printlogo


کد خبر: 277321تاریخ: 1402/12/3 00:00
هزینه درمان بیماران از طریق پرونده الکترونیک سلامت تا 95 درصد در طرح پزشک خانواده پرداخت می‌شود
یک مراقب سلامت برای هر کد ملی
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: اجرای طرح پزشک خانواده انقلابی بزرگ را در حوزه درمان کشور ایجاد می‌کند

گروه اجتماعی: دولت سیزدهم با هدف کاهش هزینه‌های درمان همچنین حرکت در مسیر شناسایی بیماران و پیشگیری از بیماری‌ها اقدامات قابل توجهی را با همراهی مجلس انجام داده است. اجرای طرح سراسری بیمه سلامت رایگان برای دهک‌های پایین درآمدی جامعه، طرح تحول نظام سلامت در قالب پزشک خانواده و انجام پویش ملی سلامت با غربالگری بیماری‌هایی چون دیابت و فشار خون بالا نمونه‌ای از اقدامات دولت بوده که انجام شده و در حال انجام است. به طور مثال در طرح ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع، متخصصان این طرح برای هر فرد که به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کند، یک پرونده الکترونیک تشکیل می‌دهند؛ پرونده‌ای که شامل تمام اطلاعات مربوط به سلامت، ویزیت و مراجعه فرد به مراکز سلامت بهداشت است. این اطلاعات به طور مداوم در طول زندگی فرد باقی می‌ماند و می‌توان از اطلاعات پزشکی موجود در آن استفاده کرد. با اجرای این طرح هر ایرانی یک مراقب سلامت خواهد داشت که برای مراقبت‌های سلامت به او مراجعه می‌کند، حتی اگر فرد مراجعه نکند، مراقب سلامت پیگیر آن خواهد بود. علاوه بر این در چنین طرحی مردم پزشک خانواده‌شان را انتخاب می‌کنند و به این ترتیب هر نفر از جمعیت ایران یک پزشک خانواده خواهد داشت تا مردم سرگردان نشوند، زیرا مسیر درمان آنها مشخص می‌شود و همه موارد را می‌توانند با پزشک خانواده خود مطرح کنند و از او مشورت بگیرند. همچنین پزشک نیز هر خدمتی بتواند برای فرد انجام می‌دهد که خروجی آن علاوه بر شناسایی بیماران، پیشگیری و درمان درست باشد. ضمن اینکه هزینه‌های بیمار در این طرح بشدت کاهش می‌یابد و به صفر نزدیک می‌شود.
در این باره وزیر بهداشت با اشاره به اولویت این وزارتخانه برای اجرای برنامه «سلامت خانواده»، همچنین برگزاری همایشی در همین راستا با عنوان «همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت خانواده و نظام ارجاع الکترونیک» اظهار کرد: نگرش دانش بشری در حوزه سلامت و درمان دگرگون شده، به نحوی که از «سلامت درمان‌محور» به سمت «سلامت پیشگیری‌محور» گام برداشته است. بهرام عین‌اللهی با اشاره به اهمیت مقوله «پیشگیری» در دوران پاندمی کرونا گفت: تجربه‌ها بیانگر این است مادامی که در دوران پاندمی کرونا نسبت به پیشگیری اقدام کردیم، به موفقیت‌های بسیاری نائل آمدیم. وی با بیان اینکه موضوع «سلامت خانواده» در کانون توجه دولت سیزدهم قرار گرفته است، افزود: اگر بخواهیم سلامت را مانند یک هرم در نظر بگیریم به این صورت است که سلامت خانواده در راس آن قرار دارد. طرح سلامت خانواده وزارت بهداشت از فرهنگ ایرانی نشأت گرفته است، چرا که ایران یک کشور خانواده‌دوست است. وی درباره ضرورت برنامه «سلامت خانواده» اظهار کرد: اگر بخواهیم سلامت یک جامعه را ارتقا دهیم باید سلامت خانواده را در کانون توجه قرار دهیم. اگر خواهان داشتن یک جامعه سالم هستیم باید خانواده سالم داشته باشیم. وزیر بهداشت در تشریح «برنامه سلامت خانواده» گفت: وزارت بهداشت با اجرای برنامه سلامت خانواده در نظر دارد برای هر ایرانی و هر کد ملی، یک پرونده سلامت ایجاد کند. اقدامات وزارت بهداشت محدود به تشکیل پرونده سلامت نمی‌شود بلکه برای هر ایرانی که دارای کد ملی است یک مراقب سلامت در نظر گرفته‌ایم.   هنگامی که مراقبان سلامت یک خانواده را تحت نظر قرار می‌دهند، مشکلات موجود در خانواده تحت نظر خود را تشخیص می‌دهند. عواملی مانند عادات رفتاری، عادات غذایی، ژنتیک و... می‌توانند عامل بیماری باشند که مراقبان سلامت می‌توانند تاثیر این مولفه‌ها در بروز بیماری را برای خانواده‌ها تشریح کنند. هنگامی که خانواده‌ها با این مسائل آشنا می‌شوند، می‌توانند نسبت به مسائل پیشگیرانه اقدام کنند، چرا که بهترین پزشک می‌تواند خود شخص باشد. وی با بیان اینکه بزرگان خانواده، محور یک خانواده را تشکیل می‌دهند، افزود: پدر و مادر، محورهای خانواده هستند اما مادر خانواده می‌تواند رفتارهای سلامت را تعیین کند.   عین‌اللهی با اشاره به برگزاری پویش ملی سلامت خاطرنشان کرد: ۴۶ میلیون نفر در پویش ملی سلامت شرکت کردند که متاسفانه ۸۸۰ هزار نفر از افرادی که در پویش ملی سلامت شرکت کردند مبتلا به فشارخون بودند. وی به ایسنا گفت: از مجموع افرادی که در پویش سلامت شرکت کردند ۴۶۰ هزار نفر به دیابت مبتلا بودند. بررسی‌ها بیانگر این بود که ۱۰ میلیون نفر از افرادی که در پویش ملی سلامت شرکت کردند مشکوک به فشارخون بودند و ۳ میلیون نفر نیز در مرحله پیش‌دیابت قرار داشتند. وزیر بهداشت با اشاره به آمار و ارقام ثبت‌شده در پویش ملی سلامت افزود: در چنین شرایطی، مراقبان سلامت را باید خط مقدم حوزه بهداشت و سلامت در نظر گرفت. مراقبان سلامت، پزشک نیستند اما در حوزه سلامت دارای تخصص هستند. مراقبان سلامت با توجه به ویژگی‌هایی که دارند از بروز هرگونه اتفاق پیشگیری می‌کنند. بر اساس این برنامه، در صورتی که فرد مبتلا به یک بیماری شد، توسط پزشک خانواده درمان می‌شود و در ادامه نیز اگر بیمار نیاز به درمان‌های تخصصی داشت توسط پزشک خانواده به متخصص معرفی و در صورت لزوم، بیمار در بیمارستان بستری می‌شود.  
وزیر بهداشت همچنین درباره حمایت‌های درمانی از افراد در برنامه سلامت خانواده گفت: اگر افراد از مسیر برنامه سلامت خانواده درمان شوند، ۹۵ درصد هزینه‌های درمانی آنها را پرداخت می‌کنیم. عین‌اللهی درباره چگونگی اجرای برنامه سلامت خانواده گفت: برنامه سلامت خانواده طی سال جاری در ۵۷ شهرستان اجرا شد، سپس این برنامه در ۹۷ شهرستان اجرا شد و در حال حاضر تعداد شهرستان‌هایی که برنامه سلامت خانواده در آن اجرا می‌شود معادل ۱۹۵ مورد است. امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم بتوانیم تمام شهرستان‌های کشور را تحت پوشش برنامه سلامت خانواده قرار دهیم. وی ادامه داد: برنامه سلامت خانواده به عنوان یک طرح بین‌المللی شناخته می‌شود. سازمان‌های جهانی نیز از برنامه سلامت خانواده ایران حمایت کرده‌اند. وزیر بهداشت با بیان اینکه همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت خانواده و نظام ارجاع الکترونیک طی روزهای پانزدهم و شانزدهم اسفندماه در مرکز همایش‌های جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، افزود: وزرای بهداشت ۲۰ کشور در این همایش بین‌المللی حضور دارند. برگزاری همایش بین‌المللی سلامت خانواده جزو افتخارات جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید، چرا که در زمینه برگزاری همایش سلامت خانواده پیش‌قدم شده است. وی گفت: امیدوارم با نگاهی پیشگیری‌محور که در کانون توجه قرار داده‌ایم، بتوانیم از بسیاری بیماری‌ها جلوگیری کنیم. 
***
هزینه درمان نزدیک به صفر در طرح سلامت خانواده
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث اجرای طرح پزشک خانواده با توجه به مزایای چنین طرحی نظیر کاهش هزینه‌های درمان و شناسایی بیماران، همچنین درمان نزدیک به رایگان بیماران، مجلس شورای اسلامی با دولت همراهی داشته و پشتیبان وزارت بهداشت برای عملیاتی شدن آن است. همایون سامه‌یح نجف‌آبادی در گفت‌وگو با «وطن امروز»، با بیان اینکه با اجرای سراسری طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع، بی‌تردید انقلابی بزرگ در حوزه درمان کشور ایجاد خواهد شد، افزود: این طرح سراسری که زیرساخت‌های آن در کشور مهیا شده، کمک می‌کند پروسه درمان اعضای خانواده با ایجاد پرونده سلامت و انتخاب پزشک، آسان و بسیار کم‌هزینه شود، از طرفی نیز چون پزشک کاملا از وضعیت چگونگی سلامت افراد تحت پوشش خود آگاه است، بنابراین هم شناسایی بیمار و هم پیشگیری از امراض برای آنها آسان خواهد شد و در صورت دچار بودن فرد به بیماری، درمان به صورت تقریبا رایگان انجام می‌شود. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به کاهش تقریبا 100 درصدی هزینه بیماران در این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: هزینه آزمایش، رادیولوژی، سنوگرافی و... در این طرح صفر است. از طرفی نیز با توجه به اینکه همه آزمایش‌ها و... در پرونده فرد نزد پزشک موجود است، در چنین شرایطی روند درمان آسان و کم‌هزینه می‌شود. از طرفی چنانچه بیماری نیاز به بستری و عمل جراحی داشته باشد، از طریق نظام ارجاع الکترونیک و معرفی وی به متخصصین، درمان آن با کمترین هزینه انجام می‌شود. وی اظهار کرد: علاوه بر درمان با کمترین هزینه در طرح پزشک خانواده، شناسایی بیماری و پیشگیری از انواع بیماری‌ها در این طرح به آسانی انجام خواهد شد.

 


Page Generated in 0/0058 sec