printlogo


کد خبر: 277512تاریخ: 1402/12/10 00:00
اخبار

نمایش عکس‌های «رؤیای شب» در فرهنگسرای ملل
نمایشگاه عکس گروهی «رویای شب» از امروز پنجشنبه ۱۰ اسفند در نگارخانه فرهنگسرای ملل افتتاح می‌شود. این نمایشگاه عکس با موضوع عکاسی نجوم، ستارگان و بناهای تاریخی در شب، توسط مجموعه عکاسان خلاق برگزار می‌شود. مریم درستانی، مسلم اسلامی، مجتبی عباس‌زاده، مجید قاسمی، سهراب خالقی، حمیدرضا اسماعیل، محمد هدایتی، سعید احمدی، آریا صفوی، محمود محمدی‌زاده، سیدعماد تهامی، علی(پوریا) سعادت، فرهنگ مرادی، نیما جبراییلی، مهدیه عرفانیان‌صفار، علیرضا نوروزی، سیدعلی معزی، پارسا شیروانی، علی مهران، راضیه رضایی، مهراد ملایی، سعید حسین‌مردی، سیدعلی علی‌پور، مراد غریبی، مجتبی ده‌پویه، سعید مولوی و منصوره موسوی هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.
نمایشگاه عکس «رویای شب» پنجشنبه 10 اسفند در نگارخانه ملل واقع در بوستان قیطریه، فرهنگسرای ملل افتتاح می‌شود و تا چهارشنبه ۱۶ اسفند برقرار خواهد بود.
***
روایتی از صندوق‌های رأی در مناطق کوهستانی
مستند «آق سو» به کارگردانی عبدالله عزیزی که روایتی متفاوت از رأی‌هایی که به‌سختی داخل صندوق ریخته می‌شوند، امروز ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می‌شود. این مستند که اسفندماه سال ۱۳۹۸، همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی در اردبیل تصویربرداری شده است، با نگاهی متفاوت به موضوع انتخابات ساخته شده و روایت سختی‌هایی است که برای بردن صندوق‌های رأی به این مناطق توسط اعضای ستاد انتخابات و مسؤولان شورای نگهبان کشیده می‌شود. این صندوق‌ها گاهی با هلی‌کوپتر جابه‌جا می‌شوند و درصورتی‌که وضعیت آب‌وهوا مساعد نباشد، عده‌ای مجبور می‌شوند این صندوق‌ها را با پای پیاده و از طریق کوهستان‌ها به آنجا برسانند تا مبادا حق کسی ضایع شود.
به دلیل سرمای طاقت‌فرسای این منطقه کوهستانی و برف‌گیر بودن آن، در انتخاباتی که اسفندماه برگزار می‌شود، صندوق‌هایی سیار تعبیه شده و به مناطقی صعب‌العبور برده می‌شود؛ مناطقی که شاید ۵ ماه از سال هیچ ارتباطی با بیرون و مناطق اطراف خود ندارند.
مستند «آق سو» به مناسبت برگزاری انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در جدول پخش قرار گرفته و امروز پنجشنبه ۱۰ اسفند ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می‌شود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۷:۳۰ خواهد بود.
پیش ‌از این نیز مجموعه‌مستندهایی مثل «خانه ملت»، «نرسیده به انقلاب» و «نشانی: بهارستان» به همین مناسبت از شبکه مستند پخش شده است.
***
نمایشگاه مجسمه «گاو  در دی» برگزار می‌شود
نمایشگاه انفرادی عارف رودباری با عنوان «گاو در دی» با آثار مجسمه از روز جمعه ۱۱ اسفند به نمایش درمی‌آید. رودباری متولد ۱۳۶۷ و فارغ‎‌التحصیل رشته‌ گرافیک است. او مجسمه‌سازی را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرده و از همان نخستین نمایشگاه تا به امروز که در بیش از ۱۴ نمایشگاه گروهی و انفرادی حضور داشته، آثار او مورد استقبال مخاطبان و بازار هنر تجسمی قرار گرفته است. 
آثار او معمولا با فلز یا ترکیب فلز با دیگر مواد همچون پاپیه‌ماشه یا چوب خلق شده و بیشتر با عنصر «گاو» به عنوان نمادی از آنچه مد نظر دارد، همراه است. 
رودباری در توضیح این نمایشگاه چنین گفته: «اینجا، این سرزمین مادری تمام ابعاد مرا گرفته است. نه راه پس دارم و نه راه پیش. او مرا به خود زنجیر کرده است. دردم گرفته است. من اینجا از سبزترین دشت‌های دور این سرزمین در دامنی گل‌دار جان را هدیه گرفته‌ام. مرا در آن‌گیری است جانفرسا. او مرا رها نمی‌کند تا جان مرا بستاند. من به تو قانع‌ام، به این خاک باطل و به تو که دائما دعوتم می‌کنی. مرا بیشتر هدیه کن من همدرد توام». 
***
ارکستر سازهای ایرانی جوانان ایران روی صحنه می‌رود
به همت خانه هنر نوین، ارکستر سازهای ایرانی جوانان ایران به‌زودی در پردیس تئاتر شهرزاد روی سن می‌رود. این ارکستر که متشکل از نوازندگان جوان و نوجوان است، قرار است در کنسرت شنبه ۱۲ اسفند، قطعاتی از موسیقی ایرانی انتخاب‌شده از یکصد سال پیش تاکنون را با رهبری آروین صداقت‌کیش به مخاطبان ارائه کند. 
ارکستر سازهای ایرانی جوانان ایران که دوره جدید آن از خرداد گذشته با انتشار فراخوان با حضور علاقه‌مندان و پس از موفقیت در آزمون ورودی تشکیل‌ شده است، نخستین اجرای رسمی خود را شنبه هفته آینده (12 اسفند) به روی صحنه می‌برد تا پس از چندین ماه تمرین ماحصل تلاش خود را ارائه کند. لازم به توضیح است سابقه این ارکستر به سال ۱۳۹۷ برمی‌گردد که تا اسفند ۱۳۹۸ پیش از همه‌گیری بیماری کرونا فعالیت آن ادامه داشت و پس از پایان واگیری بیماری کرونا، فرصت احیای مجدد آن با رهبری صداقت‌کیش فراهم آمد که نوازندگانی از شهرهای مختلف کشور در آن حضور دارند. 
مخاطبان در این برنامه کنسرت «مقدمه بیات ترک» (پنج‌گان مضرابی و کوبی) اثر محمدرضا فیاض، «سبک‌بال» (سه‌نوازی قانون) و «نخست گلبانگ مضرابی» هر 2 اثر حسین دهلوی، «کوارتز» (سه‌نوازی تنبک) اثر شاهین مهاجری، «سپاس» (گروه سازهای کوبه‌ای) اثر مسعود براره (۱۳۵۲)، «رنگ همایون» اثر رکن‌الدین مختاری با تنظیم فرامرز پایور، «رنگ بیات اصفهان» اثر علینقی وزیری با تنظیم فرامرز پایور، «مقدمه بیداد» اثر پرویز مشکاتیان، تصنیف «صنما» اثر فرامرز پایور با تنظیم علی صمدپور، تصنیف «جان جهان» اثر پرویز مشکاتیان با تنظیم علی صمدپور، «مقام صبح» (مقدمه بیات ترک) اثر سیامک جهانگیری تصنیف «هنگام می» اثر عارف قزوینی تنظیم فرامرز پایور را به رهبری آروین صداقت‌کیش با اجرای ارکستر سازهای ایرانی جوانان ایران خواهند شنید.

Page Generated in 0/0060 sec