printlogo


کد خبر: 277377تاریخ: 1402/12/5 00:00
مردم در میدان رقابت

گروه سیاسی: تصاویری که در 2 روز گذشته از تبلیغات انتخاباتی کاندیداها در کشور منتشر شده نشان می‌دهد جو انتخابات در بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی شکل گرفته است. تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی از صبح روز پنجشنبه 3 اسفند به صورت رسمی آغاز شد.
به گزارش «وطن امروز»، در شهرهای بزرگ بویژه تهران، جریان‌های مختلف سیاسی یا فهرست‌های انتخاباتی خود را منتشر کرده‌اند یا آن را به امروز موکول کرده‌اند. فضای کلانشهرها از روز پنجشنبه تا حدودی انتخاباتی شده است و در خیابان‌ها و برخی معابر پوسترها، بنرها و تبلیغات کاندیداها مشاهده می‌شود. همزمان تجمعات و نشست‌های انتخاباتی کاندیداها در اماکن مختلف در حال برگزاری است. ائتلاف‌های سیاسی نیز همچنان در حال رایزنی هستند. در تهران فهرست ائتلافی اصلاح‌طلبان و طیف اعتدال با محوریت و سرلیستی علی مطهری منتشر شد. در جناح اصولگرا نیز آخرین هماهنگی‌ها برای ائتلاف و انتشار فهرست نهایی در حال انجام است. این ائتلاف‌ها البته اعلام کرده‌اند در روزهای آینده فهرست پیشنهادی خود برای سراسر کشور را نیز منتشر خواهند کرد.
در شهرستان‌ها اما شرایط کاملا فرق می‌کند. در تعداد قابل توجهی از استان‌ها، تبلیغات انتخاباتی از صبح روز پنجشنبه به صورت پرشور آغاز شد. فیلم‌های اجتماعات پرشور طرفداران کاندیداها در استان‌های اصفهان، خوزستان، گیلان، ایلام، خراسان جنوبی، کهگیلویه‌وبویراحمد، خراسان شمالی و... نشان می‌دهد شور انتخاباتی در این استان‌ها بسیار قابل توجه است. انتشار تصاویر و فیلم‌های طرفداران کاندیداها در استان کرمان نیز نشان می‌دهد رقابت انتخاباتی در این استان بسیار نزدیک و با مشارکت قابل توجه مردم همراه است. در جیرفت، تجمعات شبانه طرفداران کاندیداها و شعارهای آنان در حمایت از کاندیدای موردنظر نشان می‌دهد این شهر در انتخابات 11 اسفند شاهد یک رقابت بسیار نزدیک است.
در تالش نیز تجمع هواداران یکی از کاندیداها در محل ستاد انتخاباتی این کاندیدا، در فضای رسانه‌ای مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. در استان ایلام نیز ایده هواداران یکی از کاندیداها که با قرار قبلی و همراه با این کاندیدا اقدام به بازگشایی ستاد انتخاباتی کاندیدای مورد نظر خود کردند، مورد توجه قرار گرفت. این ایده باعث شد چند ساعتی فضای شهر در اختیار طرفداران این کاندیدا قرار بگیرد.
در خوزستان نیز مانند ادوار گذشته تجمعات هواداران کاندیداها در قالب آیین و رسوم مردم برگزار شد. 
در حوزه انتخابیه شوشتر هواداران یکی از کاندیداها در مقابل ستاد انتخاباتی کاندیدای خود رقص یزله برپا کردند. جالب اینکه هواداران یکی دیگر از کاندیداها که از قوم بختیاری بودند نیز با پوشیدن لباس محلی خود در مقابل ستاد کاندیدای مورد نظر تجمع کردند. تصاویر منتشرشده از نطنز استان اصفهان نیز جلب توجه کرده است. تجمعات خیابانی هواداران کاندیداهای مختلف در این شهر نیز بسیار پرشور بوده است. در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز فضای انتخابات بسیار پرشور است. نظرسنجی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد این استان در صدر میزان مشارکت استان‌ها قرار دارد. در سایر استان‌ها مانند بوشهر، هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان، کرمانشاه و... نیز فضای انتخاباتی کاملا ایجاد شده است.
تصاویر و اخبار منتشرشده از روزهای اول و دوم تبلیغات رسمی کاندیداهای دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی باعث شده پیش‌بینی‌‌ها درباره این انتخابات به واقعیت نزدیک‌تر شود. کارشناسان معتقدند یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد این جو رقابتی و پرشور در بسیاری از استان‌ها، افزایش بی‌سابقه کاندیداهای تاییدصلاحیت‌شده توسط شورای نگهبان است. در این دوره از انتخابات 15هزار و 220  کاندیدا که معادل  75 درصد کل داوطلبان ورود به مجلس دوازدهم هستند، تایید صلاحیت شده‌اند. 
* تبلیغات خبرگان، بدون سروصدا 
فضای تبلیغاتی برای انتخابات مجلس خبرگان اما همانند گذشته رویه‌ای متفاوت با انتخابات مجلس دارد. کاندیداهای مجلس خبرگان از روز پنجشنبه برنامه‌های تبلیغاتی خود را در شبکه‌های تلویزیونی استانی در زمان‌بندی مشخص‌شده آغاز کرده‌اند. تبلیغات خبرگان در سطح شهرها هم دیده می‌شود اما حجم این تبلیغات نسبت به کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیار کمتر است. البته در فضای مجازی می‌توان حجم بیشتری از تبلیغات کاندیداهای مجلس خبرگان را مشاهده کرد. یکی از ابتکارات خوب این دوره کاندیداهای مجلس خبرگان در فضای مجازی، حضور در گروه‌های مختلف و تبادل نظر با اعضای گروه است. 
* اشتیاق رأی‌اولی‌ها
بر اساس آمار اعلام‌ شده امسال 3.5 میلیون نفر به عنوان رای‌اولی در انتخابات 11 اسفند حق مشارکت دارند. طی روزهای اخیر نیز همایش‌هایی در سراسر کشور تحت عنوان همایش رای اولی‌ها برگزار شد که نشان می‌دهد رای اولی‌ها نیز برای مشارکت در انتخابات و حضور در پای صندوق‌های رای اشتیاق دارند. تعداد رای اولی‌ها امسال بیش از 5 درصد کل واجدان شرایط رای دادن است. در این ‌دوره از انتخابات، 61 میلیون و 172 هزار و 298 نفر واجد شرایط برای حضور پای صندوق و رای دادن هستند؛ از این تعداد 30 میلیون و 945 هزار و 133 نفر مرد و 30 میلیون و 227 هزار و 165 نفر زن هستند.

Page Generated in 0/0074 sec