printlogo


کد خبر: 277360تاریخ: 1402/12/5 00:00
گزارش
رسوایی انزوای آمریکا در نشست جی 20

انزوای سکاندار دیپلماسی آمریکا، مهم‌ترین تصویری است که از نشست وزرای خارجه گروه 20 امسال در ریودوژانیرو در تاریخ به یادگار می‌ماند. اگرچه بیشتر لحظاتی که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در گوشه رینگ این نشست ۲ روزه به میزبانی برزیلی‌ها گیر افتاده بود، پشت درهای بسته سپری شد اما از دید رسانه‌ها دور نماند، کما اینکه یکی از مهم‌ترین روزنامه‌های حامی دولت بایدن نیز بر این موضوع صحه گذاشت. به گزارش واشنگتن‌پست، بی‌دفاع بودن بلینکن در مقابل حملات تندی که به سیاست خارجی آمریکا شد آن هم در نشستی با حضور 29 مسؤول دیپلماتیک ارشد از مهم‌ترین کشورها و اتحادیه‌های جهان بویژه همتای روسش، سرگئی لاوروف، نشانه‌ای دیگر از انزوای موضع آمریکا در رابطه با جنگ غزه در عرصه بین‌المللی بود. این در حالی بود که آمریکا و متحدانش تمام تلاش خود را برای منزوی کردن روسیه و عدم دعوت از رهبران کرملین برای ۲ دوره اخیر جی 20 به کار گرفته بودند اما حالا این خود آمریکاست که در این اجلاس طرد می‌شود.
نشست روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته با حضور وزرای خارجه 27 کشور عضو دائم یا دعوت‌شده گروه 20 کشور صنعتی به علاوه مسؤولان روابط خارجی اتحادیه اروپایی و اتحادیه آفریقا در ریودوژانیرو مقدمه‌ای بود بر نشست 2024 رهبران جی 20 که قرار است آبان سال آینده برگزار شود.
روزنامه آمریکایی نزدیک به دموکرات‌ها فاش کرد وزیر خارجه دولت بایدن، از همان آغاز نشست در روز چهارشنبه هفته گذشته (22 فوریه) در معرض توفانی از انتقادها قرار گرفت. او به طور مستقیم مخاطب سخنرانی‌های عتاب‌آمیز همتایانش از کشور میزبان برزیل، آفریقای جنوبی و حتی استرالیا، متحد امنیتی ایالات متحده در منطقه اقیانوسیه بود که آشکارا مخالفت خود را با حمایت بی‌قید و شرط واشنگتن از نسل‌کشی فلسطینیان در غزه  توسط رژیم صهیونیستی نشان دادند. بر اساس این گزارش، انزوای بلینکن زمانی فاش شد که صدای این سخنرانی‌ها به اشتباه برای گروه کوچکی از روزنامه‌نگاران حاضر در اجلاس ریو پخش شد.
برخلاف پروتکل‌های این نشست، قرار بود سخنرانی وزرای خارجه برای هدست‌های نمایندگان رسانه‌ها پخش نشود اما برخی خبرنگاران حاضر از جمله فرستاده روزنامه واشنگتن‌پست به دلایلی نامعلوم - احتمالا با تغییر دادن کانال گیرنده هدست خود - موفق شدند به اظهارات مطرح‌شده در جلسه گوش دهند.
مائورو ویرا، وزیر خارجه برزیل پس از محکوم ساختن آمریکا به فلج کردن شورای امنیت سازمان ملل به دنبال مخالفت سه باره واشنگتن با ارائه قطعنامه آتش‌بس غزه گفت: «این حالت بی‌عملی منجر به از دست دادن جان افراد بی‌گناه می‌شود».
نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی - کشوری که به دیوان دادگستری لاهه از نسل‌کشی اسرائیل شکایت کرده - نیز در این گردهمایی به کنایه از بی‌عملی شورای امنیت به واسطه مانع‌تراشی‌های آمریکا گفت: «ما مردم فلسطین را شکست داده‌ایم. به عنوان مثال، اگر ما پشت اصول مندرج در منشور ملل متحد ایستاده بودیم، این فاجعه در فلسطین بیش از ۳ ماه طول نمی‌کشید».
اعتراض به مواضع واشنگتن حتی از سوی متحدان نزدیکش نیز جالب توجه بود. کتی گلگر، نماینده استرالیا در جی 20 علیه تهاجم برنامه‌ریزی‌شده رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب غزه - جایی که بیش از یک میلیون آوره به آن پناه برده‌اند - سخنرانی کرد و گفت: «ما بار دیگر به اسرائیل می‌گوییم: این راه را نروید... این خطایی غیرقابل توجیه خواهد بود».
لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز به بلینکن به خاطر همدستی دولتش در قتل عام فلسطینیان سرکوفت زد. تنها نماینده دولت راستگرای جدید آرژانتین بود که به خاطر موضع حمایتی‌اش از اسرائیل، همتای آمریکایی خود را زیر سوال نبرد. جالب اینکه در یک رسوایی رسانه‌ای، بلینکن که ۲ هفته پس از آخرین سفر خود به فلسطین اشغالی و ناکامی در متقاعد کردن کابینه رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن نسل‌کشی در غزه به اجلاس ریو آمده بود، پس از این نشست داغ، در مواجهه با خبرنگاران مدعی شد: «به رغم اختلاف‌نظرهای شدید، او گروه 20 را درباره اهداف درگیری تا حد زیادی متحد می‌داند». غافل از اینکه همه آن صداهای مخالف علیه سیاست خارجی آمریکا به رسانه‌ها درز کرده بود.

Page Generated in 0/0064 sec