printlogo


کد خبر: 277621تاریخ: 1402/12/13 00:00
اخبار

حباب سکه‌ با عرضه بزرگ مرکز مبادله می‌ترکد
کارشناس اقتصاد گفت: سکه‌هایی که امروز عرضه می‌شود، ضرب سال ۸۶ است، با عرضه این سکه‌ها در مرکز مبادله ایران، پیش‌بینی می‌شود حباب سکه افت کند. سیدرضا اخلاقی‌شریعت، درباره عرضه سکه در مرکز مبادله ایران بیان کرد:‌ با عرضه ربع‌سکه‌ به مرور حباب سکه از بین می‌رود و افرادی که قبلا اقدام به خرید سکه کرده بودند هم ممکن است متضرر شوند. وی با تأکید بر اینکه در مثمرثمر بودن عرضه سکه در مرکز مبادله شکی نیست، افزود: با این حال بهتر بود قبل از تصمیم‌گیری با اتحادیه طلا و جواهر و کمیسیون تخصصی اتاق اصناف ایران جلسه‌ای برگزار شود تا برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط بانک مرکزی به نحو مطلوب اجرایی شود. نایب‌رئیس اول اتحادیه طلا و جواهر مشهد بیان کرد: قیمت واقعی سکه تمام، هم‌اکنون ۲۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است ولی به مبلغ ۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله می‌شود، به عبارتی هر سکه حدود ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان حباب دارد. اخلاقی‌شریعت تاکید کرد: عرضه انواع سکه در مرکز مبادله ایران به کاهش حباب و قیمت سکه کمک می‌کند‌ اما باید بدانیم این سکه با چه قیمت پایه‌ای به مردم عرضه می‌شود، به عنوان مثال سکه در این مرکز با حدود قیمت ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به مردم فروخته شود تا استقبال خوبی از آن انجام شود.
***
رتبه سوم ایران در تولید گاز
وزیر نفت گفت‌: سال گذشته جمهوری اسلامی ایران رتبه سوم تولید گاز را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داد. 
جواد اوجی  با بیان اینکه تامین امنیت انرژی آینده به گاز بستگی دارد و هر روز صنعت گاز در سبد انرژی جهان اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند، گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران سال گذشته با ۲۴۰ میلیارد مترمکعب گاز، رتبه سوم تولید را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داد و امیدواریم با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود، شاهد رشد تولید باشیم. 
به گفته اوجی، با وجود تحریم‌ها رشد تولید گاز در چند سال گذشته 5 درصد بوده، در صورتی که رشد تولید گاز بین کشورهای تولیدکننده گاز 2.5 درصد بوده است.
***
ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی از مرز ۷۵ هزار مگاوات عبور کرد
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور با اتصال نخستین واحد گازی نیروگاه سبزوار به شبکه سراسری برق کشور از مرز ۷۵ هزار مگاوات گذشت. 
هادی مدقق، با اشاره به سنکرون واحد گازی 183 مگاواتی نیروگاه سیکل‌ترکیبی سبزوار، افزود: در مدت زمان فعالیت دولت سیزدهم، 29 واحد گازی به ظرفیت 3 هزار و 935 مگاوات به همراه 13 واحد بخار به ظرفیت 2 هزار و 136 مگاوات به شبکه برق کشور متصل شده که از محل احداث واحدهای بخار یادشده سالانه 3 میلیارد و 250 میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود. 
وی ادامه داد: واحدهای سنکرون شده جدید شامل بخش گاز نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی هنگام، ایران ال‌ان‌جی (3 واحد)، قشم پاسارگارد، آریان زنجان (2 واحد)، مهتاب کویر (2 واحد)، شهید باکری (2 واحد)، تربت‌حیدریه، فولاد بوتیا، دوکوهه، فولاد مبارکه، المهدی، سبزوار و واحدهای گازی کوچک میانرود، زاهدان (3 واحد)، صبای دهلران (4 واحد)، پتروشیمی کردستان (3 واحد) و پتروشیمی کرمانشاه است.
 مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی افزود: همچنین در این مدت واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی جهرم، هریس، ارومیه، چابهار، بعثت پارس‌جنوبی (2 واحد)، غرب‌کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد، ارومیه و سبلان (2 واحد) نیز به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است. 
مدقق گفت: این واحدهای بخار جدید بدون مصرف سوخت اضافی و از طریق حرارت اگزوز واحد گاز قبلی در حال فعالیت هستند و احداث این واحدها منجر به صرفه‌جویی 3 میلیارد و 250 میلیون مترمکعبی مصرف سوخت در طول سال شد. 
وی با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور با افتتاح پروژه‌های جدید در دولت سیزدهم از مرز 75 هزار مگاوات عبور کرده است، بیان کرد: در حال حاضر 624 واحد تولید برق حرارتی در 142 نیروگاه کشور وظیفه تامین 93 درصد انرژی مورد نیاز مشترکان سراسر کشور را برعهده دارند که بیش از 68 درصد از این ظرفیت در اختیار بخش خصوصی است.

Page Generated in 0/0058 sec