printlogo


کد خبر: 277459تاریخ: 1402/12/8 00:00
افسر نیروی هوایی ایالات متحده در اعتراض به جنگ غزه در مقابل سفارت اسرائیل در واشنگتن خود را به آتش کشید
شعله‌های یک نسل‌کشی

گروه بین‌الملل: یک افسر نیروی هوایی ایالات متحده بعدازظهر دیروز (دوشنبه) در اعتراض به جنگ غزه، در مقابل سفارت اسرائیل در واشنگتن خود را به آتش کشید. این مرد که «آرون بوشنل» نام و لباس‌ نظامی به تن داشت، در ویدئویی که به صورت زنده از طریق اینترنت پخش می‌کرد، گفت: «من دیگر در نسل‌کشی شریک نخواهم بود».
به گزارش نیویورک‌تایمز، او سپس مایعی شفاف را روی خود ریخت و با فریاد «فلسطین را آزاد کنید» خود را آتش زد. این مرد پس از مهار آتش توسط افسران سرویس مخفی ایالات متحده به بیمارستانی در همان منطقه انتقال یافت. یک سخنگوی اداره پلیس واشنگتن وضعیت وی را «وخیم» اعلام کرد.
بوشنل در حالی که مقابل سفارت اسرائیل در واشنگتن قدم می‌زد، گفت: اکنون من یک اعتراض بسیار خشونت‌آمیز انجام خواهم داد اما اقدام من با توجه به آنچه فلسطینیان در برابر ظلم اشغالگران متحمل می‌شوند، کار بزرگی نیست. او با صدای بلند فریاد می‌زد «آزادی برای فلسطین» و سپس بنزین روی خود ریخت.
وی قبل از اینکه اقدام به خودسوزی کند، گفته بود: خودسوزی امری هولناک است اما نه به اندازه جنایاتی که در غزه اتفاق می‌افتد.
سازمان اورژانس واشنگتن در بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از اطلاع از حادثه خودسوزی، نیروهای اورژانس حوالی ساعت ۱۳ دیروز (به وقت محلی) در مقابل سفارت (رژیم) اسرائیل با مردی مواجه شدند که دچار سوختگی شدید شده بود و فریاد «فلسطین آزاد» را سر می‌داد. در ادامه بیانیه اورژانس واشنگتن آمده است: این فرد با شرایط وخیم و در معرض خطر جانی به بیمارستان منتقل شد. در همین رابطه سخنگوی سرویس مخفی واشنگتن دی‌سی نیز بدون اشاره به نام این فرد در بیانیه‌ای اعلام کرد: اعضای سرویس مخفی واشنگتن دی‌سی پیش از رسیدن نیروهای اورژانس این فرد را خاموش کرده بودند و به منظور اقدامات احتیاطی در حال جست‌وجوی خودروی وی هستند. این مرد قبل از رسیدن نیروهای اورژانس توسط اعضای سرویس مخفی ایالات متحده خاموش شده بود.
در همین حال یک سخنگوی نیروی هوایی آمریکا تایید کرد این حادثه مربوط به یک خلبان مشغول به کار بوده است. پلیس محلی و سرویس مخفی در حال بررسی این حادثه هستند.
خودسوزی این افسر آمریکایی علیه جنایات صهیونیست‌ها دومین خودسوزی اعتراضی است که علیه قتل‌عام مردم غزه با همدستی واشنگتن و تل‌آویو رخ می‌دهد. پیش‌تر در ماه دسامبر (آذر 1402) یک معترض با پرچم فلسطین در مقابل کنسولگری اسرائیل در آتلانتا خود را به آتش کشیده بود.
در آن مقطع پلیس آمریکا اعلام کرد فردی در اعتراض به جنایات اسرائیل در غزه در مقابل کنسولگری اسرائیل در آتلانتا خودسوزی کرد. در بیانیه پلیس آتلانتا آمده بود: این فرد بعدازظهر جمعه (10 آذر) به وقت محلی در مقابل ورودی ساختمان کنسولگری اسرائیل مشاهده شد. در حالی که نگهبان امنیتی این ساختمان متوجه شد فرد مورد نظر قصد خودسوزی دارد، تلاش کرد از این اقدام او جلوگیری کند اما نگهبان و معترض هر دو دچار سوختگی شده و در بیمارستان بستری شدند که متأسفانه فرد معترض در وضعیت وخیمی قرار دارد.
در ادامه بیانیه پلیس آتلانتا بدون اشاره به مشخصات فرد معترض آمده بود: این حادثه احتمالا یک اقدام شدید اعتراضی - سیاسی به عملکرد (رژیم) اسرائیل در غزه بوده، چرا که پرچم فلسطین نیز در محل کشف شده است. «آنات سلطان دادون» سرکنسول (رژیم) اسرائیل در جنوب شرق ایالات متحده نیز در بیانیه‌ای مدعی شد: از حادثه خودسوزی در ورودی ساختمان اداری کنسولگری اسرائیل متاسف هستیم.
از زمان آغاز جنگ وحشیانه اسرائیل علیه مردم غزه، سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن هدف اعتراضات گسترده علیه جنگ‌افروزی و نسل‌کشی ارتش اشغالگر بوده است. 
سیاست خارجی آمریکا در حال سپری کردن سخت‌ترین روزهای تاریخ دیپلماسی ایالات متحده است و توفان الاقصی، دولت بایدن را در گرداب فرو برده است. بحران غزه و جنایات جنون‌آمیز ارتش رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی سیستماتیک فلسطینی‌ها، این روزها منابع قدرت و سیاست خارجی دولت بایدن را تحلیل برده است.
ماشین کشتار رژیم صهیونیستی به حدی تمام مرزهای توحش و جنایت را جابه‌جا کرده که دفاع از جنایات رژیم برای دولت دموکرات را غیرممکن کرده است.
توسل دولت بایدن به استدلال‌ها و هنجارهای سابق در ساخت پوششی برای توجیه اخلاقی جنایات جنگی رژیم صهیونیستی دیگر کارایی نداشته و بیشتر کاخ سفید را در منجلاب فرو برده است.
تصاویری که از ایالات‌متحده آمریکا طی 5 ماه گذشته مخابره شده، بیانگر حجم حداکثری نفرت از اسرائیل است؛ از تظاهرات گسترده ضد اسرائیلی در اکثر ایالت‌های این کشور و اشغال کنگره توسط یهودی‌های ضد جنگ در کاپیتال هیل گرفته تا نمایش دست‌های خونینی که در جلسه استماع کنگره، سخنرانی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن را کاملا به حاشیه برد.
واشنگتن با محدودیت‌های ساختاری و هنجاری در اعطای مجوز به اسرائیل برای پیشروی جنگی روبه‌رو است و در داخل خانه هم تیم بایدن توان اقناع افکار عمومی و حتی دیپلمات‌های دپارتمان وزارت خارجه را از دست داده است.
اعتراضات فزاینده در وزارت خارجه، شورای امنیت ملی و سایر نهادهای آمریکایی - که 4 ماه قبل در بیش از 12 مصاحبه مقامات فعلی و سابق با فارن پالیسی بیان شد - با واکنش شدید علیه سیاست‌های بایدن و حتی فراتر از واشنگتن، در میان دموکرات‌های مترقی و رای‌دهندگان عرب آمریکایی همراه شده است (59 درصد عرب‌های آمریکایی سال 2020 از بایدن حمایت کردند اما بر اساس یک نظرسنجی جدید، حمایت از او در رقابت‌های انتخاباتی 2024 به 17 درصد کاهش خواهد یافت).
رسانه‌های آمریکایی گزارش‌های متعددی از موج مخالفت‌ها و استعفا در وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت دولت از کشتار مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی منتشر کردند.
یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا که در جریان جنگ غزه در اعتراض به حمایت‌های بی‌حد و حصر دولت بایدن از کشتار در غزه از مقام خود کناره‌گیری کرد، «جاش پاول» بود.
پاول نامه استعفایش را در حساب خود در شبکه لینکدین به اشتراک گذاشت و نوشت: نمی‌توانم از کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل حمایت بیشتری کنم. وی حمایت دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی را «واکنشی بی‌پروا» مبتنی بر «ورشکستگی فکری» توصیف کرد و افزود: نمی‌توانم ادامه کار در شغلی را بپذیرم که در قتل غیرنظامیان فلسطینی سهیم است. وی افزود: کمک‌های نظامی قوی آمریکا به رژیم اسرائیل به تل‌آویو چراغ سبز نشان می‌دهد تا بدون توجه به تلفات در بین غیرنظامیان، هر کاری می‌خواهد علیه غزه انجام دهد.
پاول با انتقاد از روند تسریع و گسترش‎یافته عرضه تسلیحات مرگبار از سوی دولت بایدن به رژیم صهیونیستی از سمت خود استعفا کرد. مسؤول سیاسی و نظامی وزارت خارجه آمریکا به دلیل عملکرد رئیس‌جمهور آمریکا در رسیدگی به مساله جنگ غزه استعفا کرد.
جاش پاول که با سابقه بیش از ۱۱ سال در زمینه انتقال تسلیحات در هیات امور سیاسی - نظامی وزارت خارجه آمریکا مشغول کار بود، در نامه‌‌ای ۲ صفحه‌ای که در آن دلیل کناره‌گیری‌اش را شرح داده بود، استعفای خود را اعلام کرد.
پاول با اشاره به حمایت دولت بایدن از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه در این نامه گفت: «امروز از سمتم کناره‌گیری می‌کنم، چرا که باور دارم با روند فعلی در عرضه مداوم، گسترش‌یافته و سرعت‌گرفته تسلیحات مرگبار به اسرائیل، به آخر خط رسیده‌ام». وی افزود: «حمایت آمریکا از اسرائیل و وضعیت موجود اشغال غزه تنها منجر به رنج بیشتر و عمیق‌تر مردم فلسطین خواهد شد و در راستای منافع بلندمدت آمریکا نیست».
وی در ادامه این نامه آورد: «حمایت کورکورانه از یک طرف در بلندمدت آثار مخربی برای منافع ۲ طرف دارد». پاول در نامه استعفای خود بر خواسته خود برای حمایت از جان غیرنظامیان در فلسطین تاکید کرد. وی در این باره گفت: «تنبیه جمعی ضد این خواسته است؛ چه شامل تخریب یک خانه باشد، چه هزار خانه، همین‌طور نسل‌کشی، اشغال و آپارتاید».

Page Generated in 0/0054 sec