printlogo


کد خبر: 277687تاریخ: 1402/12/15 00:00
آمریکا در حالی کمک هوایی به غزه می‌کند که 3 بار قطعنامه آتش‌بس در غزه را وتو کرده است
دوقطبی بایدن!
الجزیره: هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سرزنش نادر اسرائیل خواستار آتش‌بس «فوری» در غزه شد

گروه بین‌الملل: واکنش آمریکا به تحولات غزه وارد مرحله پیچیده‌ای شده است. بایدن و تیم دموکرات دولت آمریکا نگران از دست دادن رای در انتخابات ریاست‌جمهوری است و از طرف دیگر آبروی دولت بایدن در مجامع بین‌المللی رفته است، به حدی که معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی بی‌سابقه خواستار آتش‌بس در غزه شد. 
معاون رئیس‌جمهور آمریکا، کاملا هریس که کشورش حامی اصلی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه است، گفت: آنچه ما هر روز در غزه شاهد آن هستیم ویرانگر است و بسیاری از فلسطینیان بیگناه کشته شده‌اند. به گزارش الجزیره، هریس افزود: مردم فلسطین از یک فاجعه انسانی رنج می‌برند و دولت اسرائیل باید بیشتر برای افزایش جریان کمک‌های انسان‌دوستانه تلاش کند و هیچ بهانه‌ای برای آن وجود ندارد. در حالی که ایالات متحده تاکنون 3 بار قطعنامه‌های آتش‌بس فوری در شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرده است معاون رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود. وی در عین حال تاکید کرد که باید تهدید حماس در غزه پایان یابد. 
کاملا هریس درباره مذاکرات آتش‌بس که در جریان است گفت: آتش‌بس 6 هفته‌ای امکان آزادی اسرا و ورود کمک‌های قابل توجه به نوار غزه را فراهم می‌کند. وی با انداختن توپ در زمین حماس افزود: توافقی روی میز وجود دارد و حماس باید آن را تایید کند. وی درباره ممانعت ارتش اسرائیل از روند کمک‌رسانی به غزه نیز گفت: افرادی که به دنبال کمک در غزه هستند با شلیک گلوله و هرج و مرج مواجه هستند و اسرائیل باید برای بازگرداندن خدمات اولیه و برقراری نظم در غزه تلاش کند. 
روز یکشنبه خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی حماس گزارش داد اگر اسرائیل با درخواست‌های حماس که شامل بازگشت آوارگان فلسطینی به شمال غزه و افزایش کمک‌های بشردوستانه است موافقت کند، می‌تواند مسیر توافق را تا ۲۴ یا ۴۸ ساعت آینده هموار کند و توافق حاصل شود. با این حال برخی منابع دیگر احتمال آتش‌بس در یکی دو روز آینده را رد کرده‌اند. اختلافات بین بایدن و نتانیاهو افزایش یافته است. آمریکا که یک رفتار دوقطبی را درباره تحولات غزه در پیش گرفته با انتقاد شدید افکار عمومی روبه‌رو شده و مجبور است برای احیای پرستیژ خود کاری انجام دهد. 
در همین زمینه شبکه اسکای‌ نیوز عربی از اختلاف بایدن و نتانیاهو و جواب ندادن تلفن نتانیاهو توسط بایدن خبر داد. شبکه اسکای‌نیوز عربی به نقل از یک منبع اعلام کرد پس از وقوع حادثه میدان النابلسی در غزه، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تمایلی به گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نشان نداده است. 
منبع مذکور همچنین اعلام کرد عدم پایبندی نتانیاهو به وعده‌هایش به جو بایدن برای باز نگه داشتن گذرگاه‌ها جهت ورود کمک‌های بشردوستانه سهم بسزایی در تشدید شکاف‌ها و اختلاف‌ها دارد. این در حالی است که دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی روز دوشنبه گزارش‌ها مبنی بر امتناع جو بایدن از گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو پس از فاجعه کامیون حامل کمک در شمال نوار غزه را تکذیب کرد. دفتر نخست‌وزیری دولت اشغالگر اعلام کرد: گزارش‌ها درباره خودداری بایدن از صحبت با نخست‌وزیر نتانیاهو جعلی است. 
این دفتر افزود: نخست‌وزیر پس از این حادثه درخواست گفت‌وگو با رئیس‌جمهور را نداده و آمریکایی‌ها هم که به هر حال اسرائیل را متهم به این حادثه نکرده‌اند، خواستار گفت‌وگو با نخست‌وزیر نشده‌اند. در ماه‌های اخیر، روابط ۲ طرف با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو بوده ‌است، بویژه با توجه به این واقعیت که نتانیاهو بارها مانع مذاکرات برای تشکیل کشور فلسطین شده و درباره افزایش ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه به توافق نرسیده است. 
پنجشنبه گذشته نیروهای اشغالگر صهیونیست در میدان النابلسی در خیابان «البحر» در شهر غزه، فلسطینی‌های بی‌دفاعی را هدف قرار دادند که منتظر رسیدن کامیون‌های حامل کمک و گرفتن آرد بودند. به گفته وزارت بهداشت غزه، این کشتار هولناک منجر به شهادت ۱۱۸ و زخمی شدن ۷۶۰ نفر شد. 
از همین رو به نظر می‌رسد آمریکا برای نشان دادن پیام خود مبنی بر پایان جنگ در غزه به کمک هوایی به غزه روی آورده است که تاثیری بر کمبود مواد غذایی مردم غزه ندارد و روزانه افراد زیادی بر اثر گرسنگی و تشنگی، همچنین کمبود دارو جان خود را از دست می‌دهند. 
آمریکا همچنین نمی‌تواند کمک‌های خود را به اسرائیل نادیده بگیرد. واشنگتن در همین هفته‌های گذشته بسته 14 میلیارد دلاری خود به اسرائیل را به تصویب رساند که با انتقاد فعالان حقوق بشری روبه‌رو شد. بایدن هم طی روزهای گذشته به روسای کشورهای قطر و مصر گفته است که باید به توافق آتش‌بس در غزه دست یابند. به نظر می‌رسد پیام کمک هوایی بایدن به غزه بیشتر به اسرائیل است باید جنگ در غزه متوقف شود، در غیر این صورت کمک زیادی به مردم غزه نمی‌کند. در گزارشی در روزنامه پولیتیکو آمده است که تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، محدودیت‌های رویکرد آمریکا در قبال اسرائیل را آشکار می‌کند. دموکرات‌ها در کنگره مدت‌هاست به بایدن پیشنهاد داده‌اند تا زمانی که نتانیاهو به بحران انسانی غزه رسیدگی نکند، فروش تسلیحات جدید به اسرائیل را متوقف کند. 
در آخر می‌توان نتیجه گرفت بایدن دچار سرگشتگی در سیاست خارجی و دوقطبی شده است که دامن او در انتخابات ریاست‌جمهوری را می‌گیرد. 

Page Generated in 0/0057 sec