کد خبر: 277743تاریخ: 1402/12/16 00:00
وزیر راه اعلام کرد
رفع خطر از ۴۰۰ نقطه حادثهخیز از ابتدای سال
با آنکه عوامل متعددی در وقوع تصادفات دخیل است ولی طبق اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی یکی از این عوامل وجود نقاط حادثهخیز جادهای است. در دولت سیزدهم اقدامات مناسبی توسط وزارت راه و شهرسازی در راستای رفع این نقاط حادثهخیز انجام شده است به طوری که طی 11 ماه گذشته نیمی از نقاط حادثهخیز جادهای کشور رفع شده است. وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت: از ابتدای سال جاری ۸۷۸ نقطه پرحادثه را هدفگذاری کردیم که تاکنون ۴۰۰ نقطه را رفع خطر کردهایم. مهرداد بذرپاش در هجدهمین همایش سراسری روسای پلیس راهور فراجا، گفت: ما نمیتوانیم درباره توسعهیافتگی کشوری صحبت کنیم ولی شاخصههای نظمپذیری آن را نادیده بگیریم. وی با بیان اینکه ۵۶۰ نقطه حادثهخیز در زمانهای گذشته رفع خطر شده بود، گفت: از ابتدای سال ۸۷۸ نقطه پرحادثه را هدفگذاری کردیم که تاکنون ۴۰۰ نقطه آن را رفع خطر کردهایم. بذرپاش در ادامه با بیان اینکه یکی از مصوبات شورای عالی ایمنی و حملونقل که در حکم برنامه هفتم توسعه نیز آمده این است که وزارت راه مسؤول حوزه ترانزیت خواهد شد، گفت: از ابتدای سال تاکنون ترانزیت رشد ۴۰ درصدی داشته است؛ همچنین افتتاح گذرگاه آستارا - آذربایجان بخش زیادی از مشکلات ترانزیتی را حل کرد که پلیس در این زمینه همکاری خوبی با ما داشت. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بازگشایی قطعه نهایی آزادراه منجیل - رودبار هفته آینده انجام میشود که با این کار بخش زیادی از ترافیک این نقطه در آستانه سفرهای نوروزی رفع میشود. وی ادامه داد: دوربینهای نظارتی بسیار کم است و باید در این بخش امور به خارج از دولت یعنی بخشهای عمومی و خصوصی واگذار شود. در این زمینه تا بخش عمومی و خصوصی را وارد کار نکنیم رشدمان همین است و نباید انتظار زیادی داشته باشیم. بذرپاش در ادامه گفت: در حال بررسی هستیم تا کیفیت آسفالت معابر مناسبتر شود تا با یک بارندگی خراب نشود و از بین نرود. هزینههای نوسازی و نگهداری بسیار بالاست. وزیر راه با اشاره به رتبهبندی گواهینامهها گفت: نمیشود یک راننده در طول سال تخلفات متعددی مرتکب شود و یک راننده هیچ تخلفی نداشته باشد! ما در دولت آمادهایم تصمیماتی در راستای نظمپذیری و اصلاح رفتار ترافیکی رانندگان اتخاذ کنیم. در تمام جهان و کشورهای توسعهیافته هم همین اقدامات انجام شده است. وی همچنین گفت: همین قدر که در حوزه سختافزار مانند راه انجام دادهایم همزمان در حوزه نرمافزار هم در حال فعالیت هستیم و از هفته آینده با کشور ارمنستان و ترکمنستان توافقات خوبی را انجام خواهیم داد و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. بذرپاش گفت: در حوزه ایمنی موضوع هوشمندسازی در حوزه حملونقل مطرح است و همانطور که گفتم باید برای دوربینهای نظارتی واگذاریهای لازم را انجام دهیم. این برنامهها هرچه از دولت فاصله بگیرد اثربخشی بستر و ماندگاری و سریعتر انجام خواهد شد. به خاطر منابع محدود همین دوربینها باید تامین شود تا تجهیز شوند، در غیر این صورت شاهد رشدی در این زمینه نخواهیم بود. وزیر راه ادامه داد: موضوع سامانههای کنترل سرعت که در اتوبوسها نصب شده در وسایل نقلیه سنگین هم نصب شده و بسیار اثربخش خواهد بود. وی افزود: ۲۸۰ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی نگهداشت پرزحمتی دارد اما باید بتوانیم کار را انجام دهیم و امروز با شرایط اقلیمی این کار بسیار سخت اما در حال اجراست. تغییر مدل آسفالت برای راهسازی در دست کار است تا بتوانیم در شرایط اقلیمی متفاوت اقدامات لازم را انجام دهیم.