printlogo


کد خبر: 277572تاریخ: 1402/12/12 00:00
دور دنیا

تأکید وزیران خارجه ایران و ترکیه بر ضرورت هماهنگی درباره فلسطین
وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به صورت تلفنی با یکدیگر رایزنی و گفت‌وگو کردند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی تلفنی با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه درباره روند توسعه مناسبات ۲ کشور، پیگیری توافقات اخیر روسای جمهور ۲ کشور و تحولات فلسطین و جنایات صهیونیست‌ها در غزه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به توافق‌های صورت گرفته در جریان سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان به آنکارا، بر ضرورت استمرار تلاش مشترک برای اجرای توافقات تاکید کرد. امیرعبداللهیان با اشاره به تحولات اخیر در غزه و تداوم جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین، به برگزاری نشست آتی وزرای امور خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی اشاره و ابراز امیدواری کرد در این نشست کشورهای اسلامی به نتایج و اقدامات موثر در جهت توقف نسل‌کشی رژیم اشغالگر و آپارتاید اسرائیل نائل آیند. بر اساس اعلام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه نیز در این تماس تلفنی سفر اخیر جناب آقای دکتر رئیسی به آنکارا را مهم و تاریخی برشمرد و بر اراده دولت ترکیه برای پیشبرد همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد. وزیر خارجه ترکیه همچنین ضرورت هماهنگی بین کشورهای اسلامی برای مقابله و توقف تجاوزات صهیونیست‌ها را مورد تاکید قرار داد.
***
وزیر خارجه لبنان: اگر جنگ به ما تحمیل شود آماده آن هستیم
وزیر خارجه در دولت موقت لبنان گفت: ما تسلیم دستورات اسرائیل نخواهیم شد، نمایندگان بین‌المللی تهدید اسرائیل را به ما رسانده‌اند و پاسخ ما نیز عقب‌نشینی اسرائیل از سرزمین ما بود. به گزارش ایسنا، عبدالله بوحبیب با اشاره به تحولات نظامی با اسرائیل در مرزهای جنوبی لبنان و حملات این رژیم به خاک لبنان گفت: «دولت در حال رایزنی با حزب‌الله است و این رایزنی الزام‌آور است و به معنای وجود تصمیم نهایی نیست». وی در گفت‌وگو با الجزیره در حاشیه شرکت در کنفرانس دیپلماتیک آنتالیا در ترکیه، با اشاره به اینکه نمایندگان بین‌المللی تهدید اسرائیل را به ما رساندند و پاسخ ما عقب‌نشینی از سرزمین‌های‌مان بود، تاکید کرد: هرگونه حمله اسرائیل به سرزمین‌های ما، شوخی نخواهد بود و این امر به جنگ منطقه‌ای منجر خواهد شد. وی اعلام کرد: «ما خواهان صلح در مرزها هستیم و اگر جنگ به ما تحمیل شود، آماده آن هستیم». بوحبیب با بیان اینکه آنچه برای اسرائیل اهمیت دارد بازگشت ساکنان مناطق شمال است که از آنجا آواره شده‌اند، تصریح کرد: ما خواهان راه‌حل کامل با اسرائیل درباره مرز هستیم نه راه‌حل نصفه و نیمه. ما تسلیم دستورات اسرائیل نخواهیم شد. وی تصریح کرد: فرانسوی‌ها ایده‌های خوبی را مطرح کردند که ما در حال بررسی آن هستیم و هفته آینده به آن پاسخ خواهیم داد. وزیر خارجه لبنان خاطرنشان کرد: «حزب‌الله و انصارالله اعلام کردند اگر اسرائیل جنگ غزه را متوقف کند، حملات را متوقف خواهند کرد».
***
هشدار پوتین درباره مداخله ناتو در اوکراین
رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی سالانه خود با اشاره به اهداف دیرینه عملیات نظامی در اوکراین گفت این کشور به تمامی اهداف عملیات ویژه نظامی روسیه خواهد رسید. طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پوتین گفت: «روسیه ثابت کرده است که می‌تواند به هر چالشی پاسخ دهد». رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به تحکیم و قدرت نیروهای مسلح روسیه اظهار کرد: نیروهای مسلح ما در حال پیشروی هستند و ما به هر جنگی علیه روسیه پایان خواهیم داد. او تاکید کرد: هیچ امنیت جهانی بدون حضور کشور قدرتمندی نظیر روسیه ممکن نیست. روس‌هراسی چشم آمریکا و متحدانش را کور کرده و آنها فقط به دنبال ایجاد خطر برای همه ما هستند. پوتین در ادامه با اشاره به آمادگی نظامی کشورش گفت: نیروهای راهبردی هسته‌ای روسیه در وضعیت آمادگی کامل هستند و آزمایش موشک کروز روسیه در حال تکمیل است. همچنین موشک بالستیک قاره‌پیمای روسیه موسوم به «سارمات» به نیروهای مسلح کشور تحویل داده شده است. رئیس‌جمهور روسیه افزود: اتهامات مربوط به تسلیحات هسته‌ای روسیه در فضا برای کشاندن ما به میز مذاکرات برای ایالات متحده مورد نیاز است. تلاش غرب برای کشاندن روسیه به رقابت تسلیحاتی، مشابه واقعه دهه ۱۹۸۰ با اتحاد جماهیر شوروی است. پوتین همچنین گفت: «غرب جنگ‌هایی را در اوکراین و خاورمیانه به راه انداخته است و به دروغ‌گویی خود ادامه می‌دهد». رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به تهدیدات ناتو بیان کرد: غرب ادعا می‌کند روسیه ظاهرا قرار است به اروپا حمله کند اما این ادعا پوچ و غیرمنطقی است. غرب خودش در حال انتخاب اهدافی برای ضربه زدن به روسیه است و به سلاح نیاز دارد. او مساله عضویت سوئد و فنلاند را در ناتو برجسته و تاکید کرد: نیروهای مسلح روسیه برنامه‌هایی برای تقویت غرب کشور دارند، همچنین رقبای روسیه باید به خاطر داشته باشند که تسلیحات روسیه قادر است سرزمین‌های آنها را هدف قرار دهد. ولادیمیر پوتین در واکنش به گفت‌وگوهای اخیر رهبران غربی درباره احتمال اعزام نیروهای ناتو به اوکراین صراحتا گفت: پیامدهای مداخلات احتمالی آنها بسیار فجیع‌تر خواهد بود. آن وقت اقدامات ما و متحدان ما منجر به از بین بردن امنیت اروپا می‌شود و این برای همه خطراتی به دنبال خواهد داشت. رئیس‌جمهور روسیه بیانیه‌های آمریکا را درباره آمادگی ادعایی آنها برای مذاکره درباره ثبات استراتژیک در آستانه انتخابات ایالات متحده «عوام‌فریبی» خواند و گفت: هر چیزی که غرب آن را مطرح می‌کند واقعا تهدید یک درگیری با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را به دنبال دارد که به معنای نابودی تمدن است.

Page Generated in 0/0050 sec