printlogo


کد خبر: 277588تاریخ: 1402/12/12 00:00
11 اسفند حماسه شد؛ حضور پرشور مردم ایران در انتخابات
ملت برد

گروه سیاسی: دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز گذشته با حضور پرشور مردم ایران در سراسر کشور برگزار شد.
به گزارش «وطن امروز»، از نخستین ساعات آغاز فرآیند رای‌گیری تصاویر مخابره‌شده در رسانه‌ها حکایت از حضور میلیونی مردم داشت. این انتخابات در شرایطی برگزار شد که ضدانقلاب پس از شکست در پروژه آشوب خیابانی سال 1401 در ماه‌های گذشته تمام تلاش خود را معطوف دلسردکردن مردم و منصرف کردن‌شان از حضور پای صندوق‌های رای کرده بود. با این حال حضور مردم پای صندوق‌های رأی بیشتر از تصور و پیش‌بینی ضد انقلاب بود.
بر اساس آمار منتشرشده ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط رای دادن بودند که از این تعداد ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ نفر مرد و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر زن  بودند. از سوی دیگر ۱۵ هزار و200 نفر برای رقابت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شدند که ۱۲ درصد زن و ۸۸ درصد مرد بودند و ۱۴۴ نفر هم در مجلس خبرگان رهبری تایید صلاحیت شدند. نکته قابل توجه درباره انتخابات روز گذشته این بود که انتخابات در 4 حوزه انتخابیه قم، رشت و خمام، آبادان و ملایر به صورت الکترونیکی برگزار شد. این 4 حوزه، ۱۷۰۰ شعبه دارند که برای هر شعبه 5 صندوق الکترونیکی و در مجموع ۱۰ هزار صندوق الکترونیکی در نظر گرفته شد.
یکی دیگر از نکات این انتخابات این بود که روز گذشته برای نخستین بار الزام استفاده از شناسنامه برای حضور پای صندوق‌های رای برداشته شد و مردم با در دست داشتن کارت ملی، کارت پایان خدمت، گواهینامه و گذرنامه نیز امکان رای داشتند. در نهایت با رای مردم ۲۹۰ نماینده راهی خانه ملت می‌شوند و ۸۸ نماینده نیز به مجلس خبرگان رهبری راه می‌یابند.
* حضور سران قوا
رئیس‌جمهور صبح روز گذشته با حضور در وزارت کشور و بازدید از ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه «انتخابات مولود انقلاب اسلامی است»، پس از انداختن رای خود به صندوق اظهار کرد: رأی مردم تعیین‌کننده است. تمام بخش‌های کشور با رای مردم رقم می‌خورد و این از افتخارات نظام اسلامی است. از روز اولی که امام فرمودند میزان رای ملت است تا امروز میزان رای ملت بوده است. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی افزود: این انتخابات جشن ملی و نماد انسجام و وحدت ملی است. وی ادامه داد: همه گروه‌ها، دسته‌جات و سلائق سیاسی امروز با نیروهایی که دارند و افرادی که کاندیدا کرده‌اند به صحنه آمده‌اند تا یک روز باشکوه برای ملت ایران رقم بزنند. رئیسی با بیان اینکه «تفاوت انتخابات در کشور ما  با دیگر نظامات سیاسی این است که هم کسی که خود را عرضه می‌کند و هم کسی که رای می‌دهد، هردو براساس تکلیف عمل می‌کنند»، ادامه داد: هردو وظیفه خود تشخیص می‌دهند که رای بدهند و وظیفه خود تشخیص می‌دهند که خود را عرضه کنند، بنابراین پیروز این میدان، ملت بزرگ ایران است. همه کسانی که به وظیفه خود عمل کردند چه رای بیاورند چه نیاورند، چه کاندیدای مورد حمایت‌شان رای بیاورد یا نیاورد، پیروز میدان هستند، چون عمل به تکلیف کردند.
رئیس قوه ‌قضائیه نیز با حضور در مسجد جامع لویزان رای خود را درون صندوق انداخت. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای پس از رای دادن در جمع خبرنگاران با اشاره به تدابیر اتخاذ‌شده برای پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی و افزایش سلامت و امنیت انتخابات گفت: قوه‌قضائیه از ماه‌ها پیش «ستاد پیشگیری از وقوع تخلفات و جرائم انتخاباتی» را با عضویت مسؤولان دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل داد و در آن ستاد تدابیر لازم برای افزایش امنیت و سلامت انتخابات اتخاذ شده است. وی همچنین افزود: انتخاب اشخاصی که شایستگی «قانونگذاری» و «نظارت بر اجرای قوانین» و «رأی اعتماد دادن به کابینه دولت» را دارند، واجد اثرات مثبت و مطلوبی در عرصه‌ها و ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی هم که تکیه‌گاه آقا مرتضی‌علی(ع) محله هرندی را برای شرکت در انتخابات برگزیده بود، گفت: چیزی که ضرورت مشارکت را برای همه ما به عنوان یکایک ایرانیان تکلیف می‌کند این است که ما حتما نقاط قوت و ضعفی داریم از این رو باید بدانیم برای ایجاد تحول، تقویت نقاط قوت، حذف نقاط ضعف و حل مشکلاتی که امروز در جامعه می‌بینیم و از آن رنج می‌بریم، تنها پنجره‌ای که می‌تواند این تحول را ایجاد کند، انتخابات است. محمدباقر قالیباف تأکید کرد: ما با یک انتخابات شایسته می‌توانیم تغییر ایجاد کنیم و مسیر کارآمدی نظام در ابعاد مختلف را رقم بزنیم که ان‌شاءالله منجر به تقویت نظام اسلامی، حل مشکلات مردم و پیشرفت ایران عزیز ما باشد.
* حضور امنیت آفرین
امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش پس از انداختن رأی خود در صندوق، با اشاره به حضور حداکثری مردم در انتخابات گفت: حضور پرشور ملت در صحنه‌های مختلفی اعم از انتخابات در کشوری مانند ایران که همواره متکی به مردم خود است، موجب بازدارندگی در حوزه‌های دفاعی و امنیتی می‌شود. وی افزود: حضور مردم در پای صندوق‌های رأی به صورت مستقیم و غیرمستقیم امنیت آفرین است و این موضوع جزو بدیهیات است و نیازی به اثبات ندارد. سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم که در مسجد جامع لویزان تهران حاضر شده بود گفت: حضور مردم در انتخابات نشان می‌دهد پای آرمان‌های خود ایستاده و همراه شهدا و امام عزیزشان هستند و کوتاه نخواهند آمد که این خود نوعی بازدارندگی است.
دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری پیش از آنکه رأی خود را به صندوق بیندازد، اظهار کرد: خداوند را شاکریم که ملت بزرگ ایران از سال‌های دور به کوری چشم دشمنان پای انقلاب ایستاده‌اند. آیت‌الله احمد جنتی بیان کرد: مردم به‌رغم مشکلات، صادقانه در صحنه‌ها حضور پیدا می‌کنند و پیروزی به دست می‌آورند که نمونه آن پیروزی در 8 سال جنگ تحمیلی است.
* حضور نصفه و نیمه چهره‌های اصلاح‌طلب
در میان جریان‌های سیاسی کشور، اصلاح‌طلبان حضور ناقصی را پای صندوق‌های رای تجربه کردند. از ماه‌ها پیش طیف‌های رادیکال این جریان سیاست تحریم انتخابات را در دستور کار قرار داده بودند؛ سیاستی که در عمل با مصوبه «جبهه اصلاحات» مبنی بر عدم انتشار لیست در پایتخت همراه بود. با این حال در هفته‌های گذشته اختلافات در میان اصلاح‌طلبان افزایش یافت؛ اختلافی که با بیانیه مشهور به «روزنه‌گشایی» که امضای 110چهره اصلاح‌طلب را پای خود داشت بیش از پیش به چشم آمد. همراهی 4 حزب کارگزاران سازندگی، اعتدال و توسعه، ندای ایرانیان و اعتمادملی با بیانیه مذکور و لیست «صدای ملت» به سرلیستی علی مطهری باعث شد نشانه‌های این انشعاب علنی‌تر از گذشته شود.
روز گذشته نیز در کنار تحریم انتخابات از سوی چهره‌های رادیکال جریان اصلاحات، برخی چهره‌های تشکیلاتی یا همسو با اصلاح‌طلبان پای صندوق‌های رای حاضر شدند. محمدرضا عارف که سرلیست اصلاح‌طلبان در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بود پس از انداختن آرای خود به صندوق‌های رأی در حسینیه شماره یک جماران در گفت‌وگویی با اشاره به رویکرد اصلاح‌طلبان در قبال انتخابات اظهار کرد: در جامعه این را القا نکنید که جبهه اصلاحات، مخالف رای‌ دادن است. ما اگر ببینیم مخالف در کشور وجود دارد باید به آنها بگوییم که شما مخالف نیستید و نظر و عقیده متفاوت دارید. ما در نظام مخالف نداریم. وی افزود: نسبت به عملکردها ادعا داریم و به عملکرد افراد قداست نمی‌دهیم، بلکه به نظام و کشور اصالت می‌دهیم. مردم صاحب این انقلاب هستند و ما را به این موقعیت رسانده‌اند. 
عبدالناصر همتی که گزینه اصلاح‌طلبان در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به حساب می‌آمد هم در جمع خبرنگاران گفت: مجلس ما باید مجلسی باشد که به اعتدال و نظر عمومی مردم نزدیک‌تر شود. ما رأی می‌دهیم برای اینکه می‌خواهیم در این کشور زندگی کنیم. کشور باید بر اساس نظر مردم اداره شود. رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی گفت: من قهر با صندوق رأی را نمی‌پذیرم و هر موقع که حضور مردم باکیفیت باشد نتیجه انتخابات تحول‌آفرین می‌شود. غلامحسین کرباسچی فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز با حضور در حسینیه ارشاد آرای خود را به صندوق انداخت.
علی لاریجانی و حسن روحانی روسای سابق قوای مقننه و مجریه نیز به ترتیب در حرم امامزاده صالح‌(ع) و یکی از مدارس منطقه یک تهران، آرای خود در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را به صندوق اخذ رأی انداختند. تصاویر علی‌اکبر ناطق‌نوری و محمدجواد ظریف هم در حین رای دادن در رسانه‌های خبری منتشر شد. حجت‌الاسلام مجید انصاری از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلبی بود که با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت.
* بازتاب گسترده حضور جمهور در رسانه‌های خارجی
رسانه‌های خارجی نیز روایتگر حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای بودند و این حضور را عامل افزایش اقتدار منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کردند.
روزنامه انگلیسی «گاردین» از آسان‌سازی شرایط رای‌گیری در ایران و تایید نامزدهای بیشتر از سوی شورای نگهبان نسبت به دوره‌های گذشته خبر داد. این رسانه غربی با اشاره به ناآرامی‌های سال گذشته ایران، رای‌گیری دیروز را رای مردم ایران به مشروعیت جمهوری اسلامی و عامل افزایش قدرت آن در منطقه و جهان دانست. شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی‌نیوز» آمریکا نیز با پوشش کامل فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمان رای دادن، نوشت: رهبر عالی ایران، شرکت در انتخابات را عامل خوشحالی دوستان و ناراحتی دشمنان اعلام کرد.
شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی‌ان‌ان» نیز تحولات غزه و تاثیر نمادین مقاومت مردم فلسطین علیه اشغالگران صهیونیست بر انتخابات در ایران را یادآور شد. این شبکه تلویزیونی آمریکایی نوشت: بیشتر مردم ایران روحیات ضداسرائیلی دارند و با جنگ اسرائیل علیه مردم غزه مخالف هستند و شرکت در انتخابات را رای به مقاومت می‌دانند. این رسانه  با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات، پیش‌بینی کرد میزان مشارکت در روستاها و شهرهای کوچک بیشتر از سایر مناطق باشد.
خبرگزاری دویچه وله آلمان نیز شروع انتخابات پارلمانی و مجلس خبرگان در ایران را در راس اخبار خود قرار داد و نوشت: میزان محبوبیت جمهوری اسلامی امروز پای صندوق رای به نمایش درمی‌آید. این رسانه غربی به تحریم‌ها علیه ایران و نقش جمهوری اسلامی در رهبری محور مقاومت اشاره کرد و انتخابات را در نحوه مواجهه جهان با تهران موثر دانست.
شبکه تلویزیونی صهیونیستی آی۲۴ نیز در گزارشی درباره انتخابات روز گذشته نوشت: رهبر ایران در حالی اول صبح در انتخابات شرکت کرد و رای داد که وی رای دادن را موجب یأس آمریکا و اسرائیل دانست. این رسانه صهیونیستی فیلمی از صفوف طویل مردم در حرم مطهر شاهچراغ شیراز منتشر کرد و نوشت: پیش از شروع ساعات رای‌گیری، مردم برای رای دادن صف کشیده‌اند.
شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ نیز رای دادن رهبر معظم انقلاب در نخستین ساعات شروع رای‌گیری را در صدر اخبار خود قرار داد و نوشت: این انتخابات به خاطر اینکه نخستین انتخابات پس از ناآرامی‌های سال گذشته است، برای مردم ایران اهمیت فراوانی دارد. این رسانه غربی به تحولات منطقه و نقش تاثیرگذار جمهوری اسلامی در ثبات منطقه‌ اشاره کرد و نوشت: این انتخابات در زمانی برگزار می‌شود که نیروهای متحد ایران در غزه، لبنان، یمن، سوریه و عراق با اسرائیل می‌جنگند. فرانس ۲۴ پیش‌بینی کرد اصولگرایان در هر ۲ انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، پیروز شوند.
***
رهبر انقلاب: چشم دنیا به انتخابات ایران است
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته در همان لحظات اولیه آغاز رای‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) در حضور بیش از 100 خبرنگار و تصویربردار از رسانه‌های داخلی و بین‌المللی، رای خود را به صندوق سیار ۱۱۰ انداختند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی بعد از انداختن رای خود به صندوق، 2 توصیه به ملت ایران کردند، اول؛ در کارهای نیک پیشی بگیرید و در نخستین ساعات رای خود را به صندوق‌ها بیندازید و دوم؛ در همه حوزه‌ها به همان تعدادی که لازم است رای بدهید و نه کمتر. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین خطاب به ملت ایران افزودند: بدانید امروز چشم بسیاری از مردم و افراد دارای جایگاه سیاسی در دنیا به ایران دوخته شده است، پس دوستان را خوشحال کنید و بدخواهان را ناامید. رهبر انقلاب اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی درباره کسانی که هنوز برای حضور در انتخابات مردد هستند، به شعری از حافظ شاعر بزرگ ایرانی اشاره کردند و گفتند: در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست.
ایشان از خداوند متعال مسألت کردند روز انتخابات، روز مبارکی برای ملت ایران باشد و انتخابات به نتایج مطلوب برسد و به نفع ملت ایران تمام شود.

 


Page Generated in 0/0053 sec