printlogo


کد خبر: 277487تاریخ: 1402/12/9 00:00
سیل راه ارتباطی بیش از 300 روستای جنوب سیستان‌وبلوچستان را قطع کرد، درخواست امداد‌رسانی هوایی به مناطق سیل‌زده
سیستان در محاصره سیل
پژوهشگاه هواشناسی: بارش‌های فرانرمال در راه است؛ کولاک برف در ۲۳ استان طی روزهای آینده

گروه اجتماعی: در پی ورود سامانه بارشی به کشور اغلب استان‌های کشور طی چند روز اخیر با بارش برف و باران مواجه شدند؛ بارش‌هایی که اغلب به صورت برف بوده و خیلی از مناطق کشور را سفیدپوش کرده است. در برخی مناطق همچون سیستان‌وبلوچستان نیز بارش شدید باران باعث جاری شدن سیل، طغیان رودخانه‌ها و ورود آب به منازل شده است، آنطور که سیل راه ارتباطی بیش از 300 روستا را در مناطق جنوبی سیستان‌وبلوچستان قطع کرده است و خیلی از روستاها همچنان در محاصره سیل قرار دارند. وضعیت این منطقه به گونه‌ای است که مسؤولان استانی خواستار امداد‌رسانی هوایی به مناطق سیل‌زده هستند. به گفته مسؤولان استانی، سیل در مناطق جنوبی استان سیستان‌وبلوچستان هرچند خوشبختانه تلفات جانی نداشت ولی خسارات فراوانی را به اراضی کشاورزی، راه‌ها، زیرساخت‌ها و تاسیسات عمومی وارد کرده است.
در این باره فرماندار نیکشهر گفت: با ورود یک سامانه بارشی بسیار قوی در نیکشهر، 2 دستگاه پل تخریب و راه ارتباطی بیش از ۲۰۰ روستا قطع شد. مجیب حسنی افزود: در پی بارش‌های اخیر، اهالی روستای نیکشهر با خاموشی مواجه هستند که کار رفع خاموشی‌ها در حال انجام است. ارتباط مخابراتی بسیاری از روستا‌های نیکشهر نیز به دلیل قطع فیبرنوری دچار اختلال شده است. وی گفت: به دلیل طغیان بی‌سابقه رودخانه‌های فصلی در نیکشهر، 2 خانواده در بستر رودخانه‌ها گرفتار شدند که با کمک نیروهای مردمی و امدادی نجات یافتند. حسنی اظهار کرد: ستاد مدیریت بحران شهرستان در حالت آماده‌باش قرار دارد و بازگشایی مسیرهای مسدود شده در این شهرستان آغاز شده است.
همچنین فرماندار قصرقند گفت: در پی فعالیت سامانه بارشی در جنوب سیستان‌وبلوچستان 72 روستای بخش تلنگ شهرستان قصرقند به علت بارش‌های شدید در محاصره سیلاب هستند. هاشم زهی افزود: این بارندگی‌ها خسارت سنگینی به منازل مسکونی، اراضی کشاورزی و راه‌های ارتباطی بخش تلنگ وارد کرده است. وی اظهار کرد: راه ارتباطی 33 روستای بخش مرکزی و ساربوک در حاشیه رودخانه همچنان قطع است. زهی گفت: بیشترین بارندگی شهرستان از شارک بخش تلنگ به میزان 260 میلیمتر گزارش شده است. وی خواستار امداد‌رسانی هوایی به مناطق سیل‌زده این شهرستان شد.
* سیل‌زدگان بلوچستان مراقب حمله تمساح باشند
با توجه به بارندگی‌های اخیر و سیلاب به وجود آمده بویژه در جنوب این استان در منطقه بلوچستان، احتمال خروج تمساح‌ پوزه‌کوتاه (گاندو) از برکه وجود دارد که مردم باید به‌شدت مراقب باشند. محمدرضا علیمرادی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان‌وبلوچستان اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و سیلاب به وجود آمده بویژه در جنوب سیستان‌وبلوچستان، احتمال خروج تمساح‌ پوزه‌کوتاه (گاندو) از برکه و حمله به افراد وجود دارد که شهروندان باید به‌شدت مراقب باشند.
* کولاک برف در ۲۳ استان
بارش‌ها همچنان در اقصی نقاط کشور ادامه دارد به طوری که سازمان هواشناسی نسبت به کولاک برف در ۲۳ استان، تشدید بارش در 5 استان و وزش باد شدید در جنوب کشور هشدار داده است. این سازمان با صدور هشدار نارنجی‌‌رنگ آورده است: بارش برف، باران، وزش باد شدید موقت، ماندگاری هوای سرد، کولاک برف و مه چهارشنبه (۹ اسفندماه) در شرق گیلان، مازندران، خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، یزد، نیمه شمالی و غرب اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری، شمال شرق خوزستان، لرستان، مرکزی، قم، همدان، کرمانشاه، نیمه جنوبی کردستان، ارتفاعات استان‌های فارس، سمنان و کرمان و ارتفاعات و دامنه استان‌های البرز، قزوین و تهران و پنجشنبه (۱۰ اسفند) در شرق مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و ارتفاعات استان‌های سمنان، خراسان شمالی، کرمان و یزد پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی اختلال در ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخ‌زدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، سقوط بهمن، احتمال قطعی برق بویژه در نواحی روستایی و خسارت به سازه‌های موقت، ماشین‌آلات کشاورزی و نهال‌ها دور از انتظار نیست. در ادامه این هشدار با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آمده است: وقوع رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت و کاهش محسوس دما چهارشنبه در سیستان‌وبلوچستان، کرمان، شرق هرمزگان، بوشهر و نیمه جنوبی فارس و پنجشنبه در سیستان و بلوچستان‌ و شرق هرمزگان دور از انتظار نیست.
* بارش‌های فرانرمال در راه است
بر اساس اعلام پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، بارش‌های فراتر از نرمال در برخی مناطق کشور طی روزهای آینده و حاکمیت هوای سرد طی ۲ هفته آتی پیش‌بینی می‌شود. این پژوهشکده جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی هفتگی بارش کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی از ۷ اسفندماه تا ۱۹ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ را تولید و ارائه کرد. بر این اساس بارش هفته‌ اول (۷ تا ۱۳ اسفند) عمدتا متمرکز بر شرق و جنوب‌ شرق کشور، دامنه شرقی کوه‌های زاگرس میانی و ۲ سوی دامنه‌های البرز مرکزی و غربی خواهد بود. بارش انباشته در جنوب‌ شرق کشور با احتمال حدود ۷۵ درصد بین ۳۰ تا ۸۰ میلیمتر بیش از نرمال خواهد بود. بارش در شمال‌ شرق، شمال‌ غرب و دامنه غربی کوه‌های زاگرس کمتر از نرمال و برای سایر مناطق در محدوده نرمال پیش‌بینی شده است. بارش هفته دوم (۱۴ تا ۲۰ اسفند) در نوار شمالی در محدوده نرمال تا کمتر از آن، در مرکز و نیمه جنوبی کشور ۱۰ تا ۳۰ میلیمتر بیش از نرمال و در سایر مناطق نرمال خواهد بود. بارش انباشته جنوب‌ شرق کشور با احتمال ۵۰ تا ۷۵ درصد از ۱۰ تا ۳۰ میلیمتر بیش از نرمال پیش‌بینی شده است. بارش انباشته هفته سوم (۲۱ تا ۲۷ اسفند) با احتمال حدود ۵۰ درصد در ۲ سوی کوه‌های زاگرس، ۲۰ تا ۵۰ میلیمتر بیش از نرمال، در نوار شمالی کشور در محدوده نرمال و در سایر مناطق بین نرمال تا بیش از آن خواهد بود. بارش هفته چهارم (۲۸ اسفند ۱۴۰۲ تا ۵ فروردین ۱۴۰۳) در مناطقی از کوه‌های زاگرس در محدوده نرمال تا بیش از آن و در سایر مناطق نرمال برآورد می‌شود. انتظار می‌رود بارش کشور در هفته‌های پنجم و ششم (۶ تا ۱۹ فروردین ۱۴۰۳) در محدوده نرمال باشد. پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در ادامه به تحلیل پیش‌بینی هفتگی دمای هوای کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی از ۳۰ بهمن‌ماه تا ۱۲ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ پرداخت. بر این اساس دمای هوای هفته اول (۷ تا ۱۳ اسفند) در نوار ساحلی شمال، جنوب، شمال ‌غرب و دامنه‌های غربی کوه‌های زاگرس از یک تا ۵ درجه سلسیوس و در سایر مناطق از ۵ تا ۱۰ درجه کمتر از نرمال است، همچنین نابهنجاری دمای هفته دوم (۱۴ تا ۲۰ اسفند) در نوار شمالی، شمال ‌غرب و استان‌های غربی کشور ۱- تا ۳- درجه و در سایر مناطق ۳- تا ۱۰- خواهد بود. دمای هفته سوم (۲۱ تا ۲۷ اسفند) نسبت به هفته‌‌های قبل متعادل شده، به طوری ‌که در مرکز، جنوب و جنوب‌ شرق یک تا ۲ درجه کمتر از نرمال و برای سایر مناطق تا یک درجه بیش از نرمال برآورد می‌شود. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، دمای هفته‌های چهارم و پنجم (۲۸ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۳) یک تا ۲ درجه بیش از نرمال و در هفته ششم در نوار شمالی کشور یک تا ۲ درجه بیش از نرمال و برای سایر مناطق در محدوده نرمال مورد انتظار است.
***
۴۵ درصد حجم سدها پر آب شد
میزان پرشدگی سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا پنجم اسفند ماه به ۴۵ درصد رسید، در حالی که خروج آب از سدها نسبت به سال گذشته افزایش ۲۲ درصدی داشته است. بارش‌های کشور گرچه هنوز نسبت به سال گذشته نسبتا کاهشی است، اما بارندگی‌های اخیر بر حجم آب سدها اثر مثبت گذاشته است. بر این اساس میزان پرشدگی سدهای کشور که هفته گذشته ۴۲ درصد بود در هفته جاری و از ابتدای سال آبی جاری تا پنجم اسفندماه به ۴۵ درصد افزایش یافته است. حجم آب موجود در سدهای کشور تا پنجم اسفندماه به ۲۲ میلیارد و ۴۱۰ میلیون مترمکعب رسیده است. این میزان در سال آبی گذشته ۲۳ میلیارد و ۳۳۰ میلیون مترمکعب بود. میزان آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا پنجم اسفندماه در حالی به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۳۰ میلیون مترمکعب رسید که در مدت مشابه سال گذشته ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب بوده و ۱۵ درصد کاهش‌ یافته است. بر اساس اعلام دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور از ابتدای سال آبی جاری تا پنجم اسفند ماه ۹ میلیارد و ۷۲۰ میلیون مترمکعب آب برای مصارف مختلف از سدها خارج شده است. این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 7 میلیارد و ۹۹۰ میلیون مترمکعب آب از سدها خارج شده رشد ۲۲ درصدی نشان می‌دهد.

 


Page Generated in 0/0061 sec