printlogo


کد خبر: 277539تاریخ: 1402/12/10 00:00
وزیر بهداشت مطرح کرد
واکسیناسیون سراسری با ۲ واکسن جدید از ۱۴۰۳

مهدی زرین نام: تقدم بهداشت و پیشگیری بر درمان همچنین اجرای برنامه ملی سلامت خانواده که هر فرد ایرانی با کد ملی باید یک مراقب سلامت داشته باشد که برای او پرونده سلامت - و نه بیماری - تشکیل دهد، از اقدامات مهم وزارت بهداشت بوده که در این مسیر گام‌های خوبی نیز برداشته شده است. وزیر بهداشت ضمن اشاره به الزامات برنامه سلامت خانواده، در عین حال درباره واکسیناسیون با واکسن‌های «پنوموکوک» و «روتاویروس» که طی روزهای گذشته در استان هرمزگان آغاز شده، گفت: امیدواریم تا سال آینده واکسیناسیون با این ۲ واکسن در کل کشور انجام شود. 

دکتر بهرام عین‌اللهی در مراسم «ضیافت زندگی» در مشهد مقدس، ارتقای امید به زندگی را از شاخص‌های مهم پیشرفت در حوزه پزشکی دانست و گفت: در سال‌های قبل از انقلاب، امید به زندگی حدود ۵۶ سال بود که در حال حاضر به ۷۶ سال رسیده است. از سوی دیگر با استقرار نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه و تلاش نیروهای بهداشتی و درمانی، شاهد کاهش میزان مرگ‌ومیر نوزادان از ۳۲ در هر هزار تولد زنده به ۸ و کاهش مرگ‌ومیر مادران باردار از ۲۵۵ در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده به ۲۵ در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده هستیم. وی با بیان اینکه واکسیناسیون با واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس در کشورمان  از روزهای گذشته آغاز شده است، گفت: این طرح به صورت آزمایشی ابتدا در استان هرمزگان در حال اجراست و امیدواریم تا سال آینده واکسیناسیون با این ۲ واکسن در کل کشور انجام شود. وزیر بهداشت در ادامه با تاکید بر تقدم بهداشت و پیشگیری بر درمان، از تدوین و اجرای برنامه ملی سلامت خانواده در سال جاری خبر داد و عنوان کرد: در این برنامه هر فرد ایرانی با کد ملی باید یک مراقب سلامت داشته باشد؛ مراقبی که او را بشناسد و برای او پرونده سلامت - و نه بیماری - تشکیل دهد. پویش ملی سلامت مقدمه‌ طرح سلامت خانواده و برای اجرای غربالگری ۲ بیماری دیابت و فشارخون بالا بود که در کشور اجرا شد؛ بیش از ۴۶ میلیون نفر در آن مشارکت کردند و رکورد مشارکت مردم در حوزه سلامت شکسته شد. به گفته وی، طرح سلامت خانواده، یک طرح پیشگیری‌محور است که از امسال  ابتدا در ۵۹ شهرستان، سپس در ۹۵ شهرستان و در حال حاضر در ۱۹۵ شهرستان کشور اجرایی شده و در آن، پرونده الکترونیک سلامت، نقشی اساسی و محوری دارد. عین‌اللهی از حرکت کشور به سمت مرجعیت علمی در منطقه خبر داد و با بیان این مطلب که امروز تولیدات علمی باید نیاز محور و ناظر به حل مسائل کشور باشد، گفت: حضور فعال دانشجویان و استادان در مراکز تحقیقاتی ضروری است. در حال حاضر یک هزار و ۴۴۴ شرکت دانش‌بنیان و ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی در حوزه سلامت در کشور فعالیت دارند که با حضور گسترده دانشجویان و اساتید، این مراکز  رونق بیشتری خواهند  گرفت. 
عین‌اللهی با اشاره به حضور خود در اجلاس بین‌المللی ایمنی و کیفیت مراقبت‌های بهداشتی و درمانی در قطر، دیدار با وزیر بهداشت قطر و رئیس دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، یادآور شد: بسیاری از مقامات خارجی به توانمندی‌های بالای کشورمان در حوزه سلامت اذعان دارند، بویژه که قوی‌ترین نظام سلامت منطقه بویژه در حوزه نیروی انسانی متخصص، متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

Page Generated in 0/0056 sec