printlogo


کد خبر: 277404تاریخ: 1402/12/7 00:00
اخبار

آغاز پویش اطعام مهدوی با افتتاح نخستین آشپزخانه در تهران
کمیته امداد اعلام کرد: با افتتاح نخستین آشپزخانه طرح اطعام مهدوی در استان تهران، پویش ملی اطعام مهدوی به صورت همزمان در سراسر کشور آغاز شد. پویش ملی اطعام مهدوی با افتتاح نخستین آشپزخانه در تکیه آقا‌مرتضی‌علی شهر تهران در قالب طبخ و توزیع غذای گرم و همچنین تهیه، بسته‌بندی و توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان به صورت همزمان در سراسر کشور آغاز شد. سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد در مراسم افتتاح نخستین آشپزخانه طرح اطعام مهدوی با تبریک میلاد باسعادت امام زمان(عج) گفت: پویش اطعام مهدوی در پی دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر اجرای طرح مواسات، همدلی و کمک مومنانه در زمان همه‌گیری کرونا و در ایام مبارک نیمه شعبان راه‌اندازی شد. وی افزود: امسال برای پنجمین سال متوالی است که پویش اطعام مهدوی با کمک مساجد، مراکز نیکوکاری، حسینیه‌ها، گروه‌های جهادی و مردم و خیران برگزار می‌شود. رئیس کمیته امداد اظهار کرد: این طرح که به ابتکار کمیته امداد و با نام امام زمان(عج) اجرا می‌شود، تاکنون برکات بسیاری به همراه داشته و سال گذشته بیش از ۳۲ میلیون غذای گرم بین نیازمندان توزیع شد. وی خاطرنشان کرد: امسال نیز توزیع همین میزان غذای گرم پیش‌بینی شده که امیدواریم در پایان ماه مبارک رمضان با همراهی همه دستگاه‌ها و خیران، آمار بیش از این میزان را به مردم و رسانه‌ها گزارش بدهیم.
***
5.5 میلیون دانش‌آموز در طرح نماد غربالگری شدند
مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش، از غربالگری ۵ میلیون و ۶۰۰ دانش‌آموز در طرح نماد خبر داد. امیر تجلی‌نیا، مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه سند ائتلاف نماد با هدف مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان از سال ۹۴ امضا شده است، افزود: این برنامه ۵ فرآیند دارد؛ در بخش ارتقایی نماد ۸۰ درصد این طرح حوزه پیشگیری است و برنامه ارتقایی، آموزش مهارت‌های خودمراقبتی به دانش‌آموزان است. مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی گفت: فرآیند دوم نماد، غربالگری است؛ کرونا آثار اجتماعی بر جا گذاشت که مهم‌ترین اثر اجتماعی آن حمله به سلامت افراد بود، لذا اهمیت غربالگری بیشتر از سال‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته است. وی با اشاره به تاکید وزیر آموزش‌و‌پرورش بر وسعت بالای اجرای غربالگری گفت: حدود ۵ میلیون و ۶۰۰ دانش‌آموز از پایه‌های هفتم، هشتم و دهم، در نیم‌سال اول غربال می‌شوند. مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اضافه کرد: در نیم‌سال دوم در پایه‌های اول، سوم و پنجم غربالگری انجام می‌شود، این امر از چند روز گذشته آغاز شده است و بعد از تعطیلات عید نوروز نیز غربالگری دوره ابتدایی با آزمون پیش‌بینی اختلالات یادگیری انجام می‌شود. به گفته تجلی‌نیا طرح نماد، برای نخستین بار در تمام مدارس و ۷۲۰ منطقه آموزشی کشور اتفاق می‌افتد.
***
غربالگری ۳ نوع سرطان شایع در کشور
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره غربالگری سرطان‌های شایع توضیحاتی ارائه کرد. حسین فرشیدی در گفت‌وگو با ایلنا درباره غربالگری سرطان گفت: غربالگری سرطان‌های شایع برای جمعیت بالای ۴۰ سال در قالب نظام شبکه کشور در حال انجام است. وی ادامه داد: البته احتمالا سال آینده در صورت لزوم پویش غربالگری سرطان‌های شایع را مانند آنچه در پویش غربالگری فشار خون بالا انجام دادیم، راه‌اندازی خواهیم کرد اما در حال حاضر چنین برنامه‌ای را در دستور کار نداریم. معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به صورت روتین غربالگری سرطان سینه، سرطان کولورکتال یا سرطان روده و سرطان سرویکس یا سرطان دهانه رحم در نظام شبکه کشور در حال انجام است.  فرشیدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بودجه سال آینده گفت: ما از بودجه سال گذشته راضی بودیم البته در عمل گاهی اوقات ممکن است اجرا نشود. وی همچنین درباره جذب نیروهای جدید گفت: آزمون برگزار شده است و ۲۵ هزار نفر نیز در این آزمون انتخاب شده‌اند، در بسیاری از جاها جذب انجام شده و نیروهای جدید شروع به کار کرده‌اند و در برخی جاها نیز احتمالا مصاحبه‌های این افراد مانده است که در حال انجام است. ما قطعا قبل از سال جدید تمام این ۲۵ هزار نفر را جذب خواهیم کرد.

Page Generated in 0/0052 sec