printlogo


کد خبر: 277473تاریخ: 1402/12/9 00:00
«اوپنهایمر» جایزه بهترین فیلم انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا را دریافت کرد
مسیر همواربمب

گروه فرهنگ و هنر: در حالی که دقیقا 2 هفته دیگر تا برگزاری نودوششمین دوره اهدای جایزه اکادمی اسکار زمان باقی مانده است، شامگاه یکشنبه 6 اسفند انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا به عنوان مهم‌ترین پیش‌زمینه جوایز اسکار برگزیدگان خود را معرفی کرد. سابقه نشان داده است به هر فیلمی در این مراسم جایزه داده شود به احتمال بسیار زیاد اسکار بهترین فیلم را هم دریافت خواهد کرد و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد یازدهمین ساخته کریستوفر نولان با دریافت این جایزه انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا حالا مسیر بسیار هموارتری را برای رسیدن به مهم‌ترین جایزه آکادمی اسکار پیش رو دارد، البته که اهدای جایزه زانوک به نولان بیش از آنکه وجه و جنبه هنری داشته باشد به نوعی هموار کردن مسیر در کسب عنوان مهم‌ترین فیلم اسکار 2024 است؛ فیلمی که با حمایت‌های سیاسی و نامزدی در 13 رشته اسکار باید از هم‌اکنون زمینه‌ساز پروپاگاندای رسانه در  صبح روز دوشنبه 21 اسفند و پس از پایان مراسم اسکار  دانست. آشی که آنقدر شور شده که حتی فیلمسازی مانند «دیوید فینچر» که محصول سیستم فیلمسازی هالیوود است هم جایی در نظر گرفته نمی‌شود و آثاری چون «مورد عجیب بنجامین باتن» یا حتی «شبکه اجتماعی» نه تنها در زانوک دیده نمی‌شوند، بلکه حتی به اسکار نیز راه نمی‌یابند تا مبادا اثری که کوچک‌ترین نقدی به ارکان نظام حکومتی آمریکا دارد، بی‌جهت مورد ستایش واقع شود.
در این مراسم در کنار کریستوفر نولان، اما توماس، چاک روون و تیم تهیه‌کننده فیلم «اوپنهایمر» جایزه داریل اف. زانوک را دریافت و ۲ هفته مانده به برگزاری مهم‌ترین فستیوال سینمایی جهان خود را برای کسب اسکار بهترین فیلم آماده کردند. در این مراسم اما توماس پس از دریافت «داریل اف. زانوک» (جایزه انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا) گفت: ممکن است بسیاری ندانند که نولان در حالی که نویسنده و کارگردان فیلم بود، در نقش خود به عنوان تهیه‌کننده هم بهترین عملکرد را داشت. او فوق‌العاده است و ما اکنون در 12 فیلم با هم کار کرده‌ایم.
نولان هم عنوان کرد او و توماس با وجود نامزدی‌های قبلی، هرگز برنده جایزه زانوک نشده بودند. وی گفت: با این حال هر بار در این جمع بودیم، حمایت بسیار زیادی را احساس کردیم.
«اوپنهایمر» موفق شد رقبایی چون «داستان آمریکایی»، «آناتومی یک سقوط»، «باربی»، «جاماندگان»، «قاتلان ماه کامل»، «مایسترو»، «زندگی‌های گذشته»، «بیچاره‌ها» و «منطقه مورد علاقه» را پشت سر بگذارد.
«خرس» از شبکه هولو جایزه دنی توماس را برای بهترین تولید سریال کمدی اپیزودیک دریافت کرد و در بخش سریال درام «جانشینی» برنده میدان شد. جایزه بهترین تهیه‌کننده سریال کوتاه هم به «بیف» اهدا شد. «سسامی استریت» هم جایزه بهترین تولید برنامه کودک را برد.
جایزه بخش انیمیشن به «مرد عنکبوتی: در سراسر دنیای عنکبوتی» رسید و «سمفونی آمریکایی» به عنوان بهترین تولید مستند انتخاب شد.
در این مراسم رایان کوگلر، کارگردان «پلنگ سیاه» برای قدردانی از چارلز دی. کینگ، مدیر آژانس استعدادهای سیاه، جایزه «مایل استون» را به وی اهدا کرد. کینگ گفت نخستین آمریکایی آفریقایی‌تبار است که این جایزه را دریافت می‌کند.
وی افزود: روی شانه‌های همه تهیه‌کنندگان، مدیران اجرایی، والدینم و اجدادم می‌ایستم که فداکاری کردند و این مسیر را برای من باز کردند. در پایان شب، گی‌یرمو دل‌تورو، کارگردان برنده اسکار ادای احترامی به مارتین اسکورسیزی کرد که به عنوان برنده جایزه دستاورد دیوید او. سلزنیک سال 2024 انتخاب شده بود. دل‌تورو ضمن تجلیل از آثار تعیین‌کننده وی مانند «راننده تاکسی» و «رفقای خوب»، گفت اسکورسیزی یکی از دگرگون‌کننده‌ترین لحظات زندگی حرفه‌ای خود را سپری می‌کند. دل تورو افزود: روح یک هنرمند را نمی‌توان رام کرد. این زندگی وحشیانه و حتی غیرقابل اهلی شدن باقی خواهد ماند و حتی در دهه چهارم یا پنجم زندگی حرفه‌ای وی نیز به حیات خود ادامه می‌دهد. اسکورسیزی هم با تشویق ایستاده سالن از هیچکاک یاد کرد که گفته بود: وقتی چنین جایزه‌ای را دریافت می‌کنید، می‌خواهید خودتان را نیشگون بگیرید تا مطمئن شوید این جایزه برای پس از مرگ نیست.
در این دوره فیلم‌های باربی، اوپنهایمر، جاماندگان، زندگی‌های گذشته، موجودات بیچاره، مایسترو یا رهبر ارکستر، داستان آمریکایی، آناتومی یک سقوط، منطقه تحت نظر و قاتلان ماه کامل در بخش بهترین فیلم، کریستوفر نولان، یورگوس لانتیموس، ژوستین تریه، جاناتان گلیزر و مارتین اسکورسیزی در بخش بهترین کارگردانی، لیلی گلدستون، ساندرا هولر، کری مولیگان، اما استون و آنت بنینگ در بخش بهترین بازیگری زن و بردلی کوپر، کولمن دومینگو، کیلین مورفی، پل جیاماتی و جفری رایت در بخش بهترین بازیگر مرد از سوی آکادمی برای دریافت اسکار معرفی شدند. 
در این میان «اوپنهایمر» با کسب 13 نامزدی از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد در صدر نامزدهای جوایز اسکار قرار دارد. همچنین «بیچارگان» یورگوس لانتیموس با 11 نامزدی و «قاتلان ماه کامل» مارتین اسکورسیزی با 10 نامزدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
«باربی» که پیش‌تر به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال 2023 معرفی شده بود نیز با نامزدی در 8 به عنوان چهارمین فیلم در صدر بیشترین نامزدی‌ها اسکار 2024 قرار گرفته است.

Page Generated in 0/0081 sec