printlogo


کد خبر: 277350تاریخ: 1402/12/5 00:00
همزمان با برپایی آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عنوان شد
حضور 22 هزار اثر در مهم‌ترین هماورد تجسمی کشور

گروه فرهنگ و هنر: روز گذشته جشنواره هنرهای تجسمی فجر در حالی به کار خود پایان داد که در این هماورد مهم هنرهای تجسمی که امسال دوره شانزدهم خود را سپری کرد، به گفته رئیس شورای سیاست‌گذاری آن، بیش از 22 هزار اثر در سراسر کشور حضور داشتند و از حیث آمار یکی از منحصربه‌فرد‌ترین ادوار را سپری کرد؛ جشنواره‌ای که با اهدای طوبای زرین به برگزیدگان، این دوره را به ماندگارترین دوره و صد البته تاثیرگذارترین هماورد حوزه هنرهای تجسمی کشور بدل کرد؛ رویدادی که از سال 87 با دبیری غلامعلی طاهری کار خود را آغاز  کرد و امروز با گذشت 15 سال به جایگاه ویژه و موثری بین هنرمندان و هنرهای تجسمی در کشور دست یافته است. 
ارسال 10076 اثر از 3429 هنرمند و گردآوری 8597 اثر در بخش نمایشگاه‌های استانی با عنوان تجسم هنر، تنها بخشی از ظرفیت گسترده هنرهای تجسمی کشور است که در این دوره به منصه ظهور رسید. از طرفی افزوده شدن بخش‌های دیوارنگاری شهری با 40 اثر و معرفی بیش از 150عنوان کتاب در بخش انتشارات و شکل‌گیری بازار هنر شامل 112 اثر از 92 هنرمند، از نقاط عطف شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر امسال برشمرده می‌شود. در بخش مفاخر هنرهای تجسمی نیز بیش از 80 اثر از 55 هنرمند و در بخش آینه در آینه، 97 اثر از 27 هنرمند به نمایش درآمد. آثار هنرمندانی چون حسین محجوبی، ابوالقاسم سعیدی، محمدحسین حلیمی، محمدعلی رجبی، ناصر اویسی، یعقوب امدادیان، جلیل رسولی، کاظم چلیپا، حبیب‌الله صادقی، حبیب‌الله آیت‌اللهی، نصرالله افجه‌ای، حسین خسروجردی، جلال شباهنگی، ابوالفضل عالی، حمید شریفی‌آل‌هاشم، مرتضی کاتوزیان، محمد خزایی، کوروش شیشه‌گران، بهزاد شیشه‌گران، اسماعیل شیشه‌گران، مصطفی گودرزی، علیرضا عمومی و... تنها بخشی از حضور و مشارکت هنرمندان در این دوره به شمار می‌رود. آنچه مشخص است اینکه امسال و برخلاف 15 دوره گذشته، اقبال و استقبال هنرمندان و علاقه‌مندان هنرهای تجسمی فجر به‌مراتب بیشتر از ادوار گذشته بود و از همین رو باید دوره شانزدهم را همانطور که بیان شد یکی از ماندگارترین ادوار جشنواره هنرهای تجسمی فجر نامید.
آیین اختتامیه آخرین رویداد فجر انقلاب اسلامی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر، محمود سالاری معاون اموری هنری، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی، امیر عبدالحسینی دبیرکل فجر شانزدهم، مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری جشنواره در تالار وحدت برگزار شد. 
امیر عبدالحسینی دبیرکل دوره شانزدهم جشنواره هنرهای تجسمی فجر در آیین اختتامیه این رویداد طی سخنانی با اشاره به استقبال هنرمندان از این دوره گفت: فراوانی و عیار هنری آثار فجر شانزدهم، در کنار مواردی از جمله درخشش استان‌ها در بخش تجسم هنر، پیوند جامعه دانشگاهی و جامعه حرفه‌ای، رویکرد کاربردی در دیوارنگاری شهری و طراحی فرهنگ‌محور، اهمیت حضور ناشران کتاب‌های تجسمی، توجه به جنبه‌های ترویجی این هنر با نمایش فیلم‌های مستند تجسمی، معرفی آثار برتر از نگاه مخاطبان و فرازهای بسیار دیگری از این دست، فجر شانزدهم را به جوانی خلاق و پرانرژی بدل کرد که آرزوی درخشانی را برای روزگار 20 ساله‌اش در اندیشه دارد. 
در ادامه محمد خراسانی‌زاده، مدیر کل هنرهای تجسمی و همچنین رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره ضمن تبریک اعیاد شعبانیه بیان کرد: جشنواره‌ای که گذشت، حرکت بزرگی بود، در حالی که ما به سمت آرمان مردم حرکت می‌کنیم. این جشنواره اثبات کرد حوزه هنرهای تجسمی به عنوان دارنده گسترده‌ترین، نجیب‌ترین، اصیل‌ترین، خوش‌سابقه‌ترین و همراه‌ترین جامعه هنری کشور می‌تواند یک‌دل و هم‌صدا دست به دست ما بدهد و برای جشن ملی وحدت ایرانیان چنین شکوهی بیافریند. 
خراسانی‌زاده افزود: اگر بارها بگویم باز هم کم است، جشنواره شانزدهم هنرهای تجسمی فجر، اتفاق بزرگی بودکه با حضور یک دبیرکل، 22 دبیر ملی و بیش از 60 داور ملی، 32 دبیر هنری استانی، 10 هزار اثر در سطح ملی و بیش از 12 هزار اثر در سطح استانی و متفاوت با آنچه در پایتخت رقم می‌خورد، در شهرستان‌ها رقم خورد. هر استان آن را برای هنرمندان خود با نمایشگاه‌گردان و کیوریتور خود و با فضای بومی، قومی، افتخارات و مفاخر خود برگزار کرد.
مدیرکل هنرهای تجسمی اظهار کرد: فجر شانزدهم در شرایطی که دشمنان ما همه آنچه در توان داشتند را به کار گرفتند تا این ملت را از هم جدا کنند، اثبات کرد هنرمندان عرصه تجسمی پشت به پشت و در کنار هم برای این مرز پرگهر محکم ایستاده‌اند. این جامعه نجیب که در سایه فضای رسانه‌ای سایر هنرها کمتر دیده شده، دریایی از ظرفیت است. اجازه دهید این ظرفیت را در جزئیات جشنواره‌ای که گذشت و رویدادهای مفصلی که پیش‌تر برگزار شده تکرار نکنم اما از شما مدیران، هنرمندان و حضار و بینندگان بخواهم بیایید تا کمک کنیم این عرصه هنری پرافتخار بهتر دیده شود. 
رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره شانزدهم در ادامه با یک درخواست از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جناب وزیر! کمک کنید تا پرچم ملی ایران را در جشنواره‌های تجسمی که در کشورهای دیگر برگزار می‌شود همواره برافراشته نگه داریم. مردم ما عادت دارند اگر در یک المپیک پرچم ایران را نبینند و مدالی نیاوریم گلایه کنند اما کسی گلایه نمی‌کند که چرا در 128 سالی ‌که از عمر دوسالانه ونیز گذشته و در طول این 60 سال، تنها 9 بار در ونیز حضور داشته‌ایم که 7 بار آن بعد از انقلاب اسلامی بوده است. ما باید هر سال در آنجا حضور داشته باشیم و چهره ایران را به شکل هنرمندانه‌ای نشان دهیم. 
در ادامه محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ نیز در یک پیام ویدویی با بیان اینکه امسال جشنواره هنرهای تجسمی فجر تجارب جدیدی را به تاریخ جشنواره اضافه کرد، افزود: در بخش‌های مختلف رقابتی و غیررقابتی جشنواره، شاهد اتفاقاتی نو بودیم و حضور اساتید به این رویداد رونق بخشید و عمق کار را بیشتر کرد. بخش کاتبان سوره حمد و آینه در آینه که به وقایع تجسمی حوزه انقلاب اسلامی می‌پرداخت، از بخش‌هایی بود که به جذابیت جشنواره امسال افزود.

Page Generated in 0/0054 sec