printlogo


کد خبر: 277413تاریخ: 1402/12/7 00:00
اخبار

صندوق بین‌المللی پول:
افزایش تولید نفت ایران فراتر از انتظارات بود
 صندوق بین‌المللی پول در گزارش‌های دوره‌ای که از برآورد شاخص‌های کلان اقتصادی کشورهای جهان منتشر می‌کند، اخیرا رشد اقتصادی ایران را نسبت به پیش‌بینی‌های خود افزایش قابل توجهی داده است. بر اساس برآورد جدید این نهاد بین‌المللی، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ با افزایش قابل توجهی نسبت به سال قبل از آن به 5.4 درصد رسید. این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول پیش از این برآورد کرده بود رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ به ۳ درصد خواهد رسید. صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۴ را نسبت به گزارش ۳ ماه پیش خود افزایش داده و به 3.7 درصد رسانده است. در گزارش ماه اکتبر ۲۰۲۳ این سازمان رشد 2.5 درصدی برای اقتصاد ایران طی سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی شده بود. صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که درباره وضعیت اقتصادی کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا منتشر کرده به موضوع افزایش رشد اقتصادی ایران نسبت به پیش‌بینی‌ها اشاره کرده و دلیل آن را افزایش بیش از انتظار تولید نفت ایران عنوان کرده است. بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، تولید نفت ایران در سال جدید میلادی از 2.7 میلیون بشکه در روز عبور کرده که 700 هزار بشکه بیشتر از سال 2020 (دولت گذشته) است.
***
ظرفیت نیروگاهی کشور از ۹۲ هزار مگاوات عبور کرد
میزان ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی کشور تا پایان دی‌ماه سال جاری به عدد ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسیده است که نسبت به سال گذشته 1.4 درصد افزایش دارد. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران، میزان ظرفیت نصب ‌شده نیروگاهی کشور تا پایان دی‌ماه سال جاری به عدد ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسیده است که نسبت به سال گذشته 1.4 درصد افزایش دارد. در این بین میزان ظرفیت نیروگاه‌های گازی کشور با 3.1 درصد افزایش به ۲۳ هزار ۳۳۰ مگاوات رسید که 25.3 درصد از کل ظرفیت تولید نیروگاهی کشور را شامل می‌شود. همچنین میزان ظرفیت نیروگاهی کشور در بخش نیروگاه‌های تولید پراکنده نیز با 11.2 درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۲۴۸۵ مگاوات رسید که 2.7 درصد از کل ظرفیت تولید برق کشور را شامل می‌شود. همچنین در سال جاری میزان ظرفیت نیروگاهی کشور در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱ به رقم ۱۱۲۰ مگاوات رسیده است. بر این اساس کل ظرفیت تولید برق کشور در سال ۱۴۰۲ و تا پایان دی‌ماه به ۳۳۵ هزار و ۱۱۵ میلیون کیلووات ساعت رسید که نسبت به سال گذشته افزایش 5.3 درصدی و نسبت به ماه قبل نیز افزایش 8.8 درصدی داشته است. بر اساس این گزارش، قدرت عملی شبکه سراسری برق کشور در زمان اوج بار سال جاری در ۱۹ تیرماه و رأس ساعت ۱۴:۴۸ به ۷۰ هزار و ۶۴۶ مگاوات رسید که در این بین سهم نیروگاه‌های حرارتی و اتمی در تأمین نیاز مصرف برق ۵۹ هزار و ۴۱۴ مگاوات و سهم نیروگاه‌های برقابی و تجدیدپذیر نیز ۱۱ هزار و ۲۳۲ مگاوات بود و افزون بر این ۴۰۳ مگاوات نیز واردات برق انجام شد. این در حالی است که اوج تقاضای مصرف برق در سال جاری در ۱۹ تیرماه رأس ساعت ۱۴:۴۸ رخ داد که نیاز مصرف برق کشور به رقم ۷۳ هزار و ۴۶۳ مگاوات رسید و نسبت به اوج بار سال گذشته 5.8 درصد افزایش داشت.
***
رویترز: پاکستان به‌‌ رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد
رویترز در گزارشی نوشت: اسلام‌آباد به فکر نهایی کردن نخستین فاز خط لوله ۸۰ کیلومتری گاز با ایران است‌ تا از جریمه احتمالی ۱۸ میلیارد دلاری دوری کند. به نقل از رویترز، پاکستان علاقه‌مند به تکمیل پروژه خط لوله گاز با ایران است که سال‌هاست به خاطر تحریم‌ها به تعویق افتاده است. بر اساس این گزارش، اسلام‌آباد در فکر نهایی کردن نخستین فاز این خط لوله 80 کیلومتری است‌ تا با جریمه احتمالی 18 میلیارد دلاری مواجه نشود. طبق گفته یک منبع در وزارت انرژی پاکستان، این کشور درخواستی برای معافیت از تحریم‌های آمریکا جهت ساخت این خط لوله ارائه می‌دهد. تصمیم گرفته شده در فاز اول این پروژه، کار روی 80 کیلومتر از این خط لوله از مرز پاکستان و ایران به گوادر آغاز شود. این پروژه که هدف از آن اتصال شهر بندری گوادر پاکستان به مرز ایران است، سال 2013 آغاز شد. پاکستان موظف بود ساخت انتهای این خط لوله در کشور را تا 2014 تکمیل کند. ایران بخش مربوط به خود را تکمیل و 2 میلیارد دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است. مقامات پاکستان ماه مه سال گذشته میلادی هشدار دادند اگر پاکستان نتواند پروژه خط لوله گاز را تکمیل کند 18 میلیارد دلار جریمه خواهد شد. پاکستان مشارکت خود در این پروژه را چند ماه بعد در آگوست به خاطر تهدید تحریم‌های اقتصادی آمریکا متوقف کرد. پاکستان با تکمیل این پروژه می‌تواند روزانه 750 میلیون فوت مکعب گاز وارد کند.

Page Generated in 0/0055 sec