printlogo


کد خبر: 277407تاریخ: 1402/12/7 00:00
هشدار سازمان هواشناسی نسبت به بارش برف و باران در ۱۹ استان؛ پایتخت سفیدپوش شد
ایران زیر چتر برف و باران

در پی ورود سامانه جدید بارشی به کشور اغلب استان‌ها با بارش برف و باران مواجه شدند؛ بارش‌هایی که طبق پیش‌بینی  سازمان هواشناسی در مناطق سردسیر بیشتر به صورت برف و در سایر مناطق به شکل باران همچنان ادامه خواهد داشت. در این میان روز گذشته پایتخت نیز همچون بسیاری از شهرهای کشور سفیدپوش شد. بارش‌های مستمر موجب می‌شود در آخرین روزهای زمستان منابع آبی کشور تقویت شود و روان‌آب‌ها مسیر ورود به سدها را در پیش گیرند. در این رابطه سازمان هواشناسی کشور نسبت به بارش برف و باران همچنین کاهش محسوس دما در ۱۹ استان هشدار داده است. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی برای قالب مناطق کشور بارش همراه با کاهش محسوس دما پیش‌بینی می‌شود، گفت: بیشینه بارش در گیلان، مازندران، قم، اصفهان، یزد، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، فارس، کرمان، سیستان‌وبلوچستان و خراسان جنوبی خواهد بود.
همچنین دوشنبه (امروز) در نوار غربی و جنوب کشور میزان بارش‌ها کاهش می‌یابد اما در سایر مناطق بارش برف و باران ادامه خواهد داشت. عمده بارش‌ها در سواحل خزر، قزوین، البرز، تهران، قم، همدان، مرکزی، شرق لرستان، نیمه غربی اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی خواهد بود. همچنین در این روز بیشینه بارش در جنوب سیستان‌وبلوچستان است که به صورت رگبار باران و رعد و برق و وزش باد شدید است. صادق ضیاییان افزود: سه‌شنبه (فردا) در استان‌های واقع در غرب و شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز همچنین در غرب سواحل دریای خزر و نیز برخی مناطق شرق و جنوب شرق بارش پراکنده رخ می‌دهد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در ادامه گفت: چهارشنبه (۹ اسفند) با تقویت سامانه بارشی بتدریج بارش برف و باران کل کشور جز شمال شرق را فرا می‌گیرد و برای پنجشنبه (۱۰ اسفند) جز مناطقی از غرب و جنوب کشور، در سایر مناطق کشور بارش‌ها ادامه دارد. وی در ادامه اظهار کرد: از دوشنبه در مناطقی از شرق و جنوب شرق، شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز، همچنین در نوار شرقی کشور در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید رخ می‌دهد و در برخی از این مناطق گرد و خاک نیز دور از انتظار نیست. همچنین تا سه‌شنبه در بیشتر مناطق واقع در نیمه شمالی کشور دما بین ۵ تا ۱۰ درجه کاهش می‌یابد. ضیاییان اضافه کرد: دوشنبه (امروز) خلیج‌فارس‌، تنگه هرمز و دریای عمان و سه‌شنبه (فردا) شرق خلیج‌فارس‌، تنگه هرمز و دریای عمان و همچنین دریای خزر مواج خواهد بود.
* تداوم هوای سرد تا پایان هفته
اداره کل هواشناسی استان تهران از تداوم بارش برف و باران در تهران، یخبندان سطح زمین و تداوم هوای سرد تا پایان هفته خبر داد. بر اساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی، وضعیت هوای تهران تا روز چهارشنبه آسمانی نیمه‌ابری تا ابری، در بعضی ساعات با وزش باد شدید همراه بارش برف و باران همچنین احتمال رگبار و رعد و برق و در نواحی مستعد بارش تگرگ، گاهی مه و محدودیت دید، در ارتفاعات کولاک برف و احتمال ریزش بهمن پیش‌بینی می‌شود. همچنین طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۸ و ۹ اسفند) از شدت بارش‌ها کاسته شده و احتمال رخداد بارش‌های رگباری دور از انتظار نیست. همچنین کاهش محسوس دما و یخبندان سطح زمین و ماندگاری هوای سرد تا پایان هفته در سطح استان ادامه خواهد داشت. بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، آسمان تهران امروز ابری، در بعضی ساعت‌ها با بارش برف و باران همراه با مه رقیق و گاهی وزش باد پیش‌بینی شده است. همچنین فردا آسمان تهران ابری در بعضی ساعت‌ها با بارش برف و باران، همراه با مه رقیق و گاهی وزش باد پیش‌بینی شده است. بیشینه دما در این روز ۴ و کمینه دما ۱- درجه سانتیگراد پیش‌بینی شده است.
* ضرورت پرهیز از سفر و ترددهای غیرضرور
بارش‌ها در سراسر کشور به گونه‌ای است که رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به شدت نزولات جوی در اکثر جاده‌های کشور از رانندگان و مسافران خواست از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند. سردار سیدتیمور حسینی با اشاره به بارش برف و باران در برخی از جاده‌های کشور گفت: گزارش‌های ما حاکی از آن است دست‌کم در جاده‌های نیمی از استان‌های کشور بارش برف و باران رخ داده است. این وضعیت در جاده‌های کوهستانی و برفگیر نیازمند رعایت یکسری نکات است که باید از سوی رانندگان و مسافران جدی گرفته شود. وی با تاکید بر اینکه همراه داشتن زنجیر چرخ در محورهای برفگیر الزامی است، گفت: طبیعی است همکاران من در پلیس راه از تردد خودروهای فاقد زنجیر چرخ از محورهای کوهستانی و برفگیر جلوگیری خواهند کرد و این اقدام با هدف حفظ ایمنی رانندگان و مسافران انجام می‌شود. رئیس پلیس راهور فراجا با تاکید بر اینکه توصیه پلیس پرهیز از انجام سفرهای غیرضروری است، گفت: در همین راستا نیز از رانندگان و مسافران می‌خواهم از انجام سفرهای غیرضروری پرهیز کنند. در مواردی دیده شده هنگام بارش برف برخی هموطنان برای برف‌بازی به جاده‌های برفی می‌روند که لازم است از این کار پرهیز کنند. همچنین آن دسته از افرادی که ممکن است به سفر رفته و قصد بازگشت داشته باشند، در صورت امکان زمان بازگشت خود را به روز دیگری موکول کنند.

Page Generated in 0/0057 sec