printlogo


کد خبر: 277376تاریخ: 1402/12/5 00:00
لیست انتخاباتی مورد حمایت اصلاح‌طلبان در تهران با عنوان «صدای ملت»
اصلاح‌طلبان به اضافه مطهری
مطهری: 4 حزب اصلاح‌طلب و صدای ملت برای شهرستان‌ها فهرست می‌دهند

گروه سیاسی: با آغاز رسمی بازه فعالیت‌های تبلیغاتی برای انتخابات 11اسفند از لیست مورد حمایت اصلاح‌طلب‌ها به سرلیستی علی مطهری رونمایی شد؛ لیستی که هرچند مطهری آن را فراجناحی و اعتدالی می‌خواند (2 کلیدواژه آشنای حسن روحانی) اما هم مورد حمایت 4 حزب اصلاح‌طلب است و هم در رسانه‌های این جریان مورد توجه و حمایت قرار گرفته است.
به گزارش «وطن امروز»، روز پنجشنبه نشست خبری فهرست صدای ملت با حضور علی مطهری و اعضای این فهرست و برخی اصلاح‌طلبان و چهره‌های حزبی برگزار و به طور رسمی از فهرست صدای ملت رونمایی شد. علاوه بر علی مطهری که سرلیستی این فهرست را بر عهده دارد چهره‌هایی همچون محمد بطحایی، محمد خوش‌چهره، منصور حقیقت‌پور، اسماعیل دوستی، زهرا ساعی و مجتبی شریعتی‌نیاسر نیز در این فهرست حضور دارند. با این حال به گفته علی مطهری همکاری وی با احزاب اصلاح‌طلب محدود به تهران نمی‌شود و او همراه با 4 حزب اصلاح‌طلب به دنبال انتشار فهرستی در شهرستان‌ها نیز هست. مطهری در مراسم رونمایی از لیست انتخاباتی «صدای ملت» اظهار کرد: برای اینکه علت پیدایش فهرست صدای ملت برای شما روشن شود باید بگویم که در انتخابات جاری احساس شد گروه‌هایی هستند که مایل به مشارکت و لیست دادن در انتخابات نیستند و ما احساس کردیم تقویت این نگرش به نفع کشور نیست، چراکه ما در هر شرایطی نیاز داریم زمینه اصلاح امور را فراهم کنیم و اصلاح امور نیز جز از طریق انتخابات و آشتی مردم با صندوق رای امکان‌پذیر نیست. وی افزود: اگر نقطه مقابل صندوق رای را نگاه کنیم در نهایت منجر به براندازی خواهد شد. اگر بگوییم در انتخابات شرکت نمی‌کنیم تا مشارکت پایین بیاید و نظام تضعیف شود این روند به مرور موجب براندازی نظام حاکم می‌شود. مطهری تاکید کرد: به ‌رغم همه انتقاد‌ها و گله‌هایی که نسبت به 2 انتخابات گذشته که نمی‌توانیم ادعا کنیم انتخابات آزاد بود، داریم و به رغم انتقاد به برخی رویه‌ها از قبیل محدود کردن آزادی بیان ولی همچنان معتقدیم برای اصلاح امور باید وارد نهادهای حکومت شد تا از این طریق زمینه اصلاحات را فراهم کرد. مطهری ادامه داد: در این دوره گروه‌های نقطه مقابل اصولگرایان گفتند هیچ فهرستی نخواهند داد چون افراد مدنظر آنها به اندازه کافی حضور ندارند و ما برای اینکه این فضا را بشکنیم وارد عرصه شدیم که در نهایت شاید به نفع همین گروه‌ها هم باشد. وی گفت: البته یک بیانیه ۱۱۰ نفری منتشر شد که بیانیه خوبی بود و اصرار داشت ما باید از هر فرصتی استفاده کنیم و از هر روزنه‌ای برای پیاده‌سازی هدف‌های اصلاحی استفاده کنیم. بنابراین ما تصمیم گرفتیم فهرستی را ارائه کنیم که به دنبال این قضیه برخی گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی اعلام حمایت کردند؛ چه گروه‌های اصلاح‌طلب و چه مستقل و چه اصولگرا حمایت کردند. سرلیست فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: ملاک فهرست ما اعتدال و عقل‌گرایی و دوری از شعارزدگی و ایجاد تغییر در حد امکان است، البته ما نمی‌توانیم ادعا کنیم با یک انتخابات مجلس همه تغییرات را محقق می‌کنیم ولی به هر حال امکان فراهم کردن زمینه اصلاحات را می‌توانیم به وجود بیاوریم. مطهری خاطرنشان کرد: فهرست ما نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب است و در واقع صدای مردم است و برای هیچ کدام از این گروه‌ها اصالتی قائل نیست. ما اعتقاد داریم دیوار کشیده شده بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان ناشی از روابط افراد و شخصیت‌ها است و در واقع اختلاف اساسی میان این 2 جریان وجود ندارد و اینطور نیست که اینها نتوانند با وجود اختلاف فعلی با هم کار کنند. ما باید این دسته‌بندی‌ها را کنار بگذاریم. وی در پاسخ به سوالی درباره فهرست صدای ملت برای استان‌ها و شهرستان‌ها گفت: صدای ملت و ائتلاف چهارگانه احزاب اصلاح‌طلب فهرست مشترکی برای شهرستان‌های کشور ارائه خواهند داد.
با این حال حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران با بیان اینکه از انتشار لیست از سوی علی مطهری تمجید می‌کند اما وجود ائتلاف میان حزب کارگزاران سازندگی با فهرست «صدای ملت» را تکذیب کرد. این رفتار دوگانه در حالی است که پیش از این چهره‌های شناخته‌شده اصلاح‌طلب همچون سعید حجاریان نیز از استراتژی اصلاحات برای بازی کردن نقش قهر انتخاباتی در تهران و فعالیت در شهرستان‌ها رونمایی کرده بودند. در همین زمینه مرعشی گفت: درباره شهرستان‌ها ما در هر حوزه انتخابیه‌ای که کاندیداهایی مورد تاییدمان باشد با رعایت آیین‌نامه جبهه اصلاحات ایران اعلام حمایت می‌کنیم و احتمالا این فهرست روز یکشنبه منتشر خواهد شد. مرعشی در پایان گفت: ممکن است خیلی از کاندیداهای حزب کارگزاران، مورد حمایت برخی احزاب مثل اعتماد ملی و ندای ایرانیان باشند و اشتراکات کمتری هم درباره برخی کاندیداها با حزب اعتدال و توسعه در کل کشور خواهیم داشت.
* رأی نداشتیم، ژست اپوزیسیون گرفتیم!
در کشاکش گمانه‌زنی‌ها درباره سرانجام لیست‌های انتخاباتی اما انتقادات درون‌حزبی به مشی جبهه اصلاحات هنوز داغ است. منتقدان اعتقاد دارند این جبهه نه تنها با تکرار مشی ضدمشارکتی باعث نابودی پایگاه اجتماعی اصلاحات شده است، بلکه سرخوردگی شدیدی را نیز در میان چهره‌های اصلاح‌طلب به وجود آورده است. محمدجواد روح سردبیر روزنامه هم‌میهن و از امضا‌کنندگان بیانیه ۱۱۰  فعال سیاسی اصلاح‌طلب که تحت عنوان «روزنه‌گشایی» و جهت مشارکت مردم در انتخابات ۱۱ اسفندماه منتشر شده بود در میزگردی گفت: داخل جبهه اصلاحات ساختاری تهیه کردند که نشود به اقلیت امید داشت. جبهه‌ای در اصلاحات شکل گرفته که در هر انتخابات از ۶ ماه قبل می‌گویند نامزد نشوید، در انتخابات هم شرکت نکنید. وی افزود:  انجمن مدرسین یک بیانیه تند علیه انتخابات صادر کرد و گفت در انتخابات شرکت نکنید. از آقای صادقی پرسیدم چند نفر از شما نامزد شدید گفت یک نفر که آن هم رد صلاحیت شد. بله! این بیانیه برای یک نفر صادر شده زیرا صددرصد نیروهایی که این افراد معرفی کردند، رد صلاحیت شدند. روح با بیان اینکه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون نامزد نشدند و ردصلاحیت اصلی توسط خود اصلاح‌طلبان انجام شده است، اظهار کرد: این افراد اصلاح‌طلبانی را هم که می‌خواستند نامزد شوند دلسرد کردند. الان آقای مرعشی می‌گوید در کرمان ما ۱۰ کاندیدای شناخته‌شده داریم، آقای مطهری هم می‌گوید اگر مشارکت وجود داشته باشد حداقل ۲۰ نفر ما تایید می‌شوند. در قزوین و رشت هم نامزدهای زیادی وجود دارند. سردبیر روزنامه هم‌میهن تاکید کرد: اما دوستان چشم خودشان را روی همه اینها می‌بندند و می‌گویند شرکت نمی‌کنند. دوستان دیدند که مشارکت کم است و رأیی وجود ندارد و فقط ترس از شکست مانع ارائه لیست از طرف جبهه اصلاحات شده است. روح در پایان با انتقاد از جبهه اصلاحات گفت: وقتی رأی نیست می‌روید خانه‌های‌تان ژست اپوزیسیون می‌گیرید. مهم این است که وظیفه سیاسی من چیست.

Page Generated in 0/0056 sec