printlogo


کد خبر: 277478تاریخ: 1402/12/9 00:00
دور دنیا

امیرعبداللهیان: آمریکا دست از ریاکاری بردارد
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: گفت‌وگوهای مهمی در ارتباط با راهکارهای سیاسی جهت توقف جنگ و نسل‌کشی - که توسط صهیونیست‌ها علیه مردم غزه در جریان است - با همتای مصری خود داشتم. حسین امیرعبداللهیان که در ژنو به سر می‌برد، در جمع خبرنگاران با اشاره به حضورش در پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، اظهار کرد: شرکت در این نشست فرصتی بود که در آن نسبت به آنچه درباره پرونده سیاسی شده حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح است مواضع تهران را تبیین کنم و درباره ضرورت توقف نسل‌کشی از سوی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه دیدگاه‌های ایران را بیان کنم. وی همچنین با اشاره به حضورش در ۲ نشست خلع سلاح و فلسطین، افزود: در حاشیه نشست شورای حقوق بشر با تعدادی از همتایان خود از آسیا، اروپا، آمریکای لاتین و کشورهای عربی و اسلامی رایزنی و گفت‌وگو کردم. امیرعبداللهیان با بیان اینکه در این گفت‌وگو‌ها مناسبات دوجانبه و چگونگی اجرای توافقات انجام شده با این کشورها جهت گسترش روابط مورد رایزنی قرار گرفت، گفت: در جریان این سفر با رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و دبیرکل سازمان ملل نیز رایزنی کردم. وزیر خارجه ایران با بیان اینکه امنیت یک مقوله به‌هم پیوسته است، در بخش دیگر از صحبت‌های خود به رفتار دوگانه آمریکا در ارتباط با تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: آمریکا باید دست از ریاکاری بردارد.
***
آکسیوس: توافق اسرائیل و حماس قبل از ماه رمضان دشوار است
یک رسانه آمریکایی گزارش داد جنبش حماس از پیشنهادات جدید برای دست یافتن به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا در جنگ غزه «دلسرد شده» و از نظر آن هنوز با رژیم اشغالگر اختلافات گسترده‌ای در این راستا وجود دارد. ۲ مقام رژیم صهیونیستی و یک منبع مطلع می‌گویند میانجی‌های قطری به رژیم صهیونیستی اطلاع داده‌اند که مقامات ارشد حماس از چارچوب جدید توافق تبادل اسرا «دل‍سرد شده» و تاکید کردند که هنوز شکاف قابل ملاحظه‌ای میان پیشنهاد مطرح‌شده و خواسته‌های آنها وجود دارد. پایگاه خبری - تحلیلی آکسیوس با اشاره به این موضوع، در ادامه گزارش داد که یک مقام صهیونیست ارشد گفت: «جای خوش‌بینی نیست. پیشرفتی که اسرائیل در پاریس با میانجی‌ها به آن‌ رسید، شکاف موجود با حماس را برطرف نکرد. در این مرحله، تصور رسیدن به توافقی قبل از ماه رمضان دشوار است». با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از جنگ غزه و حملات کورکورانه رژیم صهیونیستی به غزه با هدف «نابودی حماس»، شمار شهدای فلسطینی به نزدیک ۳۰ هزار نفر رسیده است. با محدود بودن امکان دسترسی کمک‌های انسانی به غزه، هشدارهای بین‌المللی درباره وقوع فاجعه انسانی در غزه به دلیل نبود آب آشامیدنی، غذا، مواد دارویی و تجهیزات پزشکی شدت یافته است.
***
قبل از پایان جنگ غزه عملیات‌ها را متوقف نمی‌کنیم
سخنگوی انصارالله یمن تأکید کرد عملیات ارتش یمن علیه کشتی‌های اسرائیلی تنها بعد از پایان جنگ رژیم صهیونیستی در غزه متوقف خواهد شد. خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی انصارالله یمن نوشت: «عملیات ارتش علیه کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ تنها بعد از پایان جنگ رژیم صهیونیستی در غزه متوقف خواهد شد. اگر تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه متوقف و کمک‌ها وارد غزه شود اوضاع را مجددا ارزیابی می‌کنیم».
از زمان شروع جنگ ویرانگر رژیم صهیونیستی علیه غزه، ارتش یمن رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ تحت محاصره قرار داده و کشتی‌های اسرائیلی، آمریکایی و انگلیسی را هدف قرار می‌دهد. انگلیس و آمریکا به دنبال عملیات ارتش یمن، حملاتی علیه پایگاه‌های آن انجام داده‌اند.
***
واشنگتن‌پست: السنوار هنوز در غزه است
برخلاف شایعات رسانه‌های عبری درباره فرار رئیس جنبش حماس در غزه به مصر، روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد وی همچنان در غزه است. اخیرا رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شدند یحیی السنوار، رئیس حماس در غزه به مصر فرار کرده است و اختلافاتی در داخل حماس درباره جایگزین وی وجود دارد. این در حالی است که روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد یحیی السنوار هنوز در غزه است. رژیم اشغالگر پیشتر اخبار دروغینی درباره تردد السنوار بین تونل‌ها و شهرهای غزه و انتقالش به سینای مصر منتشر کرد اما بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، مسؤولان اسرائیلی تأکید کردند السنوار هنوز در غزه است و مسؤولان صهیونیست همچنان موضوع ترور وی را بررسی می‌کنند، چرا که قتل وی زندگی اسرای صهیونیست در غزه را در معرض خطر قرار می‌دهد. نگرانی صهیونیست‌ها درباره جان اسرای‌شان با گزارش‌ رسانه‌های عبری که قبلا از کشته شدن تعدادی از اسرای اسرائیلی به دست ارتش در غزه خبر داده بودند، در تضاد است. مسؤولان اطلاعاتی و امنیتی صهیونیستی، آمریکایی و غربی عملیات یافتن السنوار را دشوار می‌دانند.

Page Generated in 0/0052 sec