printlogo


کد خبر: 277355تاریخ: 1402/12/5 00:00
دور دنیا

رایزنی تلفنی وزیران خارجه ایران و پاکستان
وزیران خارجه ایران و پاکستان در یک گفت وگوی تلفنی به رایزنی پرداختند. حسین امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی با توجه به برگزاری انتخابات سراسری پاکستان، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری موفق این انتخابات، اظهار امیدواری کرد هر چه زودتر با تشکیل پارلمان، نخست‌وزیر و کابینه جدید پاکستان معرفی شوند و کار رسمی خود را شروع کنند. وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگوی تلفنی با طرح موضوعات توافق شده در سفر اخیرش به اسلام‌آباد، بر اهمیت ارتباط بین دستگاه‌های مسؤول در هر 2 کشور برای پیگیری و اجرای توافقات به عمل آمده تاکید کرد. جیلانی، وزیر خارجه پاکستان نیز با آرزوی برگزاری موفق انتخابات هفته آینده مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در ایران، ضمن تشریح مراحل و چگونگی تشکیل دولت و معرفی نخست‌وزیر در پاکستان، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی پاکستان را جایگاهی بالا و فراتر از تحولات داخلی این کشور دانست و افزود: همه در پاکستان منتظر سفر جناب آقای رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران به این کشور هستند. طرفین همچنین آخرین تحولات غزه را مورد بررسی قرار دادند. وزیر خارجه پاکستان از پیشنهاد ایران در برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی با هدف خاتمه نسل‌کشی در غزه و کرانه باختری استقبال کرد. 
***
تعداد شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه به ۲۹ هزار و ۴۱۰ تن رسید
در یکصد‌وسی‌ونهمین روز عملیات توفان الاقصی، وزارت بهداشت غزه روز گذشته از افزایش شمار شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به این باریکه به ۲۹ هزار و ۴۱۰ تن خبر داد. به گزارش ایسنا، «اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت غزه در این باره اعلام کرد رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته ۹ جنایت جدید در مناطق مختلف نوار غزه انجام داد که منجر به شهادت ۹۷ نفر شد و ۱۳۲ زخمی نیز برجا گذاشت. طبق گزارش خبرگزاری شهاب، وی گفت با احتساب شهدای جدید، شمار شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به این باریکه از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) تا روز گذشته به ۲۹ هزار و ۴۱۰ نفر افزایش یافته است. القدره در ادامه آخرین آمار مجروحان این تجاوزات را ۶۹ هزار و ۴۶۵ نفر اعلام کرد. 
***
وزیر دفاع روسیه عنوان کرد
فقط به سمت پیروزی!
وزیر دفاع روسیه در مقر گروه مشترک نیروهای روس گفت نیروهای مسلح روسیه باید سخت کار کنند تا به پیروزی دست یابند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد سرگئی شویگو نشان‌های دولتی را طی مراسمی به پرسنل نظامی‌ای که حین انجام ماموریت‌های رزمی متمایز بودند، اعطا کرد. به گزارش اسپوتنیک، وی در این مراسم گفت: «دوستان و همکاران عزیز! دریافت این نشان‌ها را صمیمانه به شما تبریک می‌گویم. مطمئنم آخرین‌ها نخواهند بود. ما کار زیادی در پیش داریم. شما با عزت می‌جنگید و برای این به شما نشان دولتی اعطا شد. کشور به درستی از خدمت سربازی شما قدردانی کرده است. فقط به سمت جلو، فقط به سمت پیروزی!»
***
هیلی: آنقدر بدهی داریم که باید یک حسابدار رئیس‌جمهور شود!
نیکی هیلی با اشاره به افزایش بی‌سابقه بدهی دولتی ایالات متحده، گفت در انتخابات ۲۰۲۴ باید یک «حسابدار» به کاخ سفید راه پیدا کند. «نیکی هیلی» نماینده سابق ایالات متحده در سازمان ملل در یک رویداد انتخاباتی گفت رئیس‌جمهور آمریکا باید در حد یک حسابدار در امور مالی تخصص داشته باشد تا به مشکل بدهی ۳۴ تریلیون دلاری دولت این کشور رسیدگی کند. هیلی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا نامزد شده و در حزب جمهوری‌خواه تنها رقیب دونالد ترامپ محسوب می‌شود، طی سخنرانی خود در پنجشنبه گذشته گفت: ما در کاخ سفید به یک حسابدار نیاز داریم. داده‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا حاکی از آن است که تا ۵ فوریه سال جاری، مجموع بدهی‌های دولتی آمریکا به 34.154 تریلیون دلار رسیده که بالاترین میزان در تاریخ این کشور است. در ماه میلادی گذشته «جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت بدهی دولتی ۳۴ تریلیون دلاری آمار «ترسناکی» است اما می‌توان به آن رسیدگی کرد، زیرا ایالات متحده اقتصاد عظیمی دارد. 
***
حملات موشکی حزب‌الله لبنان به پایگاه‌های صهیونیست‌ها
چندین موشک دیروز از جنوب لبنان به سمت شهرک اصبع‌الجلیل شلیک شد. شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد چندین موشک از جنوب لبنان به سمت جولان اشغالی شلیک شد. حزب‌الله لبنان روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد پادگان معالیه گولان را با موشک هدف قرار داده است. حزب‌الله همچنین عصر پنجشنبه تجهیزات جاسوسی در پایگاه برکه ریشا و محل تجمع سربازان ارتش رژیم صهیونیستی در المناره و متولا را هدف قرار داد. حزب‌الله لبنان تأکید کرد این حملات را در واکنش به تجاوزات دشمن صهیونیستی به روستاها و منازل غیرنظامیان در جنوب لبنان و در حمایت از مردم و مقاومت غزه انجام داده است. 
***
پرواز پوتین با بمب‌افکن هسته‌ای
رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه پس از پرواز با یک بمب‌افکن استراتژیک ام‌تی‌یو 160 گفت این مدل بمب‌افکن آماده است تا به نیروهای مسلح روسیه اضافه شود. ولادیمیر پوتین ۳۰ دقیقه با این مدل بمب‌افکن پرواز کرد و پس از آن به خبرنگاران گفت: «تجربه خوبی است اما این نکته نیست. نکته این است که ما تجهیزات جدید دریافت می‌کنیم، این تجهیزات عالی هستند، واقعا از نسل جدید هستند. البته می‌توان آنها را در نیروهای مسلح پذیرفت». 

Page Generated in 0/0054 sec