printlogo


کد خبر: 277619تاریخ: 1402/12/13 00:00
رئیس سازمان امور مالیاتی:
با‌هایی که تسهیلات مسکن ندادند، جریمه شدند

بر اساس ماده ۴ قانون جهش مسکن، بانک‌ها و مؤسسات مالی مکلف هستند سالانه ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی را به بخش مسکن (نهضت ملی مسکن) اختصاص دهند. در سال اول این قانون یعنی از شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ رقم ۳۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام شد که بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری باید مطابق سهم در نظر گرفته ‌شده برای آنها، آن را پرداخت می‌کردند. 
همچنین بر اساس تبصره ۵ ماده ۴ قانون جهش تولید، در صورت عدم رعایت ماده ۴ قانون جهش مسکن، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است در قالب بودجه سنواتی، مالیاتی برابر ۲۰ درصد تعهد انجام نشده را از بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری متخلف، اخذ و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند؛مهمی که تاکنون محقق نشده است.
 در همین باره سیدمحمدهادی سبحانیان روز شنبه در حاشیه سیزدهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی اراده جدی در قوانین تنظیم‌گری اقتصادی دارد که مالیات‌ستانی از بانک‌هایی که تکالیف در تسهیلات مسکن را انجام نداده‌اند و مالیات بر خانه‌های خالی از جمله این موارد است. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: اختلاف دیدگاه در مالیات‌ستانی از بانک‌ها وجود داشت که بین سهمیه بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات و مراجعه افراد برای دریافت تسهیلات بود؛ این موضوع از سوی دولت و بانک مرکزی بررسی می‌شود.
وی تاکید کرد: سازمان مالیاتی مبتنی بر اختصاص سهم بانک مرکزی به بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، جرائمی را برای بانک‌ها در نظر نگرفته بود که مدیران بانک‌ها به هیات‌های بدوی و شورای مالیاتی شکایت کردند احکام نهایی را پیگیری می‌کنیم.
سبحانیان بیان کرد: در زمینه خانه‌های خالی نیازمند ارائه اطلاعات از وزارت راه و شهرسازی هستیم.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه می‌خواهیم کمترین فشار بر فعالان بخش مولد اقتصاد وارد شود، بیان داشت: بستر حقوقی لازم را با همراهی مجلس طوری تنظیم می‌کنیم که کمترین فشار به فعالان اقتصادی مولد وارد شود و از غیرمولد‌ها و آنهایی که فعالیت‌های سوداگرایانه و سفته‌بازی دارند، مالیات‌ستانی انجام شود. وی افزود: ما باید به صورت برخط خدمات مالیاتی را به مودیان مالیاتی ارائه کنیم. هدف‌گذاری کرده‌ایم که بسیاری از فرآیند‌های مالیاتی به صورت صد درصد برخط شود و نیازی به مراجعه حضوری مودیان به ادارات مالیاتی نباشد. وی استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در شناسایی مودیان جدید و جلوگیری از فراریان مالیاتی را از دیگر برنامه‌های مهم نظام مالیاتی خواند و افزود: با این اقدام، بالغ بر ۱۱۰ هزار خانه لوکس در تهران شناسایی شده و وضعیت محاسبه مالیاتی آنها در حال بررسی است. سبحانیان یکی از رویکرد‌های اصلی نظام مالیاتی را حرکت به سمت نظام مالیاتی داده مبنا و سیستمی برشمرد و گفت: نظام مالیاتی با حرکت پرشتاب از نظام سنتی به نظام مالیاتی سیستمی و هوشمند در حرکت است. در این راستا قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان یکی از نمود‌های عینی نظام مالیاتی داده مبنا و سیستمی است.

Page Generated in 0/0059 sec