printlogo


کد خبر: 277742تاریخ: 1402/12/16 00:00
«وطن امروز» از خسارات سیل، وضعیت سیل‌زدگان و امدادرسانی در سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد
داد و امداد
* مردم زاهدان در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: مردم برای کمک‌رسانی اعلام آمادگی کردند؛ اعزام هیأتی از مجلس به چابهار برای برآورد خسارات/ * راه ۴۶ روستا همچنان مسدود و آب و برق در برخی مناطق قطع است

ساکنان مناطق جنوب سیستان‌وبلوچستان در پی بارش‌های سیل‌آسای اخیر وضعیت نامناسبی دارند. شرایط زندگی مردم در برخی مناطق روستایی بحرانی است، چرا که هنوز راه ارتباطی حدود 50 روستا قطع است و خدمات‌رسانی به آنها به سختی انجام می‌شود. بارش‌های اخیر هرچند خوشبختانه تلفات جانی نداشت ولی خسارات زیادی را به زیرساخت‌های عمومی، واحدهای مسکونی، مزارع، راه‌ها و زمین‌های کشاورزی وارد کرده است. طبق گزارش‌های موجود، شدت بارش‌ها به‌ حدی بوده که 16 شهرستان و ‌هزار و ۹۴۷ روستا در سیستان‌وبلوچستان تحت تاثیر سیلاب قرار گرفت و واحدهای مسکونی زیادی نیز بر اثر جاری شدن سیلاب آسیب کلی و جزئی دید. همچنین ۴ سد شامل سدهای مخزنی پیشین در شهرستان سرباز، سدزیردان در منطقه دشتیاری چابهار، سد شی‌کلک در چابهار و سد خیرآباد نیکشهر بر اثر بارش‌های اخیر آبگیری و سرریز شدند. هر چند همه نیروها از دستگاه‌های دولتی، نهادها و ارگان‌های مختلف برای امداد‌رسانی و کمک به سیل‌زدگان منطقه در این مدت بسیج شدند و طی چند روز اخیر بی‌وقفه در حال خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان هستند ولی مطابق گزارش‌های مردمی و رسانه‌های محلی، خدمات‌رسانی‌ها به دلیل عمق این فاجعه و خسارات آن چون قطع برخی ارتباطات جاده‌ای، گل و لای فراوان و آبگرفتگی‌های وسیع، در برخی مناطق سخت و به کندی انجام می‌شود. بر اساس آخرین آمارها، ۲۰۰ تیم امدادی با پشتیبانی 5 استان همجوار سیستان‌وبلوچستان هم‌اکنون در منطقه حاضرند و مشغول امدادرسانی به صورت زمینی و هوایی بوده و به مردم متاثر از سیل خدمات‌رسانی می‌کنند، که البته در مناطق صعب‌العبور این کار دشوار است. با آنکه مسؤولان از انشعاب و اتصال آب و برق منازل سیل‌زده خبر می‌دهند ولی برخی روستاها همچنان آب و برق ندارند. خانه‌های بسیاری از روستاییان ویران شده است به طوری که طبق گزارش‌های موجود، حدود 1800 واحد مسکونی در پی آبگرفتگی ناشی از سیل  دچار آسیب‌دیدگی شده‌ و راه دسترسی به برخی روستاها نیز همچنان مسدود است.
* انسداد راه دسترسی به ۴۶ روستای درگیر سیل
با آنکه امدادرسانی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان همچنان در حال انجام است ولی برخی روستاها دسترسی به راه‌های اصلی ندارند که خدمات‌رسانی به آنها از طریق قایق و بالگرد انجام می‌شود. معاون عمرانی استاندار سیستان‌وبلوچستان درباره چگونگی امداد‌رسانی به مناطق سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان به «وطن امروز» گفت: با اقدامات شبانه‌روزی امدادگران و نیروهای خدمات‌رسان بیشتر مشکلات ناشی از وقوع سیلاب در این منطقه تاکنون رفع شده است اما همچنان برای دسترسی به ۴۶ روستای درگیر سیل جنوب استان مشکلاتی وجود دارد. منصور بیجار با بیان اینکه اقلام مورد نیاز ساکنان روستاهای صعب‌العبور به دلیل تخریب جاده‌های اصلی با لنکروز، قایق و بالگرد ارسال می‌شود، افزود: بارش‌ها همچنان به صورت پراکنده در برخی مناطق سیل‌زده ادامه دارد که با توجه به حجم زیاد بارش‌ها، سیلاب مناطقی را تحت تاثیر قرار داده است. منصور بیجار ادامه داد: با شروع بارش‌های سیل‌آسا قطعی آب، برق و مسدود شدن راه‌ها در جنوب سیستان‌وبلوچستان را شاهد بودیم که از همان ابتدای بارش‌ها دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و امدادی در آماده‌باش کامل در منطقه حاضر شدند و به مردم خدمات خوبی ارائه داده‌اند. وی افزود: ۱۷ نفر از افرادی که گرفتار سیل بودند و جان‌شان در معرض خطر بود، در کمترین زمان ممکن با کمک دستگاه‌های امدادرسان نجات یافتند. همچنین از ابتدای وقوع سیل در سیستان و بلوچستان، تعدادی از مسؤولان کشوری برای بازدید از مناطق آسیب‌دیده و درگیر سیل در منطقه حاضر شدند و برای رفع مشکل راه‌ها تمام ماشین‌آلات، دستگاه‌های خدمات‌رسان و اجرایی در منطقه حضور دارند. وی ادامه داد: تاکنون بیشتر مشکلاتی که سیلاب در زمینه آب، برق و راه به وجود آورده، رفع شده اما همچنان برای دسترسی به ۴۶ روستای درگیر سیل جنوب استان با مشکل مواجه هستیم که امیدواریم این مشکل بزودی برطرف شود. معاون عمرانی استاندار سیستان‌وبلوچستان با بیان اینکه همچنان ۳۱ روستا در دسترسی به آب مشکل دارند، عنوان کرد: مسؤولان قول دادند در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل دسترسی به آب را در این روستاها رفع کنند. این در حالی است که از ابتدای وقوع سیل نیز آب و اقلام مورد نیاز روستاییان این منطقه تامین شده است. وی گفت: همه دستگاه‌ها در آماده‌باش هستند و مرخصی تمام مدیران لغو شده است. استاندار سیستان‌وبلوچستان شخصا در منطقه حضور یافته و به صورت میدانی خدمات‌رسانی به مردم را از نزدیک رصد می‌کند تا اگر مشکلی در زمینه خدمات‌رسانی وجود دارد، درباره آن تصمیم‌گیری و برای برطرف شدن آن اقدام لازم انجام شود.
* ذخیره ۶۲۳ میلیون متر مکعب آب در سدهـای سیستان ‌و‌بلوچستان
۶۲۳ میلیون متر مکعب آب در سدهای سیستان‌وبلوچستان در پی بارش‌های شدید اخیر ذخیره شده است. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان‌وبلوچستان گفت: توجه به تمهیدات اندیشیده شده در سال‌های گذشته و ساخت سدها در این مناطق نه تنها سبب شد شدت میزان خسارات وارده به روستاها و شهرها کاهش یابد، بلکه بیش از ۳۴۵ میلیون مترمکعب آب حاصل از بارش‌های رگباری در سدهای پیشین، زیردان، خیرآباد، ماشکید علیا و کهیر ذخیره شده است. وی افزود: در برخی سدها بر اساس شدت دبی آب ورودی، بازگشایی به موقع دریچه سدها و هدایت آب به زمین‌های کشاورزی پایین‌دست، موجب خوشحالی کشاورزان منطقه شده است.
* اعلام آمادگی مردمی برای کمک به سیل‌زدگان
فداحسین مالکی، نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با«وطن امروز» درباره وضعیت سیل‌زدگان، امدادرسانی به آنها و تامین خسارات وارده به کشاورزان، همچنین  افرادی که متاثر از سیل دچار خسارات و مشکلات شده‌اند، گفت: هر چند خدمات‌رسانی و کمک دستگاه‌های دولتی، سازمان‌ها و نهادها به سیل‌زدگان طی چند روز اخیر قابل توجه است ولی همچنان برخی مناطق روستایی به دلیل درگیری با سیلاب شرایط مناسبی ندارند و دارای مشکل هستند. وی افزود: با پیگیری‌هایی که از سوی نمایندگان مجلس بویژه نمایندگان استان سیستان و بلوچستان برای رفع هر چه سریع‌تر مشکلات سیل‌زدگان این استان انجام شد، امروز (دیروز سه‌شنبه) با محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران جلسه داشتیم تا سرعت کار برای امدادرسانی و تامین نیازهای مناطق درگیر با سیل بیشتر شود، چرا که مشکلات در برخی مناطق همچنان پابرجاست و برخی مناطق برق و آب شرب ندارند. امید است با قولی که وی داده است اقدامات در مناطق سیل‌زده سرعت عمل بیشتری گیرد.
مالکی با بیان اینکه هیاتی از مجلس قرار است برای بررسی تامین خسارات و سرکشی به سیل‌زدگان به مناطق سیل‌زده (چابهار) بروند، افزود: به منظور کمک‌رسانی‌های ضربتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز در شرایط خاص است، مجلس پیگیر رسیدگی به سیل‌زدگان است تا علاوه بر محافظت ساکنان در مسیر سیل، امدادرسانی‌های اولیه نیز با جدیت از سر گرفته شود. وی اضافه کرد: اعزام هیاتی از مجلس به مناطق سیل‌زده در راستای تسریع روند امدادرسانی، برآورد خسارات و بررسی و حل مشکلات این منطقه است، از طرفی نیز خیلی‌ها برای تامین و ارسال کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان اعلام آمادگی کرده‌اند. به طور مثال شرکت‌های تابع وزارت صمت نیز اعلام آمادگی کرده‌اند تا با ارسال اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان وارد عمل شوند.
***
بارندگی‌هایی معادل 2.5 سال بارش
بارندگی‌های اخیر در سیستان‌وبلوچستان اگر چه خسارات زیادی را به بار آورد ولی توانست سدهای نیمه‌خشک و کم‌آب این منطقه را سرریز کند. بخش عمده آب ناشی از بارندگی‌های فراوان به دلیل انجام نشدن عملیات آبخیزداری و نبود سیل‌بند و همچنین نبود سدهای بزرگ برای ذخیره‌سازی در این منطقه کم‌آب، متاسفانه به صورت روان‌آب از مرز خارج می‌شود. نماینده  سراوان و مهرستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: سیل اخیر زمین‌های کشاورزی خیلی از ساکنان این منطقه را نابود کرده است و چنانچه از سال‌های پیش اقدامات لازم درباره ایجاد سیل‌بندها، عملیات‌های آبخیز‌داری و سدسازی‌ها در این منطقه انجام می‌شد، هم‌اکنون شاهد این وضعیت در این منطقه نبودیم. مالک فاضلی با بیان اینکه سیستان‌وبلوچستان کمترین بارندگی‌ها را در طول سال دارد و بارش‌ها در این منطقه معمولا به دلیل شرایط اقلیمی سیل‌آساست، اظهار داشت: حال در چنین شرایطی با توجه به نیاز آبی و چالش پیش روی تامین آب در این استان، متاسفانه اقدامات زیرساختی برای نگهداری آب در این استان وجود ندارد به طوری که طبق پیش‌بینی کارشناسان در پی بارندگی‌های اخیر بیش از 2 میلیارد متر مکعب آب از استان خارج و به سمت پاکستان سرازیر شده است. وی با بیان اینکه وضعیت سیل‌زدگان خیلی مناسب نیست، از مسؤولان خواستار کمک‌رسانی بیشتر به مردم این منطقه شد و گفت: احتمال بروز بیماری و شیوع ویروس‌ها در صورت عدم تامین نیازهای بهداشتی، آب آشامیدنی سالم و تغذیه مناسب وجود دارد که این مساله مهم باید مورد توجه قرار گیرد. از سویی دیروز وزیر نیرو با حضور در مناطق سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان و بازدید از وضعیت این مناطق، ‌دستورات لازم را برای تسریع در حل مشکلات سیل‌زدگان صادر کرد. علی‌اکبر محرابیان با حضور در مناطق سیل‌زده در جنوب سیستان‌وبلوچستان از میزان خسارت‌های وارد شده به بخش‌های زیرساختی، همچنین از روند امدادرسانی به مردم این منطقه بازدید کرد. وی در این بازدید گفت: بارش‌های اخیر در منطقه جنوب سیستان‌وبلوچستان معادل 2.5 سال بارش بوده که شدت بارش‌ها نیز بشدت بالاست. در برخی نقاط طی 20 روز 400 میلیمتر بارش داشته‌ایم. وی خاطرنشان کرد: برق تمام روستاها وصل شده است. شبکه آب اغلب روستاها پایدار است. در مخابرات نیز مشکلی نیست.

 


Page Generated in 0/0055 sec