printlogo


کد خبر: 277799تاریخ: 1402/12/17 00:00
رئیسی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «الاخباریه» الجزایر:
نقض پیمان، ماهیت آمریکاست

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: ما یک توافقی داشتیم که بزرگ‌ترین ناقض این قرار آمریکایی‌ها بودند، اصلا ماهیت آمریکا، نقض پیمان و قرارداد است.
حجت‌الاســــلام‌والمسلمیــن سیدابراهیم رئیسی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «الاخباریه» تلویزیون ملی الجزایر با تاکید بر اینکه آمریکا و انگلیس به دنبال گسترش جنگ در منطقه هستند، گفت: در شرایطی که مردم جهان از حجم جنایتگری در غزه به ستوه آمده‌اند، یک افسر آمریکایی در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در اعتراض به این جنایات خود را به آتش می‌کشد. وقتی مردم انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی با راهپیمایی‌های عظیم در خیابان‌ها، توقف حملات به مردم غزه و توقف حمایت از رژیم صهیونیستی را فریاد می‌زنند اما ترتیب اثری داده نمی‌شود و این دولت‌ها نمی‌خواهند صدای مردم خود و مردم دنیا را بشنوند، معنای دیگرش آن است که به دنبال گسترش دامنه جنگ هستند. وی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای حسن‌نیت هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرد. هر زمان که میز مذاکره بین ما بوده و در چارچوب مذاکرات «1+5» و «1+4» ما میز مذاکره را ترک نکردیم و سخن حق و منطقی‌مان را به اعضای جلسه و دنیا اعلام کرده‌ایم.
رئیس‌جمهور کشورمان با تاکید بر عدم ترک میز مذاکره از سوی ایران افزود: ما یک قرار و توافقی داشتیم که بزرگ‌ترین ناقض این قرار آمریکایی‌ها بودند. آمریکایی‌ها رسما آمدند قرارداد را جلوی چشم همه مردم جهان نقض کردند و زیر پا گذاشتند. نه اینکه ترامپ این کار را کرده باشد، اصلا ماهیت آمریکا، ماهیت نقض پیمان و قرارداد است. قرآن کریم درباره اینگونه قدرت‌های سلطه‌گر می‌فرماید اینها پیمان‌شکن هستند. آمریکایی‌ها رسما از این پیمان خارج شدند و اروپایی‌ها هم به قرار خودشان پشت پا زدند و به تعهدات خود عمل نکردند. آن کس که به این قرارداد هسته‌ای عمل کرد فقط جمهوری اسلامی ایران بود. پس اولا ایران میز مذاکره را ترک نکرده، دوما نقض‌کننده پیمان آمریکایی‌ها بودند و اروپایی‌ها هم تاکنون به تعهدات خودشان پایبند نبودند.
رئیسی درباره از سرگیری روابط تهران - ریاض گفت: ما با عربستان ارتباط داریم. روابط سیاسی‌ ما برقرار شده و رژیم صهیونیستی حتما از این توسعه روابط بین کشورهای اسلامی ناراحت شده است و از اتحاد کشورهای اسلامی رنج می‌برد. حتی می‌توانم بگویم رژیم صهیونیستی از این رنج و از این ناراحتی غیضی از جمهوری اسلامی پیدا کرده است که باید گفت مخاطب آن سخن قرآن کریم هستند که می‌فرماید: «قُلْ مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ». وی در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و الجزایر نیز گفت: فکر می‌کنم از جمله پروژه‌هایی که می‌توانیم با کشور الجزایر پیش ببریم، هم در حوزه انرژی است و هم در حوزه تجارت، بویژه نقل و انتقالات دریایی که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. همکاری در حوزه پولی و بانکی هم از مسائلی است که حتما می‌تواند برنامه‌ریزی شود، همچنین زمینه‌ها و بسترهای بسیار خوبی بویژه در حوزه علم و فناوری برای همکاری داریم. جمهوری اسلامی ایران تجربیات خوبی در حوزه علم و فناوری دارد و در این حوزه می‌توانیم همکاری‌های خوبی را با الجزایر داشته باشیم.

Page Generated in 0/0058 sec