printlogo


کد خبر: 277330تاریخ: 1402/12/3 00:00
اخبار

ایران آماده توسعه همکاری‌ها با سریلانکاست
 وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار رانیل ویکراماسینگه، رئیس‌جمهور سریلانکا با اشاره به توافق برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی گفت ایران برای گسترش همکاری‌های دو‌جانبه آماده است. حسین امیرعبداللهیان همچنین تصریح کرد، حمایت رئیس‌جمهور سریلانکا برای اجرایی شدن توافقات کمیسیون مشترک اقتصادی 2 کشور بسیار موثر بوده است. وی ادامه داد: بخش‌های اقتصادی و صنعتی کشورمان از جمله وزارت نیرو برای توسعه همکاری‌ها با سریلانکا آماده هستند. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با قدردانی از مواضع سریلانکا درباره مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری تاکید کرد، اولویت اصلی توقف جنگ و جنایت‌های رژیم اسرائیل در غزه و احقاق حقوق مردم فلسطین است. امیرعبداللهیان در این دیدار همچنین اهتمام جمهوری اسلامی ایران بر امنیت دریانوردی در آب‌های بین‌المللی را خاطرنشان کرد. رئیس‌جمهور سریلانکا نیز در این دیدار، با اشاره به پیشرفت‌های کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران توانسته به دستاوردهای بزرگی دست یابد. وی با اشاره به موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران، کشورمان را دریچه ورود به آسیای میانه دانست و بر افزایش تعاملات اقتصادی با کشورمان تاکید کرد. ویکراماسینگه درباره تحولات غزه تاکید کرد سریلانکا مخالف تغییر ترکیب جمعیتی در کرانه باختری و غزه است.
***
ایران جزو ۵ کشور اول جهان در صنعت هسته‌ای است
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: صنعت هسته‌ای، ایران را جزو 5 کشور اول دنیا در خیلی از رشته‌ها و سرفصل‌های هسته‌ای قرار داده است. محمد اسلامی درباره پیشرفت‌های ایجاد‌شده در صنعت هسته‌ای ایران اظهار داشت: ورود جمهوری اسلامی ایران به حوزه فناوری‌های نوین یعنی ورود به منطقه ممنوعه؛ یعنی به همین میزان که تنش‌ها برای بحث هسته‌ای ایران وجود دارد، برای موضوع فضایی هم وجود دارد. به همین میزان نیز برای سایر علوم قدرت‌ساز وجود دارد. وی گفت: اگر می‌خواهیم کشور را رشد دهیم و متناسب شأن و منزلت مردم اقدام کنیم، باید بتوانیم در مرز دانش حرکت کنیم. رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: استعدادهای بیشماری در کشور داریم که اگر حکومت در حوزه‌های دانش سرمایه‌گذاری نکند، این نیروهای بااستعداد نمی‌توانند فرصت فعالیت داشته باشند. اسلامی ادامه داد: صنعت هسته‌ای، ایران را جزو 5 کشور اول دنیا در خیلی از رشته‌ها و سرفصل‌های هسته‌ای قرار داده است. امروز در تولید آب سنگین باکیفیتی که حاصل تحقیقات دانشمندان کشور است و هیچ کمکی از خارج دریافت نکردیم، به لحاظ کیفیت و خلوص آب سنگین در صدر فهرست قرار داریم و در عرضه و صادرات آب سنگین در بازار جهانی توانسته‌ایم سهمی برای خود داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: از تولید آب سنگین می‌توان به تولید بسیاری دیگر از محصولات در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه میکروالکترونیک و تولید برخی داروهای جدید دست یافت.
***
جزئیات جدید از شناورهای شهید صیاد شیرازی و شهید باقری سپاه
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران جزئیات جدیدی از شناورهای شهید صیاد شیرازی و شهید حسن باقری سپاه پاسداران اعلام کرد. سردار دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به شناورهای شهید صیاد شیرازی و شهید باقری ندسا، گفت:‌ ما برای نخستین بار در کشور شناوری با شکل کاتاماران یا چند بدنه‌ای با طول ۶۸ متر از جنس بدنه آلومینیومی را با نام شناورهای شهید صیادشیرازی و شهید حسن باقری طراحی کرده و ساخته‌ایم که از این حیث رتبه سوم را در جهان پس از آمریکا و استرالیا در اختیار داریم. وی افزود: تعداد ۶ فروند از موشک‌های عمودپرواز پدافندی صیاد ۳ در شناور شهید صیاد شیرازی تعبیه شده است. این موشک‌ها با راداری که در آنها وجود دارد، می‌توانند ۴۵۰ کیلومتری اهداف را ردگیری کرده و آنها را منهدم کنند. فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران تصریح کرد: ۱۶ فروند موشک عمودپرواز پدافندی نواب ساخته وزارت دفاع نیز در شناور شهید صیادشیرازی وجود دارد که اگر یک سمت بدنه مورد اصابت قرار بگیرد این شناور غرق نمی‌شود. وی ادامه داد: شناورهای کلاس شهید سلیمانی قابلیت اقیانوس‌پیمایی دارد. در حوزه شناوری ۲ معیار دریامانی و دریانوردی مطرح است که درباره این شناورها، فورس ۷ یعنی موج‌های بلند اقیانوسی برای دریامانی و فورس ۶ برای دریانوردی این شناورها مطرح است. سردار تنگسیری در پایان اظهار کرد: این شناورها دارای ۶ فروند موشک کروز از برد ۴۰ تا ۷۵۰ کیلومتر هستند که از طریق یک سامانه کنترل آتش هدایت و کنترل می‌شوند.
***
در مبارزه با ظلم و فساد نباید کوتاه آمد
دبیر شورای نگهبان گفت: ظهور حضرت صاحب‌‌الزمان(عج)، مصداق تحقق وعده‌ تخلف‌ناپذیر الهی یعنی برچیدن بساط ظلم و استقرار حکومت جهانی مستضعفان است و انقلاب اسلامی جهت تحقق این وعده الهی شکل گرفته است. آیت‌الله احمد جنتی در ابتدای جلسه این شورا خاطرنشان کرد: ظهور حضرت صاحب‌‌الزمان (عج)، مصداق تحقق وعده‌ تخلف‌ناپذیر الهی یعنی برچیدن بساط ظلم و استقرار حکومت جهانی مستضعفین است. خداوند در آیه ۵ سوره قصص می‌فرماید: «وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ؛ ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم». وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: انقلاب اسلامی در جهت تحقق این وعده الهی شکل گرفته و ان‌شاءالله با حرکت به سمت جامعه مهدوی، زمینه ظهور حضرت مهدی‌(عج) را فراهم می‌کند. آیت‌الله جنتی افزود: در عصر غیبت، بزرگ‌ترین وظیفه انتظار فرج است و منتظران واقعی امام عصر‌(عج) کسانی هستند که امیدوارانه به وظایف خویش عمل می‌کنند، در مبارزه با ظلم و فساد کوتاه نمی‌آیند و با زندگی مومنانه، خود را دائما در شرایط آمادگی برای همراهی آن حضرت نگه می‌دارند.

Page Generated in 0/0057 sec