printlogo


کد خبر: 277553تاریخ: 1402/12/10 00:00
35 درصد وسعت کشور را برف فراگرفته است ارتفاع برف در مناطق شمال و غرب کشور به بیش از ۲ متر رسید
ایران سفید‌پوش

گروه اجتماعی: ورود سامانه‌های پی در پی بارشی به کشور طی چند روز اخیر که اغلب به صورت برف اتفاق افتاد، رخت سفید بر تن ایران کرد؛ بارش‌های قابل توجهی که ذخایر برفی را در ارتفاعات بخوبی تقویت کرده است. تصاویر ماهواره‌ای روز گذشته از وسعت ایران نشان می‌دهد  برف یک‌سوم سرزمین ایران را فرا‌گرفته است، به طوری که ارتفاع برف در مناطقی از شمال، شمال غرب و غرب کشور از ۲ متر هم فراتر رفته است. بارش برف سنگین ارائه خدمات در روستا‌هایی از کردستان، گیلان و لرستان را تحت تاثیر قرار داده است. بارش برف همراه با سوز سرما مشکلات فراوانی را برای ساکنان مناطق سردسیر ایجاد کرده است. گویا زمستان سردترین هفته سال را برای اسفند کنار گذاشته بود، به طوری که ۹۰ درصد وسعت ایران طی چند روز اخیر دمای زیر صفر را تجربه کرد. طبق گزارش‌های موجود، سال گذشته در اسفند کمتر از ۱۰ درصد مساحت ایران پوشیده از برف بود و متوسط دوره ۲۰ ساله بارش برف در اسفند نیز مشابه بارش پارسال است. حجم آب معادل برفی که هم‌اکنون ایران را سفیدپوش کرده نزدیک به ۱۷ میلیارد متر مکعب محاسبه می‌شود؛ حجم آبی که می‌تواند دریاچه ارومیه را به صورت لب به لب پرآب کند. 
* بارش یک متری برف در تهران
علاوه بر استان‌های سردسیر، بارش برف در تهران نیز طی 2 روز گذشته رخسار پایتخت را سفید کرد به طوری که در برخی مناطق کوهستانی استان، ارتفاع برف به بیش از یک متر هم رسیده است. همچنین بارش‌ها همراه با برودت هوا باعث تعطیلی مدارس و ترافیک شهری در مناطق شمال پایتخت و شهرستان‌های سردسیر کوهپایه‌ای استان شده است. در این باره احسان صفایی معاون خدمات شهری شهرداری منطقه یک به ترافیک سنگین در پی بارش برف در این منطقه اشاره کرد و گفت: با بارش برف حجم تردد ماشین‌های شخصی بسیار زیاد بود و طی 2 روز گذشته با توجه به تلاش پلیس باز هم تخلیه معابر به مشکل بر می‌خورد. به دنبال بارش‌های 2 روز گذشته، حجم برف در شمال تهران و ارتفاعات استان قابل توجه است به‌طوری که حداکثر ارتفاع برف در منطقه گلابدره و ولنجک بیش از یک متر گزارش شده است. بارش‌هایی که به دلیل تراکم می‌تواند ذخایر مناسب برفی را برای منابع آبی ایجاد و روان‌آب ناشی از ذوب آن در هفته‌ها یا ماه‌های آینده را روانه پشت سدها کند.
* تداوم بارش برف و باران در کشور
بارش‌ها همچنان در نقاط مختلف کشور ادامه دارد و سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی در ۲۰ استان، از ماندگاری هوای سرد در نیمه شمالی کشور تا پایان هفته خبر داده است. دیروز در غالب مناطق کشور، بارش برف و باران  اتفاق افتاد. بارش‌ها در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور واقع در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، جنوب فارس و بوشهر به ‌صورت رگبار باران و در مناطق سردسیر به صورت برف همچنان ادامه دارد. در این باره رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی  گفت: پنجشنبه (امروز) بتدریج در نوار غربی و جنوبی کشور آسمان صاف خواهد شد و بارش در سواحل دریای خزر، مرکز و نیمه شرقی کشور ادامه دارد. همچنین پنجشنبه در نیمه شرقی کشور وزش باد شدید رخ می‌دهد. در نیمه جنوبی استان سیستان‌وبلوچستان نیز رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید و احتمال بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود. جمعه (فردا) نیز در بخش‌هایی از شمال شرق و جنوب شرق کشور بارش پراکنده و وزش باد رخ می‌دهد. ضیاییان اضافه کرد: شنبه (۱۲ اسفند) آسمان در غالب مناطق کشور صاف و آفتابی خواهد بود. یکشنبه (۱۳ اسفند) در بخش‌هایی از شمال غرب، غرب و ارتفاعات البرز غربی بارش پراکنده رخ می‌دهد، همچنین تا پایان هفته هوای سرد در نیمه شمالی کشور ماندگار خواهد بود. وی ادامه داد: پنجشنبه و جمعه خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و شنبه تنگه هرمز و دریای عمان مواج و متلاطم خواهد بود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی تهران نیز گفت: آسمان تهران پنجشنبه (امروز) نیمه‌ابری، در صبح با بارش پراکنده، بتدریج کاهش ابر، گاهی باد شدید با حداقل دمای ۳- و حداکثر دمای ۳ درجه سانتیگراد و ‌جمعه (فردا) صاف تا قسمتی ابری، در صبح با وزش باد، از بعدازظهر غبار رقیق با حداقل دمای ۱- و حداکثر دمای ۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان در پایان اظهار کرد: پنجشنبه و جمعه اراک و شهرکرد با کمینه ۱۲- و ۱۳- درجه سانتیگراد و بندرعباس با بیشینه دمای ۲۲ و ۲۳  درجه سانتیگراد خنک‌ترین و گرم‌ترین مرکز استان‌ها پیش‌بینی می‌شوند.
* امدادرسانی هلال‌احمر به بیش از ۱۳ هزار نفر
رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با اشاره به آخرین جزئیات امدادرسانی در عملیات جوی 4 روز گذشته، از حضور بیش از ۱۳۰۰ امدادگر برای امدادرسانی به بیش از ۱۳ هزار نفر خبر داد. بابک محمودی با اشاره به انجام عملیات امداد و نجات در سوانح جوی (کولاک، برف و آبگرفتگی) از 5 تا 9 اسفند، اظهار کرد: در این بازه زمانی ۲۶ استان شامل ۹۳ منطقه (۵۱ محور کوهستانی، ۳ شهر و ۳۹ روستا) نیاز به دریافت خدمات امدادی پیدا کردند. وی افزود: در این مدت‌ زمان، امدادگران به ۱۳ هزار و ۲۴۹ نفر امدادرسانی و برای ۵۳۷۶ نفر اسکان اضطراری فراهم کردند و ۷۵ نفر نیز به مناطق امن منتقل شدند. رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با اشاره به اینکه ۳۲۶ تیم امدادی در عملیات جوی اخیر شرکت کردند، ادامه داد: در این مدت ۱۳۱۳ امدادگر اقدام به رهاسازی ۹۰۹ دستگاه خودرو از برف و تخلیه آب و گل و لای از ۶۸ واحد مسکونی کردند. بارش برف و باران طی روزهای گذشته باعث شد تردد خودروها در جاده‌های کشور به کندی انجام شود. دیروز در آزادراه قزوین - رشت، برخی محورهای استان‌های البرز، زنجان، قم، لرستان، مرکزی، همدان، چهارمحال‌وبختیاری، کردستان، کرمانشاه، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان‌رضوی، فارس، قزوین و مازندران بارش باران و در برخی از محورها همچون بوشهر و گیلان بارش برف اتفاق افتاد. به گفته امیر معصومی، کارشناس مرکز مدیریت راه‌های کشور، روز گذشته محورهای دلگان - ایرانشهر، سربیشه - نهبندان، خرم‌آباد - پلدختر، محور پونل - خلخال، محور هشتگرد - طالقان، چشمه علی - کیاسر، چشمه علی - گلوگاه، سیرچ - شهداد - نهبندان، چاهان - زرآباد، رودبار - قلعه گنج (فرعی بیژن‌آباد)، نیکشهر - بنت و فنوج - بنت، دلگان - جلگه (چاه اسحاق)، سه‌راهی نوبندیان - مرز ریمدان، جکیگور - دشتیاری و بمپور - جلگه به دلیل بارش برف سنگین مسدود بود.
***
ورود بالغ بر ۲ میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه
به دنبال بارش‌های قابل توجه برف و باران در کشور بویژه در مناطق غرب و شمال غرب، روان‌آب‌ها به سوی دریاچه ارومیه در جریان است به طوری که مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: علاوه بر ورودی آب سد کانی‌سیب، انتظار می‌رود منابع ورودی به دریاچه از سایر منابع آبی سالانه بالغ بر 1.5 میلیارد مترمکعب باشد. آرزو اشرفی‌زاده اظهار داشت: با توجه به بارش‌های قابل توجه و مطلوب امسال، انتظار می‌رود آبگیری از محل رودخانه‌های طبیعی ورودی به دریاچه به حداکثر میزان خود برسد. مدیر‌کل دفتر حفاظت و احیای تالاب سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه نیاز آبی زیست‌محیطی سالانه دریاچه ارومیه ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب است، گفت: امید می‌رود این نیاز آبی بزودی تامین شود. وی گفت: علاوه بر ورودی آب سد کانی‌سیب به دریاچه که ۶۲۳ میلیون متر مکعب برآورد شده، انتظار می‌رود منابع ورودی به دریاچه از سایر منابع آبی سالانه بالغ بر 1.5 میلیارد مترمکعب باشد که این میزان با احتساب سد کانی‌سیب بالغ بر ۲ میلیارد متر مکعب خواهد بود. این مقام مسؤول در سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: تداوم ورودی منابع آبی سد‌ها و رودخانه‌ها به دریاچه ارومیه با مدیریت مناسب، جلوگیری از برداشت‌های غیر‌مجاز و رعایت الگوی کشت حوضه آبخیز منطقه باعث می‌شود وضعیت زیست‌محیطی دریاچه ارومیه بهبود یابد.

 


Page Generated in 0/0051 sec