printlogo


کد خبر: 277353تاریخ: 1402/12/5 00:00
نتانیاهو بسته‌ای را برای آینده غزه به کابینه خود ارائه کرده که با مخالفت شدید فلسطینی‌ها روبه‌رو شده است
طرح شیطانی!

گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طرحی را به کابینه این رژیم برای آینده غزه ارائه کرده که با انتقاد شدید کشورهای مختلف جهان و حتی تشکیلات خودگردان فلسطین روبه‌رو شده است و جنبش حماس هم با رد این طرح گفته تا آخر مقابل اسرائیل در غزه مبارزه خواهد کرد.
بنیامین نتانیاهو به دلیل مشکلات عدیده‌ای که در داخل دارد و با اطلاع از این موضوع که پایان جنگ مساوی با خاتمه کابینه وی و عمر سیاسی‌اش در اسرائیل است، با ارائه طرحی قصد دارد به مدت چند سال جنگ و خون‌ریزی را در غزه ادامه دهد. سازمان پخش رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرد: بنیامین نتانیاهو سند و طرحی را درباره سیاست کابینه وی برای روز «پساجنگ» در نوار غزه به کابینه امنیتی ارائه کرد. 
طبق گزارش رسانه‌های اسرائیلی، نکات اصلی این طرح مربوط به ایجاد نهادی در سطح غیرنظامی است که مسؤول غیرنظامی کردن نوار غزه خواهد بود و آزادی عمل ارتش اسرائیل را حفظ می‌کند. طبق طرح بنیامین نتانیاهو، پس از پایان جنگ، کنترل امنیتی نوار غزه و کرانه باختری حفظ می‌شود و حکومت محلی فلسطینی متشکل از تکنوکرات‌ها در این منطقه شکل می‌گیرد. این سند کوتاه که تنها به نکات اصولی و مختصر در جزئیات مشخص می‌پردازد، وضعیت را به ۳ دوره کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌کند.
این طرح می‌گوید ارتش اسرائیل تا رسیدن به اهدافش به جنگ ادامه خواهد داد و توان نظامی و زیرساخت‌های حماس و جهاد اسلامی را از بین می‌برد، اسرا را آزاد می‌کند و از هرگونه تهدید جدید از نوار غزه جلوگیری خواهد کرد. او همچنین چارچوب زمانی را برای طرح خود که به جنبه‌های امنیتی و غیرنظامی زندگی در غزه پس از جنگ می‌پردازد، تعیین نکرده است.
به نظر می‌رسد این طرح به ‌دنبال مدلی باشد که اکنون در کرانه باختری رود اردن وجود دارد، جایی که نیروهای پلیس فلسطینی حضور دارند اما ارتش اسرائیل کنترل کلی امنیت را حفظ می‌کند.
طبق این طرح، تنها سلاح‌های مجاز در غزه «آن چیزی خواهد بود که برای حفظ نظم عمومی لازم است». این طرح مخالفت آمریکا با ایجاد منطقه حائل در مرز غزه با اسرائیل را رد کرده است. در این طرح آمده است: «منطقه امنیتی ایجاد شده در نوار غزه در منطقه هم‌مرز با اسرائیل تا زمانی وجود خواهد داشت که نیاز امنیتی به آن احساس شود».
در این سند به منطقه حائل در مرز غزه با مصر اشاره نشده‌ است؛ منطقه‌ای که طبق گفته رسانه‌های اسرائیلی، حماس در گذشته از طریق آن، تسلیحات را به داخل باریکه قاچاق می‌کرده است. مصر نسبت به تسلط اسرائیل بر این منطقه هشدار داده است.
طبق دوره میان‌مدت در طرح نتانیاهو، حکومت غزه که در دست حماس بود از سوی فلسطینی‌های محلی با تجربه اداری مدیریت می‌شود. نتانیاهو در این طرح متعهد شده است که برای تعطیلی آژانس امداد و کار سازمان ملل «که عوامل آن در کشتار 7 اکتبر دست داشتند» تلاش کند. آنروا (UNRWA) بزرگ‌ترین سازمان امدادرسانی به آوارگان فلسطینی است که به 5.9 میلیون نفر در سوریه، لبنان، اردن، غزه، کرانه باختری و بیت‌المقدس خدمات‌رسانی می‌کند اما اسرائیل مدعی است شماری از کارکنان آن در حمله حماس در 7 اکتبر دست داشته‌اند. این طرح می‌گوید اسرائیل برای توقف فعالیت‌های سازمان ملل در نوار غزه و جایگزینی آن با آژانس‌های امدادرسان بین‌المللی مسؤول تلاش خواهد کرد.
اما طرح نتانیاهو در بخش برنامه‌های بلندمدت بسیار خلاصه است. طبق طرح بلندمدت نتانیاهو، «آینده غزه از طریق مذاکره تعیین می‌شود». این طرح مشخص نمی‌کند اسرائیل با چه کسی مذاکره خواهد کرد. اسرائیل در این طرح تاکید کرده است با ایجاد کشور فلسطینی مخالف است. در این طرح آمده است به رسمیت شناختن کشور فلسطینی در پی کشتار 7 اکتبر پاداش بزرگی به تروریسم خواهد داد و از هر گونه توافق صلح در آینده جلوگیری می‌کند.
وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: آنچه را رسانه‌های اسرائیلی «اصول نتانیاهو برای روز پس از جنگ» خوانده‌اند، قویا رد می‌کنیم. در این بیانیه آمده است: طرح نتانیاهو به منزله به رسمیت شناختن رسمی اشغال مجدد نوار غزه و تحمیل کنترل اسرائیل بر آن است. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین اعلام کرد: طرح نتانیاهو طرحی برای طولانی کردن نسل‌کشی علیه مردم ما و تلاش برای به دست آوردن زمان بیشتر برای اجرای طرح آوارگی فلسطینی‌هاست.
این وزارتخانه همچنین اضافه کرد: این طرح یک مانور مشخص برای خنثی کردن تلاش‌های انجام شده برای توقف جنگ و حل مناقشه است. اصول نتانیاهو حقیقت موضع او در رد مشروعیت کشور فلسطین و راه‌حل‌های سیاسی برای درگیری و انتخاب گزینه جنگ‌ به جای آنها را آشکار می‌کند. در ادامه این بیانیه تاکید شده است: ما از آمریکا و غرب می‌خواهیم به سرعت کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند و از عضویت کامل آن در سازمان ملل حمایت کنند.

Page Generated in 0/0058 sec