printlogo


کد خبر: 277460تاریخ: 1402/12/8 00:00
تداوم بارش برف و باران در کشور تا پایان هفته
رخت سفید ایران

گروه اجتماعی: با ورود چند سامانه بارشی به کشور از ابتدای اسفند اغلب استان‌ها همچنان با بارش برف و باران مواجهند. این در حالی است که رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می‌گوید: از اواخر سه‌شنبه (۸ اسفند) موج بارشی جدیدی از سمت غرب و جنوب غرب وارد کشور خواهد شد و این مناطق را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بارش‌هایی که در پی سامانه‌های بارشی اخیر بیشتر استان‌ها را سفیدپوش کرد و باعث تعطیلی مدارس و مسدود شدن برخی راه‌ها در بعضی استان‌ها و مراکز شهری و روستایی شد به طوری که روز گذشته استان‌های واقع در شمال شرق، شرق، جنوب شرق، سواحل دریای خزر، بخش‌هایی از مرکز و جنوب غرب و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز همچنان با بارش باران و برف روبه‌رو بودند، همچنین مناطق نیمه جنوبی سیستان‌وبلوچستان، شرق هرمزگان، جنوب کرمان، غرب سواحل دریای خزر و استان‌های قم، اصفهان و مرکزی نیز چنین شرایطی را تجربه کردند. بارش‌ها به گونه‌ای بود که در گیلان برف تا ارتفاع یک متر بارید و باعث قطع برق خیلی از روستاها شد. 
صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت‌وگو با «وطن امروز» اظهار داشت: بار‌ش‌ها همچنان تا اواخر هفته در اغلب استان‌های کشور ادامه دارد، در تهران نیز هوای سرد تا پایان هفته ادامه‌دار خواهد بود. سه‌شنبه (امروز) بارش‌ها در مناطق مذکور به‌صورت پراکنده ادامه می‌یابد و از اواخر وقت سه‌شنبه موج جدید بارشی از سمت غرب و جنوب غرب این مناطق را تحت تاثیر قرار می‌دهد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: چهارشنبه (۹ اسفند) این سامانه بارشی تقویت می‌شود و تقریبا در بیشتر استان‌های کشور بویژه در غرب سواحل دریای خزر و نیمه شمالی استان‌های فارس و کرمان سبب بارش برف و باران و وزش باد نسبتا شدید خواهد شد. 
وی در ادامه اظهار کرد: سامانه بارشی روز پنجشنبه (۱۰ اسفند) به‌جز مناطقی از شمال‌ غرب، غرب و جنوب کشور در سایر مناطق کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهد. شدت بارش پنجشنبه در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان خواهد بود. روز جمعه (۱۱ اسفند) از گستردگی این سامانه کاسته می‌شود و بارش‌ها با شدت کمتر تنها در شرق سواحل دریای خزر و بخش‌هایی از شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور رخ خواهد داد. از سوی دیگر سه‌شنبه شرق خلیج ‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و دریای خزر مواج و متلاطم خواهد بود. 
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی تهران طی روزهای آینده گفت: آسمان تهران سه‌شنبه 8 اسفند ابری، در بعضی ساعت‌ها بارش باران و برف همراه با مه رقیق، گاهی‌ وزش باد با حداقل دمای ۱- و  حداکثر دمای ۴ درجه سانتیگراد و طی چهارشنبه ابری در بعضی ساعت‌ها بارش پراکنده برف همراه با مه رقیق، گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱- و حداکثر دمای ۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. به گفته ضیاییان، طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه اردبیل و مشهد با کمینه ۸- درجه سانتیگراد و بندرعباس با بیشینه دمای ۲۵ و ۲۶ درجه سانتیگراد سرد‌ترین و گرم‌ترین مرکز استان‌ها پیش‌بینی می‌شوند.
* بارش یک متری برف در گیلان؛ قطع برق در برخی مناطق
بارش برف که از 3 روز گذشته در گیلان آغاز شده بود دیروز شدت گرفت، به طوری که عبور در همه‌ محور‌های استان بدون زنجیر چرخ امکان‌پذیر نیست. استاندار گیلان دیروز ضمن بازدید از محور‌های مواصلاتی ورودی استان و بخش‌های مختلف این مسیر، با برگزاری جلسه ستاد بحران در محل ستاد مدیریت بحران استان، گفت: در زمان حاضر مشکلی در حوزه آب و گاز وجود ندارد اما در برخی مناطق با قطع برق مواجه هستیم که نیرو‌های شرکت برق در مناطق مختلف دچار قطع برق در حال رفع مشکل هستند. با توجه به برودت هوا و بارش شدید برف، تمام ادارات، نهادها، سازمان‌ها و مدارس سطح شهرستان‌های رشت، آستانه اشرفیه، لاهیجان و سیاهکل به جز دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان دیروز دوشنبه ۷ اسفند تعطیل شد. اسدالله عباسی در ادامه افزود: در مناطق کوهستانی استان گیلان بیش از یک متر برف باریده است و بازگشایی راه‌ها همچنان ادامه دارد. 
وی با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی انرژی در استان گیلان از مردم خواست به توصیه‌های ادارات گاز و شرکت برق در مدیریت مصرف توجه کنند. 
استاندار گیلان همچنین بر ضرورت پرهیز از تردد‌های غیرضرور در مناطق مختلف برف‌گیر این استان تاکید و اظهار کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان و عضو ستاد بحران در آماده‌باش هستند و تمام مسؤولان از جمله فرمانداران و مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی در محل ماموریت خود حضور دارند. در پی بارش سنگین برف تاکنون برق ۸۰ درصد مشترکان روستای امامزاده هاشم، ۳۵ درصد مشترکان سنگر و ۲ روستای لاکان شهرستان رشت قطع شده است. به دلیل دشواری تردد خودرو‌ها بر اثر انباشت برف در این مناطق، امدادرسانی در این مناطق با مشکل و کندی 
مواجه شده است.
***
۳ برابر شدن ورودی آب رودخانه‌ها به دریاچه ارومیه
امسال سطح دریاچه ارومیه با توجه به حجم رهاسازی‌ها و اقدامات‌ نرم‌افزاری انجام شده و به برکت بارش‌های زمستانه به رغم ۳ سال پی‌درپی کم‌بارشی، به تراز 1270.2 متر و حجم موجود در آن به بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است. رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس اظهار کرد: با توجه به کاهش جدی بارش‌های پاییزه از یک سو و بهبود بارش‌های زمستانه از سوی دیگر، زمان رهاسازی آب از سدهای دریاچه ارومیه برای تامین بخشی از حقابه دریاچه مشخص شد. احمد قندهاری خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین وضعیت بارش‌ها در سال جاری تاکنون، نسبت به متوسط بلندمدت حوضه دریاچه ارومیه ۲۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این شرایط رهاسازی آب از سدهای مهاباد، بوکان و ساروق ۱۰ میلیون مترمکعب در فاز اول برنامه‌ریزی و سوم اسفندماه آغاز شد. او ادامه داد: بی‌تردید رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه، نیازمند هماهنگی کامل بین دستگاه‌های متولی بوده که تحت نظارت رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه فعال شده است. قندهاری گفت: در این باره از اواسط پاییز هماهنگی‌های لازم و اقدام‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که با بسته بودن سردهانه‌های کانال‌های کشاورزی و مراقبت و رصد مستمر برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز، حداکثر آب ممکن به دریاچه برسد به گونه‌ای که حجم آب وارده شده به دریاچه از رودخانه‌های اصلی ۳ برابر سال گذشته اندازه‌گیری شده است، همچنین فاز بعدی رهاسازی پس از اتمام این دوره رهاسازی و با در نظر گرفتن وضعیت پوشش برفی حوضه، ذخیره آب سدها و با توجه به اولویت تامین آب شرب پایدار مراکز جمعیتی و پیش‌بینی فصلی بارش تا اردیبهشت‌ماه انجام خواهد شد. با این وجود امید است با ادامه بارندگی‌های زمستانه و بهاره شاهد وضعیت بهتر دریاچه ارومیه در سال پیش‌‌رو باشیم.

 


Page Generated in 0/0049 sec