printlogo


کد خبر: 277420تاریخ: 1402/12/7 00:00
مراسم جشن سالروز میلاد حضرت مهدی موعود(عج) با حضور میلیونی مردم در سراسر کشور برگزار شد
محفل عاشقان در جمکران

گروه اجتماعی: مراسم جشن پرشور نیمه شعبان، میلاد منجی عالم بشریت حضرت صاحب‌الزمان(عج)، دیروز در سراسر کشور برگزار شد. مردم که از روزهای گذشته با آذین‌بندی منازل، کوچه‌ها و محلات خود را برای برگزاری این جشن بزرگ آماده کرده بودند، روز گذشته ولادت حضرت مهدی موعود را جشن گرفتند. عاشقان ولایت با وجود هوای سرد و برفی، برای حضور در این جشن بزرگ و نورانی راهی خیابان‌ها، محلات، مساجد و تکایا شدند. خدمت‌گزاران قائم آل‌محمد(عج) نیز با برپایی موکب‌ها از مردم پذیرایی می‌کردند. این جشن نورانی در شهرهای مذهبی حال و هوای دیگری داشت، در مشهد مقدس، قم، شاهچراغ و امامزادگان، عاشقان مهدی موعود پذیرای دوستداران امامت و ولایت بودند به طوری که دلدادگان به امام زمان(عج) دیروز از سراسر ایران اسلامی به قم رفته و با شرکت در راهپیمایی نیمه شعبان، با امام زمان خود تجدید بیعت کردند. ایستگاه‌های صلواتی ساده و بی‌آلایش با عشق به امام زمان(عج)، در هوای سرد و برفی صبح عید نیمه شعبان در قم از محبان حضرت مهدی(ع) پذیرایی کردند.
* برپایی موکب‌هایی از ۵ قاره جهان
هزاران زائر مسجد مقدس جمکران از سراسر ایران، عصر روز جمعه برای تجدید عهد و پیمان با حضرت ولی عصر(عج)، مسیر حرم مطهر بانوی کرامت تا مسجد مقدس جمکران را پیاده طی کردند. در مسیر حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها تا جمکران بیش از 500 موکب مردمی از سراسر ایران و 5 قاره دنیا به عاشقان امام مهدی (عج) خدمت‌رسانی می‌کردند. موکب‌های فرهنگی و خدماتی از کشورهای فرانسه، انگلیس، تایلند، نیجریه، آفریقای جنوبی، هند، پاکستان، افغانستان، عراق و کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس روز گذشته در مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) قم برپا شده بود. شهر مقدس قم هر ساله در آستانه نیمه شعبان با توجه به وجود مسجد مقدس جمکران و حرم حضرت معصومه(س)، مرکز میزبانی از عاشقان امام زمان (عج) می‌شود و راهپیمایی نیمه شعبان هر سال باشکوه‌تر از سال گذشته از مسیرهای مختلف بویژه بلوار پیامبر اعظم(ص) به سمت مسجد مقدس جمکران برپا می‌شود. مواکب ایرانی و غیرایرانی از چهارشنبه دوم اسفندماه به مسیر پیاده‌روی حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد جمکران، آمده بودند تا بسترهای خدمت‌رسانی به زائران را فراهم سازند. از روز پنجشنبه نیز برخی مواکب، پذیرایی خود را از زائران نیمه شعبان آغاز کردند که این میزبانی مواکب در ظهر و شامگاه شنبه پنجم اسفند به اوج خود رسید. مواکب مسیر راهپیمایی نیمه‌ شعبان در قم علاوه بر تامین بستر استراحت موقت، پذیرایی از زائران را به صورت مستمر دنبال می‌کردند و سایر خدمات رفاهی همانند تعمیر کیف و کفش، دوخت لباس، آرایش سر و صورت و واکس کفش در این مواکب ارائه می‌شد. بخش قابل توجهی از مواکب نیز با ایجاد جایگاه‌های ویژه، اجرای برنامه‌های فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده بودند و با گروه سرود و اجرای طلاب مُبلغ، مخاطبان نوجوان را به سمت خود جلب می‌کردند. برخی مواکب هم در قالب‌های مختلف از جمله تریبون آزاد به تبلیغ موضوع مشارکت حداکثری در انتخابات و انتخاب اصلح پرداختند. راهپیمایی مردم قم در نیمه شعبان با همراهی سایر زائران این شهر مقدس، ظهر پنجم اسفند از ابتدای بلوار پیامبر اعظم(ص) به سمت مسجد مقدس جمکران آغاز شد و با حضور جمعیت در شب نیمه شعبان به اوج خود رسید. 
* جشن با نشاط نیمه شعبان در روز برفی
دیروز ظهر (یکشنبه 6 اسفند) با وجود هوای برفی همچنان این راهپیمایی با حضور میلیونی عاشقان امام زمان(عج) برگزار شد. هر چند حرم حضرت معصومه(س)‌ مراسم جشن و سرور نیمه شعبان را با حضور مداحان و سخنرانان مطرح برگزار می‌کرد اما مسجد مقدس جمکران در مرکزیت برنامه‌های نیمه شعبان قرار گرفت. طی 3-2 روز گذشته مسجد جمکران به مناسبت نیمه شعبان ویژه‌برنامه‌های قرآنی را به صورت خاص در دستور کار قرار داده بود و با حضور قاریان بین‌المللی 4 محفل قرآنی را برگزار کرد که این محافل نیز همانند سایر ویژه‌برنامه‌های مسجد جمکران از صفحات اختصاصی جمکران در فضای مجازی و همچنین شبکه‌های ملی و استانی منعکس شد. همایش جیش‌القدس نیز عصر پنجم اسفند در صحن جامع مسجد مقدس جمکران با سخنرانی سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با حضور جوانانی از ملیت‌های مختلف برگزار شد که گروه‌های شباب‌المقاومت در این ویژه‌برنامه مشارکتی ویژه داشتند. زائران جمکران در شب نیمه شعبان بعد از نماز مغرب و عشا تا ساعت 24 در ویژه‌برنامه ایران امیدوار، از سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان و مداحی سیدرضا نریمانی، حسن شالبافان، ولی‌الله کلامی، شعرخوانی محمد اسدالهی، اجرای حامد سلطانی و حامد جلیلی بهره‌مند شدند که این ویژه‌برنامه با محوریت شبستان کربلا برگزار و صوت و تصویر آن به صورت همزمان در صحن‌های مسجد مقدس و برخی بخش‌های آن نیز از شبکه‌های یک، قرآن، 5 و 2 سیما و همچنین بسترهای مسجد جمکران در آپارات و تکیه به صورت زنده پخش شد. نورافشانی ویژه شب نیمه شعبان نیز همانند سال‌های گذشته ساعت 24 با طنین‌انداز شدن نوای «لبیک یا مهدی» در مسجد مقدس جمکران انجام شد. مراسم احیای شب نیمه شعبان هم در مسجد مقدس جمکران از ساعت 24 بامداد با محوریت شبستان امیرالمؤمنین(ع) آغاز شد که در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری سخنرانی داشت و قرائت مناجات شعبانیه با نوای مهدی سلحشور انجام شد. همچنین ویژه‌برنامه جشن روز نیمه شعبان ساعت 10 صبح دیروز با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین آقامیری و مدح‌خوانی مهدی رسولی در شبستان امیرالمؤمنین(ع) برگزار شد و عصر دیروز ششم اسفند نیز محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان بین‌المللی در مسجد جمکران برپا شد.
***
عمامه‌گذاری جمعی از طلاب قم در نیمه شعبان
آیین عمامه‌گذاری جمعی از طلاب قم دیروز همزمان با سالروز ولادت پرخیر و برکت حضرت ولی‌عصر(عج) و عید نیمه شعبان به دست مراجع تقلید انجام شد. در این روز جمعی از طلاب حوزه علمیه قم به دست حضرات آیات عظام نوری‌همدانی و جوادی‌آملی مفتخر به لباس سربازی امام عصر شدند. در مراسم جشنی که به مناسبت عید نیمه شعبان و ولادت امام زمان در دفاتر آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی و آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد،‌ آیین عمامه‌گذاری جمعی از طلاب نیز برگزار شد. بر اساس سنت حوزوی،‌ طلاب حوزه پس از اتمام دوران تحصیلات مقدماتی خود،‌ به دست اساتید اخلاق و مراجع تقلید عمامه بر سر گذاشته و مفتخر به پوشیدن لباس سربازی امام زمان(عج)‌ می‌شوند.

 


Page Generated in 0/0064 sec