printlogo


کد خبر: 277435تاریخ: 1402/12/8 00:00
دور دنیا

داعش؛ عامل حمله شیمیایی 2015 در سوریه
سازمان منع تسلیحات شیمیایی بتازگی افشا کرده بر اساس «دلایل متقن» گروه تروریستی داعش عامل حمله شیمیایی سال ۲۰۱۵ در شهر «مارع» در نزدیکی حلب بوده است؛ اعترافی مهم هر چند دیرهنگام. تیم شناسایی و تحقیقات این سازمان در گزارشی که پنجشنبه منتشر شد، به این جمع‌بندی رسید که یگان‌هایی از داعش عامل حمله با گاز خردل به چندین منطقه در سراسر این شهر در اول سپتامبر سال ۲۰۱۵ (۱۰ شهریور ۱۳۹۴) بوده‌اند. در بخشی از این گزارش آمده است: «دلایلی متقن مبنی بر این وجود دارد که اول سپتامبر ۲۰۱۵ بین ساعت ۹ تا ۱۲، در جریان حملات مستمر برای تصرف شهر مارع، یگان‌هایی از داعش از گاز خردل استفاده کردند». گزارش جدید در شرایطی منتشر شده که کشورهای غربی بارها دولت سوریه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم کرده بودند؛ دمشق این ادعاها را رد کرده است. سوریه سال ۲۰۱۴ سلاح‌های شیمیایی خود را تحویل کارگروهی متشکل از آمریکا و سازمان منع جنگ‌افزارهای شیمیایی داد. این سازمان بر نابودی این سلاح‌ها نظارت کرد. دمشق گفته هدف از «صحنه‌سازی» حملات شیمیایی، فشار بر دولت سوریه در زمانی بود که نیروهای ارتش این کشور در حال پیشروی علیه تروریست‌های تحت حمایت قدرت‌های خارجی بودند. سازمان منع جنگ‌افزارهای شیمیایی در توضیحات بیشتر درباره حادثه سال ۲۰۱۵ گفته است: «هیچ سازمان دیگری از ابزارها، انگیزه‌ها و توانمندی‌های لازم برای استفاده از گاز خردل به عنوان بخشی از حمله به مارع در اول سپتامبر ۲۰۱۵ برخوردار نبوده است». طبق این گزارش، دست‌کم ۱۱ نفر بر اثر این حمله که از مناطق تحت کنترل داعش انجام شد، زخمی شدند. گاز خردل یک جنگ‌افزار شیمیایی است که به محض تماس با بدن باعث ایجاد تاول روی پوست و غشاهای مخاطی می‌شود. 
***
حمله دقیق موشکی حزب‌الله به پادگان البغدادی اسرائیل
حزب‌الله لبنان طی یک بیانیه اعلام کرد در حمایت از مردم استوار فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی از مقاومت شریف آن، ساعت ۳:۱۰ بامداد دیروز نیروهای اسرائیلی را در مقر البغدادی و اطراف آن با سلاح موشکی هدف قرار داده است. در این بیانیه تاکید شده موشک‌ها با دقت بالا و مستقیم به هدف اصابت کرده است. حزب‌الله لبنان از هشتم اکتبر (۱۶ مهر) تنها یک روز پس از آغاز عملیات توفان الاقصی در غزه، رویارویی با دشمن صهیونیستی را آغاز کرده و بارها مواضع اشغالگران را با موشک و سلاح‌های مناسب هدف قرار داده و به اعتراف رسانه‌های صهیونیستی، دست‌ برتر خود را در جبهه شمالی فلسطین اشغالی به نمایش گذاشته است. در پی انتشار بیانیه حزب‌الله لبنان، صبح دیروز رسانه‌های اسرائیلی از به صدا درآمدن آژیر خطر در شمال جولان اشغالی و احتمال نفوذ پهپادی مقاومت لبنان به این منطقه خبر دادند. سپس ادعا شد 2 هدف مشکوک هوایی که از لبنان عبور کرده و وارد حریم هوایی شمال فلسطین اشغالی شده بودند، شناسایی و رهگیری شدند. 
***
دولت وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین استعفا کرد
نخست‌وزیر دولت تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: امروز - دیروز - استعفای دولت را به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان ارائه کردم. محمد اشتیه در ابتدای جلسه هیات وزرا ضمن اعلام این خبر تاکید کرد: ما در صحنه رویارویی با رژیم اشغالگر باقی خواهیم ماند و تشکیلات خودگردان فلسطین به مبارزه برای ایجاد کشور در سرزمین فلسطین ادامه خواهد داد. وی ادامه داد: من معتقدم مرحله بعدی و چالش‌های آن نیازمند ترتیبات و تدابیر جدید دولتی و سیاسی است. اشتیه همچنین گفت: واقعیت جدید در غزه مستلزم گسترش اختیارات تشکیلات خودگردان فلسطین بر کل سرزمین فلسطین است. در صورت موافقت محمود عباس با نامه استعفای دولت، کابینه اشتیه تا زمان تشکیل دولت جدید، به صورت موقت امور را مدیریت خواهد کرد و به دولت پیشبرد امور (موقت) تبدیل خواهد شد. 
***
اولمرت: اسرائیل نمی‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را نابود کند
نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی به ناتوانی این رژیم در ضربه ‌زدن به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اذعان کرد. به گزارش ایسنا، «ایهود اولمرت» روز یکشنبه اذعان کرد: «اسرائیل تنها می‌تواند به جاده‌ها یا پل‌ها ضربه بزند اما در واقع تجهیزات یا مهماتی را که بتواند به برنامه هسته‌ای ایران آسیب برساند، در اختیار ندارد». طبق گزارش شبکه روسیا الیوم، اولمرت در این باره گفت نیروی هوایی رژیم صهیونیستی نمی‌تواند با حمله نظامی برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند، چرا که بمب و هواپیما با برد کافی ندارد. وی ادامه داد: «تاسیسات هسته‌ای ایران ۵۰ تا ۶۰ متر زیر زمین قرار دارد و همین مساله باعث شده است در برابر هرگونه حمله نظامی در امان باشد». این اظهارات در حالی بیان شده است که مقامات رژیم صهیونیستی و در راس آنها بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم بارها با بر زبان آوردن جملاتی از قبیل «مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهیم شد»، تلاش‌ کرده‌اند افکار عمومی جهان را فریب داده و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را «غیرصلح‌آمیز» جلوه دهند.

Page Generated in 0/0043 sec