printlogo


کد خبر: 277493تاریخ: 1402/12/9 00:00
اخبار

ساخت بیش از ۴۱۸ هزار واحد مسکونی روستایی
وزیر راه و شهرسازی در جلسه قرارگاه مسکن از بیش از ۴۱۸ هزار واحد مسکونی در حال ساخت و اتمام‌یافته روستایی در دولت سیزدهم خبر داد. مهرداد بذرپاش در قرارگاه مسکن این وزارتخانه، با تأکید بر ساخت و تحویل مسکن روستایی، اعلام کرد: ۴۱۸،۳۹۸ واحد مسکونی در دست اجرا و اتمام‌یافته در روستاها است که در بین استان‌ها، سیستان‌وبلوچستان بیشترین تعداد را دارد. وی بیان کرد: به نسبت پروژه‌های در حال ساخت و اتمام‌یافته روستایی در کشور، استان‌های یزد و هرمزگان بیش از ۹۰ درصد تعداد تعیین‌شده را عملیاتی و اجرا کرده‌اند. وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: ماموریت ویژه‌ای به بانک مسکن و صندوق ملی مسکن برای ایجاد ظرفیت بیشتر در حوزه تامین منابع مالی ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن داده شده است. بذرپاش در ادامه از صدور پروانه ساختمانی برای بیش از ۲۳۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده شهرها از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون خبر داد و گفت: از این میزان ۸۰ هزار واحد مسکن به بهره‌برداری رسیده است. وی در جلسه قرارگاه مسکن وزارت راه دستور تأمین مالی به منظور تکمیل واحدهای مسکن مهر باقیمانده سال‌های گذشته را داد.
بذرپاش در پایان اظهار داشت: ساخت واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به بیش از ۲ میلیون و ۲۸۶ هزار واحد رسیده است.
***
امضای قرارداد ۳۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در ۷ منطقه آزاد
دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی اعلام کرد در ۷ منطقه آزاد از ابتدای سال جاری تا اول بهمن‌ماه، برای ۳۰۰ بسته سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۰۸ هزار میلیارد تومان قرارداد همکاری امضا شده و زمین اجرای طرح نیز به سرمایه‌گذار تحویل شده است. دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در توضیحاتی افزود: بر اساس اسناد بالادستی ۶ وظیفه اصلی برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تعیین شده که ریشه همه آنها به تولید و سرمایه‌گذاری بازمی‌گردد. متاسفانه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران به طور عام و مناطق آزاد به صورت خاص در بین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی کمتر شناخته شده است، از سوی دیگر با اینکه مناطق آزاد فقط یک درصد کل مساحت کشور را دارند، انتظار حاکمیت از مناطق آزاد ایجاد جهش در اقتصاد ملی است. کار مداوم دبیرخانه و مناطق، هدفمندسازی سرمایه‌گذاری، اقدامات ترویجی بازاریابی و تصویرسازی درست از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این مناطق به صورت علمی و عملی است. با عنایت به اینکه سرمایه‌گذاری عنصر اصلی و اولیه تولید است، ایده تعیین پروژه‌های اولویت‌دار بر اساس اسناد بالادستی در مناطق و تهیه مطالعات پیش‌امکان‌سنجی و تخصیص زمین و مجوزهای ضروری برای آن، توانسته به سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی کمک ‌کند تا به دور از بروکراسی‌های اداری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حضور یابند و وارد میدان عمل شوند. از ابتدای سال جاری ۱۰۰۰ بسته سرمایه‌گذاری شامل طرح‌های صنعتی و غیرصنعتی تهیه شده که ۷۴۱ فرصت به ارزش ۴۵۱ هزار میلیارد تومان سهم مناطق آزاد است، به نحوی که فقط در ۷ منطقه آزاد تجاری از ابتدای فروردین تا اول بهمن‌ماه برای ۳۰۰ بسته به ارزش ۱۰۸ هزار میلیارد تومان قرارداد همکاری منعقد شده و زمین اجرای طرح‌ها نیز به سرمایه‌گذار تحویل شده است.
***
قیمت هر کیلو خرید حمایتی مرغ زنده مقابل مرغداری؛ ۵۸ هزار تومان
وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد طبق بخشنامه جدید، قیمت هر کیلوگرم خرید حمایتی مرغ زنده مقابل واحدهای مرغداری ۵۸ هزار تومان تعیین شده است. این بخشنامه از سوی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت تصویب شده است. در این بخشنامه آمده است: به استناد مفاد قانون اصلاح تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب پنجم آبان‌ماه ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی، شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی به پیشنهاد معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر به ‌‌کارگیری رویکرد جایگزینی، سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی را در جلسه ۱۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ تصویب کرد. در راستای حمایت از تولیدکنندگان مرغ و به منظور خرید حمایتی توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور، قیمت مرغ زنده مقابل واحدهای مرغداری کیلویی ۵۸ هزار تومان است.
تبصره یک: به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجازه داده می‌شود در فرآیند خرید برای ذخیره‌سازی از محل تولید داخلی نسبت به پرداخت هزینه‌های حمل و نقل، کشتار و افت کشتار، بسته‌بندی، شیرینگ‌پک، انجماد، انبار، نگهداری و ذخیره‌سازی اقدام کند. هزینه‌های تبعی مذکور بر اساس عرف بازار در روز خرید جزو هزینه‌های قطعی شرکت است. 
تبصره 2: وزیر جهاد کشاورزی به نمایندگی از شورای قیمت‌گذاری مجاز است با توجه به شرایط بازار و در راستای حمایت از تولیدکنندگان و متعادل‌سازی بازار، در مقاطع زمانی مختلف نسبت به تغییر قیمت خرید مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور اقدام کند.

Page Generated in 0/0064 sec