printlogo


کد خبر: 277491تاریخ: 1402/12/9 00:00
سخنگوی اقتصادی دولت از رشد درآمدهای دولت در سال جاری خبر داد
رشد ۳۷ درصدی درآمدهای دولت
مرحله دوم سود سهام عدالت تا ۲۵ اسفند به حساب سهامداران واریز می‌شود

به رسم هر هفته جلسه سخنگوی اقتصادی دولت روز گذشته برگزار شد که در آن سیداحسان خاندوزی به ارائه گزارش یک‌ساله دولت پرداخت. از اصلی‌ترین مسائل مطرح‌شده در این نشست اعلام این موضوع بود که برای دومین سال دولت از تنخواه استفاده نکرده است. از سوی دیگر جزئیات درآمدهای دولت مطرح شد که بنا بر اظهار خاندوزی رشد محسوسی داشته است.
سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه امسال از تنخواه‌گردان بودجه استفاده نکردیم، گفت: تا پایان بهمن‌ماه 1.579 هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت محقق شده که بیانگر رشد ۳۷ درصدی است.
سیداحسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت دیروز در نشست خبری خود گفت: اقتصاد ایران در یک چرخه فرسایشی قرار گرفته بود، رشد سرمایه‌گذاری‌ها منفی بود، ناترازی بودجه کشور موجب شده بود دولت وقت با استفاده از هر ابزاری مانند نظام بانکی، بورس و... بودجه خود را تأمین کند، از طرفی بانک‌های خصوصی به محلی برای تأمین مالی سهامداران خود تبدیل شده بودند و با خلق نقدینگی، از جیب مردم برمی‌داشتند و به جیب سهامداران اصلی می‌ریختند.
خاندوزی اضافه کرد: در چنین شرایطی دولت سیزدهم وقتی کارش را آغاز کرد، باید تدابیر مهمی را در ۳ زمینه رفع ناترازی‌های بودجه و نظام بانکی و نجات اقتصاد از رشدهای اقتصادی منفی و ناپایدار و همچنین مهار متغیرهای اسمی مانند رشد نقدینگی و تورم رقم می‌زد که تازه‌ترین آمار مراجع رسمی بیانگر تداوم حرکت اقتصاد کشور در مسیر اصلاحی است.
* ثبات اقتصادی در کشور حاکم شده است
وی در ادامه افزود: آمارهای اخیر نشان می‌دهد در شاخص‌های بخش واقعی اقتصاد ایران که در صدر آنها رشد اقتصادی است، در ۹ ماهه امسال شرایط رشد باثبات فصول قبل را تکرار کرده‌ایم و در پاییز امسال نرخ رشد اقتصادی به 5.1 درصد با احتساب نفت و 2.5 درصد بدون احتساب نفت رسیده است.
خاندوزی ادامه داد: رشد بخش نفت در سال جاری به 21.8 درصد رسیده و این در حالی است که پاییز سال قبل 10.7 درصد بود که بیانگر افزایش ۲ برابری است. این موضوع نشان می‌دهد کشور در زمینه شکست تحریم قابلیت بسیار بالایی دارد. وزیر اقتصاد تصریح کرد: طی فصل پاییز در بخش صنعت 1.3 درصد رشد داشتیم که رشد بیش از ۷ درصدی نسبت به پاییز پارسال است. در بخش ساختمان هم همچون ۲ فصل قبل (تابستان و بهار ۱۴۰۲) رشد مثبت ۴‌درصد بود، این در حالی است که پاییز سال گذشته منفی 4.6 درصد بود. در بخش خدمات هم رشد 4.6 درصدی را شاهد هستیم که پاییز سال گذشته هم همین عدد ثبت شده بود. اما در بخش کشاورزی به دلیل خشکسالی‌های پیاپی رشد منفی یک درصد ثبت شده که البته در پاییز پارسال منفی 5.8 درصد بود.
وی به دخل و خرج دولت هم اشاره کرد و گفت: در پایان بهمن‌ماه سال جاری یک هزار و ۵۷۰ هزار میلیارد تومان در بخش درآمدها محقق شده که ۸۲ درصد عدد مصوب قانون بودجه است؛ نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته ۳۷ درصد رشد نشان می‌داد.
خاندوزی ادامه داد: همچنین یک هزار و ۵۸۰ هزار میلیارد تومان مصارف دولت بوده است. در بخش مصارف و بودجه عمرانی رقم ۱۸۶ هزار میلیارد تومان محقق شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.
* استفاده دولت از تنخواه صفر است
وزیر اقتصاد گفت: استفاده دولت از تنخواه‌گردان بودجه مشابه ۲ سال قبل صفر است و شاهد این هستیم که از جهت ناترازی بودجه عمومی دولت، عاملی که موجب به‌هم خوردن تورم در اقتصاد ایران شود، وجود نداشته است.
خاندوزی تصریح کرد: در ۹ ماهه ۱۴۰۱ رشد اقتصادی با نفت 4.8 درصد، در سال ۱۴۰۰ معادل 6.8 درصد، در سال ۹۹ معادل ۲ درصد، در سال ۹۸ منفی 5.4 درصد و در سال ۹۷ معادل 3.8 درصد بوده است.وی ادامه داد: بنابراین سال ۱۴۰۲ بعد از ۹ ماهه سال ۹۶ نخستین سالی است که رشد اقتصادی بالای ۶ درصد را تجربه می‌کنیم.
* نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در پاییز به 3.4 درصد رسید
خاندوزی افزود: در شاخص سرمایه‌گذاری نیز نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در پاییز به 3.4 درصد رسیده است و نویدبخش فراهم شدن زمینه رشد اقتصادی برای فصول آینده است. همچنین تورم نقطه به نقطه بهمن‌ماه با 2.7 واحد درصد کاهش به 35.8 درصد رسیده است.
وی درباره پرداخت ۳۰ درصدی سود مشارکت، گفت: ستاد اقتصادی دولت مجوزی را به بانک مرکزی برای انتشار گواهی سپرده خاص برای پروژه‌های ویژه اقتصادی با نرخ سقف ۳۰ درصد داد. هدف بانک مرکزی هم از این سیاست مساله مدیریت نوسانات بازار ارز بوده است، به این معنا که بخش سیار نقدینگی را که عمدتا در سپرده‌های به شکل پول است به سپرده‌های مدت‌دار تبدیل کند که این اتفاق در زمان اعطای مجوز اول رخ داده است.
خاندوزی افزود: برای تداوم این سیاست بحث‌های کارشناسی در دولت وجود دارد. البته برای سپرده‌های خاص بیرون از بانک هیچ تصمیمی فعلا اتخاذ نشده است.
* واریز مرحله دوم سود سهام عدالت تا ۲۵ اسفند
وزیر اقتصاد گفت مرحله دوم سود سهام عدالت تا ۲۵ اسفند به حساب سهامداران واریز می‌شود. سیداحسان خاندوزی با اشاره به تلاش‌های دولت در سال‌ 1401 برای پرداخت به‌موقع سود سهام عدالت، گفت: همواره تلاش کردیم سود سهام عدالت را زودتر از دولت‌های قبل پرداخت کنیم و ان‌شاءالله مرحله دوم سود سهام عدالت تا 25 اسفندماه پرداخت می‌شود. مرحله اول سود سهام عدالت در هفته پایانی آذرماه 1402 به حساب سهامداران واریز شد. افرادی که سهام 532 هزار تومانی دارند سود 736 هزار تومانی در این مرحله دریافت کردند. برای افراد دارای سهام یک میلیون تومانی نیز در این مرحله یک میلیون و 385 هزار تومان سود واریز شد.

Page Generated in 0/0058 sec