printlogo


کد خبر: 277352تاریخ: 1402/12/5 00:00
52 کشور جهان با ارائه استدلال‌های شفاهی در دیوان دادگستری لاهه، خواستار توقف جنایات اسرائیل در غزه شدند
دادگاه هولوکاست غزه
نماینده نروژ: اشغال فلسطین نباید ادامه داشته باشد، شهرک‌سازی غیرقانونی است

گروه بین‌الملل: پنجمین روز دادگاه بین‌المللی دادگستری درباره پیامدهای جنایات اسرائیل در نوار غزه روز گذشته برگزار شد و نمایندگان چند کشور از جمله ایران در این دادگاه صحبت کردند و خواستار پایان جنگ غزه و توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی در این باریکه شدند. روز گذشته دیوان بین‌المللی دادگستری در شهر لاهه هلند پنجمین روز جلسات استماع خود را به عنوان بخشی از فرآیند یک هفته‌ای برگزار کرد که در آن نمایندگان ۵۲ کشور به ارائه استدلال شفاهی درباره پیامدهای حقوقی اشغال کرانه باختری و بخش شرقی قدس اشغالی توسط اسرائیل پرداختند. در دومین روز جلسات علنی دیوان بین‌المللی دادگستری برای رسیدگی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی، نمایندگان کشورهای مختلف با محکوم کردن جنایت‌های وحشیانه صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین خواستار پایان اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطینی شدند. در طول این جلسات قرار است افزون بر شکایات اتحادیه آفریقا، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب، به درخواست‌های رسیده به دیوان بین‌المللی دادگستری از ۵۲ کشور جهان که در تاریخ دادگاه بی‌سابقه است، رسیدگی شود. 
نماینده نروژ در دیوان بین‌المللی عدالت تصریح کرد که احداث دیوار نژادپرستانه حائل نقض قوانین بین‌المللی است و باعث می‌شود رسیدن به راه‌حل تشکیل ۲ دولت دشوار شود. وی ابراز داشت: نوار غزه و کرانه باختری صرف‌نظر از عقب‌نشینی یا عدم عقب‌نشینی اسرائیل جزو اراضی اشغالی به شمار می‌رود و اشغالگری در این مناطق موقت است و نمی‌تواند استمرار داشته باشد، یا توجیهی برای آن مطرح شود. اسرائیل همچنان به نقض قوانین بین‌المللی ادامه می‌دهد، تل‌آویو باید به این قوانین احترام بگذارد و حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها را به رسمیت بشناسد. وی گفت: اقدامات اسرائیل در اراضی اشغالی نقض قوانین بین‌المللی است. الحاق اراضی فلسطین یا تحمیل شرایط جدید به فلسطینیان اقدامی غیرقانونی به شمار می‌رود، همچنان که ایجاد شهرک‌های جدید در اراضی فلسطین نیز مخالف ماده ۴۱۶ معاهده ژنو است. در این زمینه نگرانی‌هایی درباره طرح‌های جدید تل‌آویو برای گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری وجود دارد. نماینده نروژ همچنین تصریح کرد: اسرائیل از ثروت‌های طبیعی فلسطین برای استمرار اشغالگری خود بر این مناطق سوءاستفاده می‌کند. تل‌آویو به عنوان یک قدرت اشغالگر برخی تکالیف قانونی برعهده دارد که باید در زمینه حفاظت از جان ساکنان غزه آن را انجام دهد. تل‌آویو باید به تعهدات خود در زمینه تامین دسترسی فلسطینی‌های غزه به کمک‌های انسانی عمل کند و مانع‌تراشی در زمینه فعالیت کادرهای انسانی در زمینه اقدامات بشردوستانه انجام ندهد. 
حیدر البراق، رئیس اداره حقوق وزارت امور خارجه عراق نیز طی سخنانی در جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری برای بررسی جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین گفت اسرائیل به مثابه یک «اشغالگر» عمل می‌کند و بسیاری از اقدامات را انجام می‌دهد که به سطح نسل‌کشی می‌رسد. البراق که در این جلسه نمایندگی عراق را برعهده داشت، از آفریقای جنوبی به دلیل آغاز پرونده نسل‌کشی مردم فلسطین توسط اسرائیل تشکر کرد. وی با بیان اینکه عراق برای حاکمیت حقوق بین‌الملل اهمیت زیادی قائل است، تصریح کرد: دیوان دارای اختیارات مشورتی درباره نقض قوانین اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین است، همان‌طور که قبلا در رای مشورتی خود تشخیص داده بود. نماینده عراق با تاکید بر اینکه اسرائیل باید قوانین حقوق بشر، همچنین قانون جنگ را رعایت کند و به آن احترام بگذارد، گفت: اسرائیل به عنوان یک «اشغالگر» در سرزمین‌های اشغالی فلسطین عمل می‌کند، از این رو ما بر رعایت قواعد حقوق بین‌الملل و تصمیمات دادگاه محترم شما تاکید و درخواست می‌کنیم. نماینده پادشاهی عمان در دیوان عدالت بین‌المللی نیز در اظهاراتی درباره پیامدهای اشغالگری صهیونیست‌ها در اراضی فلسطین گفت دنیا امروز شاهد یکی از بزرگ‌ترین جنایت‌هایی است که در نوار غزه رخ می‌دهد. وی ادامه داد: فلسطینی‌ها از ۷۵ سال پیش تاکنون در معرض اشغالگری و سرکوب و تحقیر روزانه زندگی می‌کنند. نماینده عمان در دادگاه لاهه خواستار بررسی تجاوزهای رژیم صهیونیستی ضد حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها شده و تاکید کرد اشغالگران برای تغییر ترکیب مردم‌شناختی در اراضی اشغالی تلاش می‌کنند. وی ادامه داد که توافق بین‌المللی درباره حق فلسطینی‌ها برای تعیین سرنوشت خودشان وجود دارد. رژیم صهیونیستی باید تمام فعالیت‌هایی را که مانع حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها می‌شود متوقف کند. نماینده عمان همچنین شهرک‌سازی و الحاق اراضی فلسطین به مناطق اشغالی و مهاجرت اجباری فلسطینیان را با هدف طولانی‌تر کردن میزان اشغالگری در فلسطین دانست و گفت: ادامه اشغالگری و انکار حق فلسطینیان در تعیین سرنوشت‌شان هیچ توجیه قانونی ندارد.
ریچارد ویزیک، نماینده ایالات متحده در دیوان بین‌المللی دادگستری هم گفت حمایت بین‌المللی گسترده‌ای از راه‌حل ۲‌دولتی اسرائیل و فلسطین وجود دارد. ویزیک مدعی شد گزینه‌های دشواری برای دستیابی به امنیت و صلح واقعی وجود دارد و گفت: پایان دادن به شرایط غم‌انگیز کنونی جز با اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد محقق نمی‌شود، هرچند خروج اسرائیل از غزه با پایان دادن به بحران و خشونت مرتبط است. وی در ادامه ادعاها و حمایت‌های آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی گفت: نمی‌توان بدون تأمین امنیت از اسرائیل خواست عقب‌نشینی کند، اسرائیل نمی‌تواند فورا از سرزمین‌های فلسطینی خارج شود و قوانین بین‌المللی چارچوب زمانی برای اشغال تعیین نکرده است. نماینده آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری مدعی شد «کشورش نمی‌گوید که دیوان بین‌المللی نقشی در ابراز نظر مشورتی خود درباره اقدامات اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی ندارد» و از دادگاه خواست «پیشنهاد عده‌ای مبنی بر رسیدگی به اقدامات اسرائیل به عنوان تنها طرف جنگ را نپذیرد». او مدعی شد کشورش «مکررا مخالفت خود را با هرگونه تلاش یکجانبه و توسل به زور برای تغییر وضعیت موجود سرزمین‌های کشورها در هر نقطه از جهان اعلام کرده است». نماینده فرانسه نیز در دادگاه بین‌المللی دادگستری گفت ادامه شهرک‌سازی توسط رژیم صهیونیستی «تشکیل کشور مستقل فلسطینی را تضعیف می‌کند». در طول جلسات استماع دادگاه بین‌المللی دادگستری در لاهه بر اساس درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای ارائه نظرات مشورتی درباره پیامدهای حقوقی ناشی از سیاست‌ها و اقدامات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، دیگو کولا، نماینده فرانسه در دادگاه تاکید کرد: «فرانسه حمایت دائمی خود را از راه‌حل ۲‌دولتی، تضمین امنیت اسرائیل و آرمان‌های فلسطینی‌ها برای ایجاد یک کشور مستقل اعلام می‌کند». 
ژاپن نیز خواستار ایجاد کشوری برای فلسطینی‌ها شد تا در صلح و کرامت زندگی کنند. توموهیرو میکاناگی، مشاور حقوقی وزارت خارجه ژاپن، به دیوان بین‌المللی دادگستری گفت کشورش معتقد است «راه‌حل‌2 دولتی که در آن اسرائیل و کشور مستقل فلسطینی در آینده در صلح و کرامت در کنار یکدیگر زندگی کنند، تنها راه قابل دوام برای هر ۲ طرف باقی خواهد ماند». وی افزود: ژاپن تاکید می‌کند که مناقشه بین طرف اسرائیلی و فلسطینی باید نه از طریق اعمال خشونت یا اقدام یکجانبه، بلکه از طریق مذاکره و تلاش برای اعتماد متقابل میان طرف‌های ذی‌ربط با رعایت قوانین بین‌المللی حل شود. قانون بین‌المللی درباره غیرقابل قبول بودن تصرف هر سرزمینی با زور حتی درباره سرزمین‌هایی که در داخل مرزها به رسمیت شناخته نشده‌اند نیز اعمال می‌شود. ایرلند به این نتیجه رسیده است که «اسرائیل با اشغال طولانی‌مدت سرزمین فلسطین و فعالیت‌های شهرک‌سازی که بیش از نیم قرن در آنجا انجام داده است، تعدادی از هنجارهای ضروری حقوق بین‌الملل عمومی را نقض جدی کرده است». نماینده ایرلند در این جلسه افزود که اسرائیل همچنین قوانین اساسی حقوق بین‌الملل بشردوستانه از جمله حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین و ممنوعیت تصرف اراضی را با زور نقض کرده است. نماینده ایرلند در دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: «ویژگی تعیین‌کننده» اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل در کرانه باختری اشغالی، از جمله قدس شرقی، «فعالیت مستمر شهرک‌سازی» بوده است. اسرائیل از ابزارهای مختلفی برای به دست گرفتن و اعمال کنترل بر اهداف غیرنظامی هر چه بیشتر سرزمین فلسطین استفاده کرده است. اسرائیل پس از کنترل، ساخت و سازهای دائمی را در این سرزمین انجام داده است، بویژه توسعه یا تشویق توسعه شهرک‌های دائمی که تعداد زیادی از شهروندان خود را برای انتقال به آن ترغیب کرده است. او گفت: اسرائیل از طریق اقدامات خود به طور اساسی جمعیت‌شناسی کرانه باختری 
را تغییر داده است.
نماینده چین در این جلسات به حرف‌های نماینده ایالات متحده یک روز قبل گوش داد و اساسا با تمام استدلال‌هایی که ایالات متحده مطرح ساخت مقابله کرد. نماینده چین گفت: اسرائیل یک طرف خارجی است که فلسطین را اشغال کرده است، بنابراین حق دفاع از خود بیشتر با فلسطینی‌ها است تا اسرائیلی‌ها. نماینده چین گفت که در واقع بسیار مهم است که نظر مشورتی از عالی‌ترین دادگاه جهان ارائه شود زیرا هرگونه مذاکرات آینده را هدایت می‌کند. ما شین مین، مشاور حقوقی وزارت خارجه چین گفت چین پیوسته از آرمان عادلانه مردم فلسطین در احیای حق مشروع آنها حمایت کرده است. شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین بارها تاکید کرده است که چین خواستار آتش‌بس جامع و حل زودهنگام مساله فلسطین بر اساس راه‌حل 2دولتی از طریق مذاکره است. او گفت: «در تعقیب حق تعیین سرنوشت»، استفاده مردم فلسطین از زور برای «مقاومت در برابر ظلم خارجی» و تکمیل تشکیل یک کشور مستقل، «حق مسلم» است.
***
نماینده ایران در دادگاه لاهه: شورای امنیت در رابطه با غزه فلج شده است
رضا نجفی، معاون بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران در نشست دادگاه لاهه در رابطه با جنایات اسرائیل در غزه گفت: «عدم اقدام یا ناکافی بودن اقدامات شورای امنیت» یکی از «علل اصلی اشغال طولانی‌مدت فلسطین» است. نجفی، نماینده ایران گفت: «همه جنایاتی که رژیم اسرائیل در نزدیک به 80 سال گذشته مرتکب شده، پیامد چنین انفعالی است». او افزود حتی امروز نیز شورای امنیت سازمان ملل به دلیل بن‌بست ناشی از یک «عضو دائمی خاص» فلج شده است. انتظار می‌رود دادگاه نظر مشورتی خود را به گونه‌ای ارائه کند که «به طور موثر و عملی حاکمیت قانون را تحکیم کند» و «برای فلسطینیان عدالت در نهایت پیروز شود». زمانی که فلسطینی‌ها بیش از همه به حمایت و کمک بشریت نیاز دارند، نباید آنها را تنها بگذاریم و ناامیدشان کنیم. این یک مسؤولیت حقوقی و اخلاقی جمعی است و باید مسؤولانه آن را انجام دهیم.

Page Generated in 0/0058 sec