printlogo


کد خبر: 277520تاریخ: 1402/12/10 00:00
دور دنیا

عقب‌نشینی سربازان اوکراینی از ۲ روستای دیگر در نواحی آودیوکا
ارتش اوکراین اعلام کرد از 2 روستای دیگر در نزدیکی شهر آودیوکا در شرق این کشور عقب‌نشینی کرده است. آن‌طور که ارتش اوکراین اعلام کرده است، نیروهای این کشور به دلیل عدم پشتیبانی از سوی متحدان غربی‌ کی‌یف از 2 روستای دیگر در نزدیکی شهر آودیوکا در شرق اوکراین که پیشتر نیروهای روس کنترل آنها را به دست گرفته بودند، عقب‌نشینی کرده‌اند‌ و در نتیجه مناطق بیشتری را از دست داده‌اند. یکی از فرماندهان ارشد روسیه هم گفت نیروهای این کشور مواضع دفاعی جدیدی را در غرب آودیوکا مستحکم کرده‌اند که تسلط بر آن، بزرگ‌ترین دستاورد مسکو در میدان جنگ در ۹ ماه گذشته به شمار می‌آید.
***
حمایت «نسل زد» آمریکا از دونالد ترامپ
بر اساس نتایج یک نظر سنجی جدید در آمریکا، اکثر رای‌دهندگان نسل زد بر این باور هستند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در صورت بازگشت به کاخ سفید می‌تواند اقداماتی را برای بهتر شدن وضعیت کشور انجام دهد. به گزارش نیوزویک، این نظرسنجی که از سوی موسسه نظرسنجی هاروارد - هریس انجام شده است، نشان می‌دهد ترامپ که همچنان نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری است، به نسبت جو بایدن، نامزد حزب دموکرات از حمایت بیشتری از سوی نسل زد برخوردار است و به اعتقاد آنها اگر ترامپ پیروز نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری شود، می‌تواند تاثیرات مثبتی بر سیاست کشور داشته باشد. سوال پرسیده‌ شده از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی این بوده است: آیا به اعتقاد شما ترامپ آن کسی است  که کشور را به سمت بهتر شدن پیش می‌برد یا اینکه فکر می‌کنید او خطری برای دموکراسی است و در صورت پیروزی کشور را به مسیر بدی هدایت می‌کند؟ 65 درصد پاسخ‌دهندگان به این سوال که در رده سنی 18 تا 24 سال بودند، عنوان کرده‌اند ترامپ وضع کشور را بهتر می‌کند، در حالی که 35 درصدشان هم وی را خطری برای دموکراسی دانسته‌اند. 
***
شهادت بیش از ۵۴۰۰ دانش‌آموز در غزه
وزارت آموزش‌و‌پرورش فلسطین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد از زمان آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کرانه باختری از 7 اکتبر تاکنون، 5424 دانش‌آموز به شهادت رسیده و 9193 دانش‌آموز هم زخمی شده‌اند. بر اساس این بیانیه، 48 نفر از دانش‌آموزان شهید فلسطینی و 305 تن از مجروحان متعلق به کرانه باختری و مابقی از نوار غزه هستند. علاوه بر آن 255 معلم و کارمند مدارس در نوار غزه شهید و 891 نفر هم زخمی شده‌اند. در کرانه باختری هم 6 معلم زخمی و بیش از 73 معلم و کارمند مدرسه بازداشت شده‌اند. در بیانیه وزارت آموزش‌و‌پرورش فلسطین آمده است که 286 مدرسه دولتی و 65 مدرسه وابسته به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در نوار غزه بمباران و تخریب شده است. 111 مدرسه آسیب جدی دیده و 40 مدرسه به طور کامل نابود شده است، همچنین 57 مدرسه در کرانه باختری در معرض تخریب و تجاوز قرار گرفته است. بر اساس بیانیه این وزارتخانه، 620 هزار دانش‌آموز در نوار غزه همچنان از ثبت‌نام در مدارس خود محروم هستند. از آن گذشته اغلب دانش‌آموزانی که تاکنون توانسته‌اند زنده بمانند هم از آسیب‌های شدید روانی رنج می‌برند. 
***
طرح آمریکا برای ادغام گروه‌های شبه‌نظامی در لیبی
در حالی که لیبی به دلیل اختلاف‌های سیاسی شدید دچار بحران‌های متعدد و چند تکه‌ شده،‌ برخی کشورهای بزرگ به شکل گسترده‌ای برای اجرای طرح‌های ادغام گروه‌های شبه‌نظامی در لیبی تلاش می‌کنند. به گزارش ایسنا، در مقابل فعالیت گسترده روسیه برای تقویت حضور نظامی خود در لیبی، آمریکا اخیرا به لیبی بازگشته تا طرحی متقابل با آن را اجرا کند که هدف آن خلع سلاح و ادغام گروه‌های شبه‌نظامی لیبی تحت یک فرماندهی نظامی یکپارچه است. برخی منابع در دولت طرابلس در گفت‌وگو با «العربی الجدید» فاش کردند مقامات آمریکایی از اکتبر گذشته رایزنی‌های گسترده‌ای را با گروه‌های لیبیایی درباره طرح آمریکایی خلع سلاح و انحلال گروه‌های شبه‌نظامی و ادغام آنها در نهادهای امنیتی و نظامی آغاز کردند. به گفته این منابع، برخی مقامات آمریکایی رایزنی‌های گسترده‌ای را با فرماندهان نظامی دولت وحدت ملی در غرب لیبی و فرماندهی «خلیفه حفتر» در شرق این کشور انجام دادند. 
***
اعتراف تل‌آویو به کشته و زخمی شدن ۹ نظامی دیگر در غزه
«حادثه سختی در غزه روی داده. باید برای سربازان دعا کنیم». این بخشی از گزارش رسانه‌های اسرائیلی در روز گذشته همزمان با انتشار صحنه‌هایی از انتقال زخمی‌های اسرائیل به بیمارستان بود. رژیم صهیونیستی در ادامه اعلام قطره‌چکانی آمار تلفات خود در جنگ غزه که ۱۴۵ روز از آغاز آن می‌گذرد، اعتراف کرد که 2 افسر خود به نام‌های سرگرد یفتاح شاحَر از یگان شیلداگ و سرهنگ ایتای سیف، افسر تیپ گیواتی را از دست داده است و علاوه بر آنها طی ۲۴ ساعت، 7 نظامی‌اش هم زخمی شده‌اند. این در حالی است که سخنگوی بیمارستان نظامی «سوروکا»ی اسرائیل روز گذشته گفت این بیمارستان طی چند ساعت اخیر، ۱۱ نظامی اسرائیلی را پذیرش کرده که در نبردهای نوار غزه زخمی شده‌اند و هوایی به این بیمارستان انتقال یافته‌اند. با اعلام مرگ این ۲ نظامی اسرائیلی، شمار نظامیان کشته‌‌شده این رژیم از هفتم اکتبر تاکنون به ۵۸۳ نفر رسیده که از این تعداد ۲۴۳ نظامی در جریان حمله زمینی به نوار غزه جان‌شان را از دست داده‌اند.

Page Generated in 0/0051 sec