printlogo


کد خبر: 277589تاریخ: 1402/12/12 00:00
مشارکت ما از نگاه آنها

انتخابات مجلسین شورای اسلامی و خبرگان رهبری در کشورمان همان‌طور که پیش‌بینی  می‌شد مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت. خبرنگاران خارجی از 160 رسانه مختلف از 20 کشور جهان، حضور گسترده مردم ایران پای صندوق‌های رای به منظور انتخاب 290 قانونگذار و 88 فقیه‌ واجد شرایط برای ۲ مجلس مزبور را پوشش دادند. بر اساس اطلاعیه معاونت امور رسانه و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیش از 350 خبرنگار خارجی برای پوشش اخبار انتخابات سراسری در کشورمان حضور پیدا کردند. شبکه فرانس 24 در گزارش خود به رای رهبر انقلاب در ساعت 8 صبح روز جمعه همزمان با گشایش 59000 شعبه رای‌گیری در سراسر کشور و خواست ایشان از بیش از 61 میلیون ایرانی برای شرکت در انتخابات اشاره کرد. 
این شبکه بیانات حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای پس از انداختن آرای خود به صندوق‌های رای مجلس شورای اسلامی و  مجلس خبرگان رهبری را پخش کرد که به عموم مردم توصیه کردند: «اگر انتخابات ضعیف باشد، هیچ‌کس نفعی نخواهد برد و به همه آسیب می‌رسد... مردم ایران هرچه زودتر رای دهند». گزارشگر این شبکه فرانسوی با حضور در یکی از شعب اخذ رای در تهران، به آخرین نظرسنجی منتشرشده در تلویزیون دولتی ایران (صداوسیما) با برآورد مشارکت 41 درصدی مردم ایران در این انتخابات استناد کرد.
جالب اینکه این شبکه یکی از دلایل مشارکت پایین در انتخابات مجلس 98 را تاثیر منفی همه‌گیری کرونا برشمرد. خبرگزاری فرانس‌پرس نیز اقدام به انتشار گزارش تصویری از صفوف اخذ رای در تهران  و شهرری کرد. بسیاری از شبکه‌های خارجی، حتی شبکه‌های معاند نتوانستند از ذکر این نکته صرف‌نظر کنند که حضور 15200 نامزد در انتخابات مجلس قانونگذاری ایران یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود. شبکه یورونیوز با اذعان به اینکه درصد مشارکت مهم‌ترین موضوع این دوره انتخابات ایران است، پیش‌بینی کرد بعید است اکثریت اصولگرایان که 230 کرسی از 290 کرسی مجلس شورای اسلامی را در اختیار دارند، در مجلس آینده تغییری کند. شبکه الجزیره، مفصل‌ترین پوشش خبری و تحلیلی درباره انتخابات 11 اسفند جمهوری اسلامی ایران را در 4 بخش شبکه‌های خبری ماهواره‌ای عربی و انگلیسی خود، شبکه الجزیره مباشر (زنده) و تارنمای الجزیره نت داشت.
الجزیره عصر دیروز اعلام کرد به دلیل ادامه استقبال مردم، اخذ رای پس از مهلت اولیه ساعت 6 عصر به وقت محلی، ۲ نوبت دیگر تا ساعت 22 تمدید شد. این شبکه قطری با یک تحلیلگر داخلی گفت‌وگو کرد که معتقد بود اصلاح‌طلبان به این انتخابات به چشم آماده‌سازی برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1404 می‌نگرند.

Page Generated in 0/0052 sec