printlogo


کد خبر: 277305تاریخ: 1402/12/3 00:00
دور دنیا

اسلامی: 
گروسی برای سفر به ایران اظهار تمایل کرده‌ است
رئیس سازمان انرژی اتمی از اظهار تمایل رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به ایران خبر داد. محمد اسلامی دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعاملات ایران با آژانس در یک روال طبیعی تداوم دارد و در جهت رفع ابهامات و توسعه همکاری‌ها و گفت‌وگوها انجام می‌شود. آقای گروسی هم برای سفر به ایران اظهار تمایل کرده و در دستور کار ایشان است و در برنامه ما هم قرار دارد و زمانی که تنظیماتش انجام شود، انجام خواهد شد. وی افزود: به دلیل تراکم برنامه‌ها بعید است این سفر در اسفند باشد.
اسلامی اضافه کرد: سال ۱۴۰۳ پنجاهمین سال انرژی اتمی است و این یک رویداد خواهد بود. ضمن اینکه سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای و نخستین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای خواهد بود که میهمانان زیادی خواهد داشت و از آقای گروسی هم دعوت شده در آن کنفرانس سخنرانی کند. وی همچنین یادآور شد: در کنفرانس‌ها عناصر علمی و تحقیقاتی می‌آیند. ما از ۱۳۰ محقق و افراد برجسته هسته‌ای دعوت کرده‌ایم. تا هفته پیش که من پیگیری کردم بیش از ۳۰ درصد میهمانان  اعلام آمادگی برای حضور کرده‌اند و بقیه هم در دست پیگیری است.
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است گزارش جدیدی علیه ایران به شورای امنیت برود؟ خاطرنشان کرد: آژانس به طور طبیعی هر ۳ ماه یک بار برای شورای حکام و هر ۶ ماه یک بار برای شورای امنیت سازمان ملل گزارش می‌دهد. گزارش مدیرکل ۲ بخش دارد؛ یک بخش، گزارش‌های پادمانی است. یک بخش از گزارش در بخش پادمان، رفتار جاری صنعت هسته‌ای ما و نظارت‌هایی است که انجام می‌شود. دوربین‌هایی که دارند و بازرسی‌هایی که انجام می‌شود، جزئی از این گزارش است. اسلامی همچنین گفت: گزارش بخش دومی دارد که ویژه برجام است. برجام طبق قطعنامه ۲۲۳۱ در دستور کارشان است که انطباق یا عدم انطباق با برجام را گزارش می‌کنند و با توجه به اینکه بر اساس مواد ۲۶ و ۳۶ برجام، طرفین متعهد به تعهدات‌شان عمل نکردند، ما طبق قانون اقدام راهبردی عمل می‌کنیم که گزارشات آن هم باز توسط آژانس تهیه و منتشر می‌شود.
***
گزارش رسانه عبری از تأثیر عملیات یمن بر بنادر رژیم صهیونیستی
یک رسانه عبری در گزارشی به تاثیر قابل توجه عملیات نیروهای مسلح یمن بر مبادلات تجاری رژیم صهیونیستی و فلج شدن بنادر این رژیم در نتیجه این عملیات اذعان کرد. به گزارش ایسنا، وب‌سایت صهیونیستی  i۲۴ در گزارشی اذعان کرد شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی مرتبط با رژیم اشغالگر ضربه سختی را از نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ دریافت کرده‌اند. در این گزارش آمده است حملات یمن باعث شده این شرکت‌های حمل‌و‌نقل از عبور از تنگه «باب‌المندب» اجتناب کنند و مسیرهای خود را تغییر دهند و همین مساله زمان رسیدن آنها به بنادر رژیم صهیونیستی را ۳ برابر کرده است. «ختام سلامه» از کارکنان بخش برنامه‌ریزی استراتژیک بندر «حیفا» در اظهاراتی تأثیر عملیات یمن را بر فعالیت این بندر تأیید کرده است. وی در این باره تصریح کرد: البته حملات یمن کار ما را تحت تاثیر قرار داد و فکر می‌کنم روی کل منطقه تاثیر گذاشت. کشتی‌ها در نهایت به اینجا می‌رسند اما این روند بیشتر از حد معمول طول می‌کشد؛ برای مثال، یک کشتی‌ که معمولا یک هفته‌ای به اینجا می‌رسید، اکنون رسیدن آن ۳ هفته زمان می‌برد. وی افزود: در سایه کاهش ورود کشتی‌ها ما در بندر سعی می‌کنیم بیشترین سفارشات را داشته باشیم و امروز یک کشتی بزرگ به اینجا آمد که حدود ۳ هفته است منتظر آن بودیم. این وضعیت امنیتی شرکت‌های بیمه را بر آن داشته هزینه‌های اضافه‌ طلب کنند، طوری که این هزینه‌ها به حدود ۶۵ دهم درصد ارزش کشتی رسیده و این علاوه بر افزایش هزینه‌های سفر و مدت‌ زمان ورود کشتی‌ها به بنادر اسرائیل است. پیش‌تر نیز «گدئون گلبر» مدیر بندر ایلات در سرزمین‌های اشغالی تأیید کرد تهدیدات یمن در راستای جلوگیری از حرکت کشتی‌ها به سمت سرزمین‌های اشغالی ۸۰ تا ۸۵ درصد سود 
این بندر را از بین می‌برد.
***
اسماعیل هنیه وارد مصر شد
هیاتی بلندپایه به ریاست «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس برای گفت‌و‌گو با مقامات مصر درباره آتش‌بس در نوار غزه، صبح سه‌شنبه وارد قاهره شد. پایگاه خبری «عرب48» به نقل از یک منبع در جنبش حماس گزارش داد گفت‌وگوی مقامات حماس و مصر پیرامون پیشنهادهای آتش‌بس و کاهش درد و رنج مردم فلسطین خواهد بود. جنبش حماس نیز با صدور بیانیه‌ای این گزارش را تایید کرد و گفت در این دیدار به مسائل سیاسی و میدانی پرداخته خواهد شد. در بیانیه حماس اشاره شده است گفت‌وگوهایی که در شرایط جنگی جریان دارد «تلاش‌های انجام‌شده برای آتش‌بس و کمک‌رسانی به شهروندان و تحقق اهداف مردم فلسطین» را در بر می‌گیرد. پایتخت مصر طی چند ماه گذشته شاهد گفت‌و‌گوهایی چهارجانبه و غیرمستقیم میان آمریکا، مصر، قطر و اسرائیل بوده که در آنها، آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. هیچ‌یک از این گفت‌و‌گوها تاکنون به آتش‌بس منتهی نشده است؛ شرطی که رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کرده است به کمتر از آن و خروج کامل نیروهای اسرائیل راضی نخواهد بود.

Page Generated in 0/0061 sec