printlogo


کد خبر: 277704تاریخ: 1402/12/15 00:00
اخبار

پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک بورس و بانک مرکزی
وزیر اقتصاد گفت: پیشنهاد مشخص من این است که کارگروهی مشترک بین بورس و بانک مرکزی و سایر اضلاع که در تامین مالی حضور دارند، ایجاد کنیم و سیاست‌گذاری‌ها مبتنی بر پیشنهادات ارائه شده در این کارگروه باشد. سید احسان خاندوزی با بیان اینکه در آستانه اجرای برنامه هفتم توسعه هستیم، افزود: با توجه به اینکه اجرای هفتمین برنامه توسعه کشور از یک ماه دیگر آغاز می‌شود، هر چقدر در بخش‌های مختلف برنامه ششم از جمله موضوع بهره‌وری، شمول مالی و عدالت اقتصادی کوتاهی کردیم، واجب است در برنامه هفتم این عقب‌افتادگی‌ها را جبران کنیم. وی در نهمین همایش مالی اسلامی تاکید کرد: در ابتدای دهه 90 عقب‌ماندگی‌های کمی با کشورهای اسلامی در مباحث صنعت مالی داشتیم اما سال 2023 در شاخص‌های تامین مالی اسلامی رتبه سوم را داشتیم و با وجود چند سال رکود در تحولات، ابزارها و نهادها در حوزه صنعت ملی، جلسات و همایش‌های انجمن مالی اسلامی می‌تواند گره‌گشا باشد. وزیر اقتصاد با بیان اینکه به پیشنهادهای کاربردی انجمن مالی اسلامی نیاز داریم، گفت: پیشنهاد مشخص من این است که کارگروهی مشترک بین بورس و بانک مرکزی و سایر اضلاع که در تامین مالی حضور دارند ایجاد کنیم که سیاست‌گذاری مبتنی بر پیشنهادات ارائه شده در این کارگروه باشد. خاندوزی ادامه داد: اردیبهشت سال آینده پیشنهادات سیاسی ارائه شده در همایش نهم مالی اسلامی که در این کارگروه مورد بررسی قرار گرفته در سال اول برنامه هفتم مورد بررسی قرار می‌گیرد تا ایده‌های کارشناسی شده مورد اجرا قرار گیرد و معتقدم کشور باید بیشتر از این ظرفیت نخبگانی انجمن مالی اسلامی استفاده کند.
***
افزایش ۶۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت با بهره‌برداری از فاز ۲ سپهر و جفیر
مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: تولید نفت از میدان سپهر و جفیر شروع شده که حدود ۴۰ هزار بشکه در روز است و با بهره‌برداری از فاز ۲ این میدان، تولید نفت از آن به ۱۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد. محسن خجسته‌مهر با اشاره به زمان بهره‌برداری میدان نفتی سپهر و جفیر، اظهار داشت: تولید نفت از میدان سپهر و جفیر شروع شده و حدود ۴۰ هزار بشکه در روز است، البته با توجه به اینکه از میادین بهره‌برداری رسمی نیز می‌شود، منتظر این خبر هستیم تا با حضور یکی از مقامات ارشد کشور این میدان به بهره‌برداری برسد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: با بهره‌برداری از فاز ۲ این میدان، تولید نفت از این میدان به ۱۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد. وی با اشاره به میدان آزادگان گفت: مذاکرات طرح یکپارچه‌سازی میدان آزادگان نیز به پایان رسیده و در انتظار مجوز مقامات برای انعقاد قرارداد هستیم. خجسته‌مهر درباره فشارافزایی پارس جنوبی هم بیان کرد: مهم‌ترین کار ما در میدان گازی پارس جنوبی نگهداشت توان تولید است، در این باره نیز 3 بحث فشارافزایی، حفر چاه‌های infill و اسیدکاری را مدنظر قرار دادیم. وی اعلام کرد: همچنین قراردادهای ۳۵ حلقه چاه توسعه‌ای پارس جنوبی به ارزش 1.2 میلیارد یورو در آینده منعقد خواهد شد.
***
۲۷ همت وام ودیعه مسکن پرداخت شد
از تیرماه سال ۱۴۰۱ تاکنون حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن با هدف تنظیم بازار اجاره مسکن و حمایت از مستاجران به ۳۹۳ هزار و ۸۵۰ نفر از متقاضیان توسط شبکه بانکی پرداخت شده است. بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد: طی این مدت از مجموع 454 هزار و 601 متقاضی معرفی شده از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن از محل منابع ماده 4 قانون جهش تولید مسکن که نسبت به تشکیل پرونده اقدام کرده‌اند، تعداد 393.850 هزار فقره تسهیلات به مبلغ 269 هزار میلیارد ریال پرداخت شده و الباقی متقاضیان نیز (تعداد 60 هزار و 751 نفر) در حال سپری کردن فرآیند تشکیل پرونده هستند تا درصورت واجد‌الشرایط بودن نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کنند. این گزارش حاکی است طی سال‌های 1399 و 1400 نیز مجموعاً 454.358 متقاضی به مبلغ 138 هزار میلیارد ریال موفق به دریافت تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن  از محل منابع مالی اختصاص یافته به ستاد ملی مقابله با کرونا شدند. گفتنی است تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن در قالب قانون جهش تولید مسکن به متقاضیان واجدالشرایط معرفی شده از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی که دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات (دارای کد رهگیری) هستند پرداخت می‌شود.  بر این اساس، متقاضیان دریافت این تسهیلات باید با مراجعه به سامانه وزارت راه و شهرسازی و ارائه اجاره‌نامه  دارای کد رهگیری‌ رسمی حداکثر 6 ماه قبل از ثبت ‌درخواست، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. پالایش اولیه متقاضیان بابت بررسی مالکیت مسکن متقاضی در وزارت راه و شهرسازی انجام شده و واجدان شرایط اولیه پس از دریافت پیامک تایید نسبت به انتخاب بانک و شعبه اقدام می‌کنند. 
  لازم به ذکر است متقاضی می‌بایست متاهل بوده و چنانچه مجرد باشد، سن زنان باید بالای 35 سال و مردان بالای 45 سال باشد. لذا متقاضیان پس از بررسی در صورت واجدالشرایط بودن از تسهیلات مزبور بهره‌مند خواهند شد.
 لازم به ذکر است بخشنامه اعطای تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن به 20 بانک عامل ملت، ملی، مسکن، صادرات، رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصادنوین، ایران زمین، پست بانک و موسسه اعتباری ملل ابلاغ شد.

Page Generated in 0/0057 sec