printlogo


کد خبر: 277498تاریخ: 1402/12/9 00:00
گزارش فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی درباره ارتقای توانمندی‌های هوانیروز
ماجرای «شلیک کن، فراموش کن»

گروه سیاسی: فرماندهان هوانیروز و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گزارشی درباره ارتقای توانمندی‌های هوانیروز جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده‌اند که نشان می‌دهد نه‌تنها ایران اکنون قدرتمندترین بالگردهای منطقه را در اختیار دارد، بلکه در فرآیند ارتقای این بالگردها، بویژه در حوزه موشکی دستاوردهای مهمی در هوانیروز حاصل شده است.
امیر سرتیپ یوسف قربانی، فرمانده هوانیروز در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه هوانیروز با وجود اعمال تحریم‌ها، قدرتمندترین ناوگان بالگردی آسیا را در اختیار دارد، اظهار داشت: در این مدت با تلاش‌های متخصصان و مهندسان هوانیروز ارتش بالگردهای هوانیروز زمینگیر نشده‌اند و هم‌اکنون خلبان‌های هوانیروز برای انجام ماموریت آماده و دست به ماشه‌ هستند.
فرمانده هوانیروز ارتش با بیان اینکه چند مولفه برای برون‌رفت از مساله زمینگیر شدن بالگردها در این نیرو مورد توجه قرار گرفته است، افزود: نیروی انسانی یکی از این مؤلفه‌ها بود و پس از انقلاب اسلامی نیروی انسانی ارزشمندی برای تعمیرات و نگهداری از بالگردهای هوانیروز سازماندهی شد.
به گفته امیر سرتیپ یوسف قربانی، دومین مولفه تشکیل یک اتاق فکر بود برای آماده نگه داشتن بالگردها مطابق آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی روز دنیا.
فرمانده هوانیروز ارتش، آمادگی رزمی بالگردهای هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را ۷ درصد بالاتر از استاندارد جهانی دانست و گفت: در کشورهای پیشرفته سازنده بالگرد استاندارد آمادگی رزمی بالگردها ۷۵ درصد است اما این درصد در بالگردهای هوانیروز ارتش با وجود همه تحریم‌ها ۸۲ درصد است.
 امیر سرتیپ یوسف قربانی با بیان اینکه هر آنچه امروز یک بالگرد پیشرفته در دنیا به آن مجهز است، بالگردهای هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز به آن مجهز هستند، گفت: نهضت قطعه‌سازی پس از انقلاب اسلامی راه‌اندازی شد و تاکنون ۸۵۲ نوع قطعه در تیراژ ۸۰۰ هزارتایی ساخته شده و روی بالگردها نیز نصب شده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: بالگردهای هوانیروز ارتش امروز به صورت ایستایی موشک شلیک نمی‌کنند، بلکه شلیک آنها امروز به صورت Fire & Forget یا همان طریقه «شلیک کن، فراموش کن» انجام می‌شود یا اینکه به سامانه‌های جنگال یا همان جنگ الکترونیک، اخلال راداری و اخلال لیزری نیز مجهز شده‌اند تا بتوانند در میدان برد به رزم بپردازند که همه اینها از مصادیق تطابق هوانیروز ارتش جمهوری اسلام ایران به استانداردهای جهانی است.
* «شلیک کن، فراموش کن» یعنی چه؟
فرمانده هوانیروز درباره توانمندی جدید بالگردهای این نیرو از اصطلاح «شلیک کن، فراموش کن» استفاده کرده است اما منظور وی از این توانمندی بالگردهای ایرانی چیست؟
«شلیک کن، فراموش کن» به موشک‌‌هایی گفته می‌شود که بعد از شلیک، در هدف‌یابی دیگر نیازی به راهنمایی شخص یا دستگاهی دیگر (مثلا از طریق هدایت سیمی یا روشن‌سازی هدف) نداشته و لازم نیست پرتاب‌کننده آنها خود را در یک خط مستقیم با هدف نگه دارد، بلکه تمام مراحل هدف‌یابی پس از شلیک توسط خود موشک انجام می‌شود.
اینکه موشک برای خود یک نفر راهنما یا یک سیستم هدف‌یابی داشته باشد تا آن را به طرف هدف سوق دهد (برای مثال از نقش‌دهنده‌های لیزری استفاده کند) به بهبود کارایی آن کمک می‌کند اما این حالت موجب در خطر قرار گرفتن شخص و دستگاه شلیک‌کننده موشک می‌شود که مجبور هستند خود را در مکان ثابتی در نزدیکی هدف نگه دارند و همچنین باعث ناتوانی آنها در رسیدگی به کارهای دیگر می‌شود.
در سیستم هدف‌گیری «شلیک کن، فراموش کن» فقط کافی است اطلاعات کلی هدف قبل از شلیک در حافظه موشک برنامه‌ریزی شوند. این اطلاعات شامل نشانه‌گیری به سوی هدف، اندازه‌گیری‌های راداری (از جمله شتاب هدف) و تصویر مادون قرمز (حرارتی) هدف می‌شود. بعد از شلیک موشک سامانه هدایتی موشک با استفاده از گردش‌بین‌ها (ژیروسکوپ)، شتاب‌سنج‌ها، جی‌پی‌اس، رادار داخلی خود و دید حرارتی (مادون قرمز) خود به سوی هدف می‌رود. هر موشکی که از یکی از امکانات بالا برای راهیابی بهره بگیرد موشکی با قابلیت «شلیک کن، فراموش کن» شناخته می‌شود.
* برد موشک‌های هوانیروز به ۲۰۰ کیلومتر رسیده است
فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز درباره توانمندی بالگردی ایران می‌گوید ارتش جمهوری اسلامی ایران بالاترین تعداد بالگرد را در میان کشورهای منطقه غرب آسیا دارد.
به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ کیومرث حیدری در گفت‌وگویی درباره تغییرات رخ داده در هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: برد موشک‌های بالگردهای هوانیروز از ۲ و ۲۰ کیلومتر دیروز به ۲۰۰ کیلومتر امروز رسیده تا این بالگردها بتوانند اهداف متحرک در سطح دریاها را شناسایی، تعقیب و در فاصله ۲۰۰ کیلومتری از خود آن را منهدم کنند.
به گفته فرمانده نیروی زمینی ارتش، اکنون بالگردهای هوانیروز این توان را دارند تا در محیط جنگ الکترونیک از خود دفاع کنند.
امیر سرتیپ کیومرث حیدری درباره توان هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: متخصصان و مهندسان هوانیروز تاکنون بیش از ۸۰۰ نوع قطعه بالگردی را تولید کرده‌اند تا نه‌تنها ناوگان بالگردهای هوانیروز زمینگیر نشود، بلکه در عرصه‌های بین‌المللی بدرخشد.
فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از لحاظ کمیت بالاترین تعداد بالگرد را در میان کشورهای منطقه غرب آسیا دارد، گفت: از لحاظ کیفیت نیز بالاترین کیفیت عملیاتی روی این بالگردها اعمال شده تا بتوانند در انواع محیط‌های عملیاتی از جمله در شب عملیات‌هایی مثل عملیات هلی‌برن انجام دهند.

Page Generated in 0/0071 sec