printlogo


کد خبر: 277394تاریخ: 1402/12/7 00:00
واشنگتن در بن‌بست صنعا

سیدمحسن حسینی: یمن که از موقعیت ژئوپلیتیک ممتازی در زمینه حمل‌و‌نقل دریایی میان آسیا و اروپا برخوردار است، در حمایت از مردم غزه که از سوی رژیم صهیونیستی در محاصره قرار دارند، کشتی‌های تجاری اسرائیل و کشتی‌های مرتبط با این رژیم و عازم بندر اشغالی ایلات را جزو اهداف خود اعلام و تاکید کرد مادامی که صهیونیست‌ها مانع ورود کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه شوند اجازه عبور امن این کشتی‌ها را نخواهد داد و با حمله به این اهداف، تهدیدات خود فورا عملی کرد. 
حمایت تمام قد یمن از حماس و مردم غزه که پس از عملیات توفان الاقصی آغاز شد از همان ابتدا عصبانیت رژیم مجعول صهیونیستی و متحدان غربی این رژیم را درپی داشت و آمریکا و انگلیس را به تلاش برای مقابله با آن واداشت. 
1- آمریکا ابتدا درصدد تشکیل یک ائتلاف در دریای سرخ برآمد و بنا به ادعای خود ائتلافی متشکل از 10 کشور برای مقابله با تهدید یمن در آب‌های دریای سرخ و تنگه باب‌المندب تشکیل داد. با این حال این ائتلاف از همان ابتدا به دلیل عدم تمایل برخی کشورها از جمله متحدان نزدیک واشنگتن مثل فرانسه برای مشارکت در آن و عدم حضور کشورهایی مثل مصر، امارات و عربستان ناقص متولد شد و نه تنها کاری از پیش نبرد، بلکه باعث تشدید تنش‌ها در دریای سرخ نیز شد. قدرت نیروهای مسلح یمن و تهدید این کشور مبنی بر حمله به کشتی‌های کشورهایی که وارد این ائتلاف شوند موثر واقع شد و بسیاری از کشورها از ترس حمله به کشتی‌های تجاری مرتبط با خود به آمریکا پشت کردند و تشکیل این ائتلاف به یک شکست کامل برای واشنگتن تبدیل شد.
2- تداوم ضربات انصارالله به کشتی‌هایی رژیم صهیونیستی در دریای سرخ که اقتصاد این رژیم را هدف قرار داده، آمریکا و انگلیس را به فکر احیای اتحاد قدیمی واشنگتن - لندن در جنگ عراق انداخت. نیروی دریایی آمریکا با همکاری نیروی دریایی سلطنتی انگلیس حملات گسترده‌ای را در استان‌های مختلف یمن آغاز کرد و تصور آنها این بود که این حملات ضربتی به کاهش توان نظامی ارتش یمن منجر شود و یمنی‌ها را از ادامه حملات در دریای سرخ منصرف کند؛ اشتباه محاسباتی‌ای که نه تنها یمنی‌ها را عصبانی‌تر کرد، بلکه حمایت بیشتر مردم یمن از ارتش را هم سبب شد. یک روز بعد از نخستین حمله متجاوزان به خاک یمن، میلیون‌ها یمنی در صنعا ضمن محکومیت این تجاوز از ارتش این کشور قاطعانه حمایت کردند. علاوه بر این، تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس دامنه اهداف ارتش یمن را وسیع‌تر کرد و از آن زمان به بعد کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی نیز به بانک اهداف یمن در دریای سرخ اضافه شدند. طی همین چند روز گذشته با شدت گرفتن حملات شبانه آمریکا به یمن، نیروهای مسلح یمن یک کشتی تجاری انگلیسی را غرق، یک پهپاد آمریکایی را شکار و به ۲ ناو آمریکایی نیز حمله کرده‌اند.
سرلشکر یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن و محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله، حملات آمریکا و انگلیس به یمن را بی‌اثر خوانده و تاکید کردند این اقدام باعث متحدتر شدن یمن شده است. 
3- جنگ آمریکا و انگلیس با یمن در دریای سرخ نه تنها باعث تضعیف قدرت یمن نشده بلکه ابعاد جدیدی از قدرت نیروهای مسلح یمن را هم آشکار کرده است. هرچند یمن در جنگ با ائتلاف عربستان و امارات قدرت خود را ثابت کرده بود اما جنگ دریایی با ۲ قدرت نظامی برتر جهان حکایتی دیگر است. از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی در غزه، یمن علاوه بر حملات موشکی و پهپادی که اهداف ثابت و متحرک در زمین، هوا و دریا را مورد اصابت قرار داده است، اخیرا و برای نخستین بار از زمان آغاز تنش‌ها از یک زیردریایی بدون سرنشین خود رونمایی کرد که تعجب کارشناسان نظامی 
را نیز برانگیخت. 
«میک مولری» تحلیلگر دفاعی و امنیت ملی و یکی از مقام‌های سابق پنتاگون و سازمان سیا درباره آن گفته این زیردریایی، یک شهپاد (UUV) است که نمایانگر پیشرفت واقعی انصارالله و تغییر راهبرد این گروه است. 
4- حملات نیروهای مسلح یمن که نسبت به قبل از تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس علیه خاک این کشور کم نشده بلکه تشدید نیز شده است، نشان‌دهنده توان بالای نظامی انصارالله در مواجهه با جنگ‌افروزان، همچنین به بن‌بست رسیدن راهبرد نظامی آمریکا و انگلیس در حمایت از رژیم تروریست صهیونیستی است. پایگاه خبری اینترسپت با اشاره  به قدرت انصارالله یمن و حملات موشکی موفقیت‌آمیز این گروه نوشت: حملات ائتلاف آمریکا علیه انصارالله موجب شد این گروه 
جسورتر شود.
آمریکا و انگلیس اکنون با یک بن‌بست ژئوپلیتیک در خلیج عدن و دریای سرخ روبه‌رو هستند اما باید بدانند عقب‌نشینی از تجاوز به یمن یک دردسر دارد اما ادامه حملات به یمن هزاران دردسر!

Page Generated in 0/0060 sec