printlogo


کد خبر: 277476تاریخ: 1402/12/9 00:00
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی خلاف واقع مدعی عدم همکاری تهران با آژانس شد
آژانس سیاسی

گروه سیاست خارجی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا گزارشی خلاف واقع به اعضای شورای حکام داده است که تهران اعتقاد دارد دوباره روند سیاسی بر موضوعات فنی در گزارش آژانس دخیل است، از جمله اینکه آژانس دوباره بر ۲ مکان ادعای پادمانی دست گذاشته؛ مکان‌هایی که در گذشته با توضیحات ایران موضوع آنها حل شده بود. 
آژانس در گزارش خود اعلام کرد ذخایر اورانیوم غنی‌سازی‌شده ایران با افزایش 1038.7 کیلوگرمی از زمان گزارش قبلی به 5.525.5 کیلوگرم رسیده است.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گزارش داد که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با خلوص ۶۰ درصد با کاهش 6.8 درصدی به 121.5 کیلوگرم رسیده است. در این گزارش آمده است ذخایر اورانیوم غنی‌سازی‌شده ایران با خلوص ۲۰ درصد با افزایش به 712.2 کیلوگرم رسیده است.
در یک سال گذشته ایران و آژانس همکاری‌ و مذاکرات فنی و حقوقی مستمر و فشرده‌ای درباره موضوعات مختلف از جمله حل و فصل ۴ مکان، صدور روادید بازرسان آژانس، همترازی مواد هسته‌ای و ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی داشته‌اند. از این میان موضوع ۲ مکان از ۴ مکان حل شد. همچنین ابهام آژانس درباره ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی نیز حل شد که در گزارش قبلی به آن اشاره شده بود. علاوه بر این موضوع پادمانی ناهمترازی مواد هسته‌ای در آزمایشگاه جابربن حیان که در گزارش اخیر اعلام شده، حل شده است. بنا بر این گزارش، ایران 31.8 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد را برای تولید 97.9 کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی رقیق کرده است.
  نکته بعدی گزارش آژانس این است که ایران را متهم می‌کند هیچ دلیلی درباره پیدا شدن ذرات آلوده به اورانیوم در ۲ مکان نداده است. این در حالی است که تقریبا پرونده ۲ مکان از 4 مکان ادعایی آژانس بسته شده است. از طرفی دیگر این موارد در شرایطی اعلام می‌شود که تهران اجازه فعال شدن دوباره 9 دوربین را در تاسیسات اصفهان داده و باز به آژانس برای تعمیر یا بازسازی برخی دوربین‌ها اجازه داده شده است اما در گزارش گروسی به همکاری‌های ایران  در این زمینه اشاره دقیق نشده است. 
از سوی دیگر در گزارش دوم، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران به درخواست ناظر هسته‌ای درباره منشأ و مکان فعلی ذرات اورانیوم دست‌ساز یافت‌شده در ۲ مکان که تهران نتوانسته است به‌ عنوان سایت‌های هسته‌ای بالقوه اعلام کند، به نام‌های ورامین و تورقوزآباد پاسخی نداده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته در پاسخ به سوالی که خواستار اعلام موضع آمریکا درباره انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران شده بود، گفت: تا جایی که می‌دانم این گزارش هنوز علنی نشده و من درباره گزارشی که هنوز منتشر نشده، نظری نمی‌دهم.
گفتنی است چند پرونده مهم از جمله موضوع ۲ مکان از ۴ مکان، ابهام آژانس درباره ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی، همچنین ناهمترازی مواد هسته‌ای در آزمایشگاه جابربن حیان در گفت‌وگوی ایران و آژانس حل شده که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای به شمار می‌رود. البته آژانس در ۲ سال اخیر بشدت تحت تاثیر اظهارنظر مقامات غربی و اسرائیل قرار گرفته است.
ایران در پاسخ به برخی اظهارنظرها و دخالت‌های سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۳ ماه قبل با ورود 8 بازرس این نهاد به کشور مخالفت کرد که برخی از آنها اروپایی بودند. از سوی دیگر به 14 بازرس دسترسی و اجازه ورود به ایران را داده است. گفتنی است رافائل گروسی اوایل ماه گذشته  گفته بود قصد دارد ماه آینده برای نخستین بار طی یک سال اخیر به ایران سفر کند. یک روز بعد، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، برنامه سفر مقام آژانس را تایید نکرد و گفت: «سفر ایشان در برنامه ما هم قرار دارد اما بعید است در اسفندماه باشد».
البته این موضوع جدیدی نیست و بیشتر نشان از سیاسی‌کاری آژانس است. ایران در سال 2006 اجازه ورود به 36 بازرس آژانس را به دلایل مختلف نداده بود و آن زمان فضای سیاسی شکل نگرفت ولی این بار گروسی دست به فضا‌سازی علیه ایران زده که نشان می‌دهد قصد دیگری به غیر از مسائل فنی دارد. گزارش اخیر آژانس را باید در چارچوب ایجاد فضای هسته‌ای علیه ایران در چند وقت اخیر دانست. همین چند روز قبل بود که یکی از رسانه‌های غربی در گزارشی عجیب نوشته بود ایران توانایی ساخت 8 سلاح هسته‌ای را دارد؛ موردی که هیچ‌وقت در گزارش‌های آژانس به آن اشاره نشده است و همواره تهران اعلام کرده اگر کشورهای حاضر در برجام به تعهدات خود عمل کنند ایران هم به تعهداتش عمل خواهد کرد.  در مجموع گزارش اخیر آژانس نشان از بار سیاسی آن دارد تا مسائل فنی.

Page Generated in 0/0052 sec