printlogo


کد خبر: 277808تاریخ: 1402/12/17 00:00
توقیف محموله نفتی آمریکا در خلیج‌فارس در پی شکایت حقوقی بیماران پروانه‌ای ایران
اثر پروانه‌ای تحریم

گروه سیاسی: در پی تحریم‌‌های کشورهای غربی و به‌طور ویژه آمریکا که منجر به جلوگیری از فروش داروهای موردنیاز برای بیماران پروانه‌ای توسط یک شرکت سوئدی شده و صدمات شدید جسمی و روحی را بر آنها وارد ساخته است، بیماران پروانه‌ای (EB) شکایتی را علیه ایالات متحده آمریکا در دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه 55) تهران طرح کردند.
به گزارش «وطن امروز»، بر همین اساس، با پیگیری‌های حقوقی انجام‌گرفته توسط وکیل پرونده، در نهایت دادگاه حکم توقیف محموله نفتی آمریکایی کشتی ADVANTAGE SWEET در خلیج‌فارس را صادر کرد و محموله این کشتی توقیف شد.
دادگاه رسیدگی به موضوع دعوای بیماران پروانه‌ای(ای‌بی) به طرفیت دولت آمریکا سال 1400 در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل به ریاست قاضی پورمریدی برگزار شد. در این دادگاه دادخواست ۲۹۵ نفر از بیماران ای‌بی و خانه ای‌‌بی به طرفیت ۳۰ تن از اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله دولت آمریکا درباره خسارات تحمیل‌شده این دولت به بیماران «ای‌بی» به واسطه تحریم‌های دارویی رسیدگی شد. رسول تقدسی یکی از وکلای ۲۹۵ شاکی پرونده گفته بود: دادخواست خود را در ۲۷۷ صفحه به اضافه ۲ هزار صفحه مستندات به دادگاه ارائه داده‌ایم و خواسته دعوای حاضر تقاضای صدور حکم علیه خواندگان از جمله دولت ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی است که مستقیم یا غیرمستقیم در وضع تحریم‌ها علیه ایران نقش ایفا کردند و باعث ایجاد آسیب‌های روحی، روانی و جسمی به بیماران ای‌بی شدند. وی افزود: به استناد ۵۰ فقره معاهدات داخلی و کنوانسیون‌ها و قراردادهای بین‌المللی خواستار جبران خسارت‌های مادی و معنوی و اعمال مجازات‌های تنبیهی هستیم. تقدسی در بخش دیگری از سخنانش درباره قوانین داخلی رسیدگی به جبران خسارات علیه شخصیت‌های کشورهای دیگر گفت: سال ۱۹۹۶ قانونی در آمریکا به تصویب رسید که بر اساس آن افراد آسیب‌دیده از حملات تروریستی در هر جای جهان می‌توانند علیه دولت‌هایی که ادعا می‌شود عملیات تروریستی را انجام داده‌اند طرح دعوا کنند و ما هیچ کم از آمریکا نداریم و همانند شهروندان آمریکایی دعوای خود را مطرح کرده‌ایم و خواستار جبران خسارت‌های مادی و معنوی و ادامه مجازات‌های تنبیهی هستیم. وی ادامه داد: به موجب بند ۴ طرح‌نامه مودت و کنسولی ایران و آمریکا که سال ۵۵ به تصویب مجلسین ۲ کشور رسیده است و جزو قوانین لازم‌الاجرای کشور ما است دولت آمریکا متعهد به رفتار عادلانه نسبت به اتباع و اموال شرکت‌های کشور ما است. مبنای این قانون یک معاهده بین ۲ کشور است که باید اجرا شود.
* تنبیه دزدان دریایی
دی‌ماه امسال نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش را با حکم قضایی در آب‌های دریای عمان توقیف کرد. بنا به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، به دنبال تخلف کشتی سوئز راجان در اردیبهشت امسال و سرقت نفت ایران توسط آمریکا، نفتکش یادشده با نام جدید نیکولاس‌اس‌تی توقیف شد. نفتکش متخلف یادشده سال جاری محموله نفت متعلق به جمهوری اسلامی ایران را با هدایت آمریکا سرقت و‌ به بنادر آن کشور منتقل کرده و در اختیار آمریکا قرار داده بود. این نفتکش با تغییر نام به نیکولاس‌اس‌تی در حال حمل نفت در دریای عمان بود که دی ماه امسال با حکم قضایی و تایید سازمان بنادر و کشتیرانی توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به تلافی سرقت نفت توسط رژیم آمریکا توقیف شد. پیش از این شبکه اسکای‌نیوز عربی به نقل از سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس گزارش داده بود: گزارشی درباره یک حادثه در 50 مایل دریایی شرق سواحل عمان دریافت کردیم. سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس اعلام کرد مقامات مسقط در حال تحقیق درباره این حادثه امنیتی در شرق سواحل عمان هستند. سازمان تجارت دریایی انگلیس همچنین اعلام کرد گزارش‌هایی مبنی بر ورود چند فرد مسلح به یک کشتی در نزدیکی عمان دریافت کرده است. این سازمان اعلام کرد قادر به تماس با این کشتی که مورد حمله قرار گرفته نیست. در بیانیه این سازمان همچنین آمده است: ما به کشتی‌ها توصیه می‌کنیم هوشیار باشند و هرگونه فعالیت مشکوک را به ما گزارش دهند.
خرداد سال گذشته خبر توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران در ساحل «گالوستون» واقع در ۸۰ کیلومتری شهر هیوستون آمریکا منتشر شد. خبری که حکایت از یک دزدی آشکار داشت؛ توقیفی که البته کش‌وقوس‌های زیادی را در تخلیه بار کشتی به همراه داشت. در نهایت اما شهریور امسال خبر تخلیه و فروش نفت ایران در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد. وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه خود درباره نفت توقیف‌شده ایران نوشت: این نخستین حکم جنایی در تاریخ است که شرکتی را به دلیل تسهیل فروش و حمل‌و‌نقل غیرقانونی نفت ایران محکوم و بیش از ۹۸۰ هزار بشکه نفت خام قاچاق را توقیف می‌کند. در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده بود: ایالات متحده آمریکا در شکایت خود ادعا کرده است نفت کشتی بر اساس قوانین تروریسم و پولشویی آمریکا مصادره می‌شود. وزارت دادگستری آمریکا مدعی شده بود: این شکایت حاکی از طرحی است که شامل چند نهاد وابسته به سپاه پاسداران ایران و نیروی سپاه قدس برای فروش مخفیانه و انتقال نفت ایران به یک مشتری در خارج از آن کشور است. شرکت‌کنندگان در این طرح با استفاده از انتقال کشتی به کشتی، گزارش سیستم شناسایی خودکار جعلی، اسناد جعلی و ابزارهای دیگر تلاش کردند مبدا نفت را پنهان کنند. در این شکایت همچنین آمده بود: اجاره‌کننده کشتی از سیستم مالی آمریکا برای تسهیل حمل‌و‌نقل نفت ایران استفاده کرده است.
پیش از این نیز در موارد مشابهی همچون توقیف نفتکش ایرانی حامل سوخت که به سمت سوریه در حال حرکت بود از سوی انگلیس، ایران با مقابله به مثل و توقیف یک نفتکش انگلیسی این پیام را به طرف مقابل مخابره کرد که توقیف اموالش را بی‌پاسخ نمی‌گذارد. موقعیت ویژه ایران از نظر جغرافیایی و دسترسی به آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان به عنوان شاهراه انرژی جهان از یک سو و عزم ملی برای بی‌پاسخ نگذاشتن توقیف کشتی‌های ایرانی از سوی دیگر باعث شده هزینه مقابله با تجارت دریایی ایران در سال‌های اخیر افزایش محسوسی یابد.

Page Generated in 0/0053 sec