printlogo


کد خبر: 277551تاریخ: 1402/12/10 00:00
دعوت از حامیان دولت سابق با کلیدواژه «رأی اعتراضی» نشانه چیست؟
پیام دقیقه نودی روحانی و لاریجانی

گروه سیاسی: روز گذشته در آخرین روز تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی رئیس‌جمهور سابق و رئیس سابق مجلس شورای اسلامی با پیام تصویری و مصاحبه، از بدنه همراه با دولت و مجلس سابق دعوت کردند با مشارکت فعال در انتخابات و رای دادن به کاندیداهای مخالف دولت نتیجه انتخابات را تغییر دهند.
به گزارش «وطن امروز»، حسن روحانی و علی لاریجانی که از ماه‌ها پیش گمانه‌زنی‌های زیادی برای بازیگری فعال‌شان در انتخابات 11 اسفند به گوش می‌رسید، روز گذشته آخرین گام خود را برای جهت بخشیدن به آرای عمومی با نیت تشکیل یک بلوک سیاسی در مجلس دوازدهم برداشتند و هر 2 با استفاده از کلیدواژه «رای اعتراضی» از هواداران خود دعوت کردند به کاندیداهای مخالف دولت رای بدهند. حسن روحانی طی پیامی درباره انتخابات پیش رو اظهار داشت: انتخابات و صندوق رای برای ما همواره مهم است. می‌دانم اکثریت مردم از شرایطی که نسبت به این انتخابات بوده ناراضی هستند. اقلیت کمی در حوزه‌های انتخابیه وجود دارند که از نظر آنها برای انتخاب شایسته هستند. وی در ادامه این پیام گفت: مردم با مشکلات فراوانی مواجه هستند و این مشکلات باید حل شود. حل این مشکلات نیز از طریق تغییر در مجلس و تغییر در دولت خواهد بود و راهش این ‌است که مردم در این شرایط به هر کسی که معتقدند از شرایط فعلی راضی نبوده، به شرایط فعلی حاکم معترض است و به‌ دنبال تغییر و تحول در جامعه امروز است، رای دهند و به هر کس که تردید دارند در اینکه معترض است یا معترض نیست، رای ندهند. رئیس‌جمهور سابق در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: این یک قدم در مسیر اصلاح امور کشور است. می‌دانم تا رسیدن به اصلاحات مطلوب مردم فاصله زیادی وجود دارد. متأسفانه آنچه به مجریان و ناظران برای مشارکت حداکثری مردم و رقابت توصیه شد، عمل نکردند. امیدوارم به ۲ اصل دیگر یعنی مساله امنیت و سلامت انتخابات توجه کافی شود. 
علی لاریجانی نیز در گفت‌وگویی تفصیلی با پایگاه خبری خبرآنلاین در تشریح استراتژی مطلوب انتخاباتی خود گفت: اگر مردم تصور کنند با رای ندادن درست می‌شود، این همان چیزی است که عده‌ای می‌پسندند. حضور بیشتر مردم و رای دادن به کسانی که می‌خواهند تغییر ایجاد کنند، باعث حرکت مسیر به سمت اصلاحات می‌شود. هر چند ممکن است گام‌های آن وسیع نباشد. یک نکته‌ای ممکن است در ذهن مردم باشد و آن همین بیان شماست؛ یک رای اعتراضی ممکن است حکومت را به خود بیاورد. به نظرم این روش پرهزینه‌ای است، چرا که یک عده از این سوءاستفاده کرده و شرایط را سخت‌تر می‌کنند.
مجموع این 2 پیام در شرایطی که 4 حزب بزرگ اصلاح‌طلب نیز در انشعابی غیررسمی از جبهه اصلاحات، از لیست «صدای ملت» علی مطهری حمایت کرده‌اند، نشان از آن دارد که جناح اصلاح‌طلب و حامیان دولت سابق، امید زیادی به کسب بخشی از کرسی‌های بهارستان با نیت تاسیس یک فراکسیون اقلیت دارند.

Page Generated in 0/0055 sec