printlogo


کد خبر: 277810تاریخ: 1402/12/17 00:00
رئیس‌جمهور مبتلا به زوال عقل با ترامپ دیوانه رقابت می‌کند
آمریکای حماقت
* با انصراف نیکی هیلی از ادامه رقابت‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان/ * بایدن و ترامپ فعلا به عنوان کاندیدا‌های نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا مشخص شدند

گروه بین‌الملل: بالاخره بعد از مدت‌ها مبارزه انتخاباتی در آمریکا «سه‌شنبه بزرگ» از راه رسید و جو بایدن و دونالد ترامپ از 2 حزب دموکرات و جمهوری‌خواه جواز ورود به دور نهایی مبارزات انتخاباتی را کسب کردند؛ انتخاباتی که با 3 موضوع بزرگ در نزد آمریکایی‌ها گره خورده است؛ اقتصاد، مهاجرت و سیاست خارجی بویژه جنگ غزه. 
جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آن کشور در رقابت‌های انتخاباتی درون‌حزبی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در روز سه‌شنبه بزرگ که در 15 ایالت برگزار شد، پیروز شدند. 
بر اساس این گزارش، دونالد ترامپ در بیشتر ایالت‌ها از جمله کالیفرنیا و تگزاس توانست تنها رقیب خود یعنی نیکی هیلی را شکست دهد. هیلی در این 15 ایالت تنها موفق به پیروزی در ایالت ورمونت شد. ترامپ پس از اعلام خبر پیروزی خود در انتخابات طی یک سخنرانی در عمارت مارالاگو در فلوریدا، این انتخابات را یک پیروزی بزرگ خواند و سیاست‌های بایدن در موضوع مهاجرت را مورد انتقاد قرار داد و او را بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا دانست. 
همچنین بعد از این نتایج رسانه‌های آمریکایی بلافاصله خبری را منتشر کردند که نیکی هیلی، تنها رقیب ترامپ در انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان از این رقابت کناره‌گیری کرد. هیلی تا همین جای کار هم بسیار خوش درخشیده است. او تنها زنی بود که در تاریخ آمریکا در رقابت درون‌حزبی جمهوری‌خواهان توانست در 2 ایالت پیروز شود. او در ورمونت و واشنگتن‌ دی‌سی توانست ترامپ را شکست دهد و تبدیل به یک بازیگر مزاحم برای ترامپ شود. او حتی در روزهای گذشته گفته بود به همراه یک زن دیگر به دور نهایی صعود می‌کنند و رئیس‌جمهور بعدی آمریکا یک زن خواهد بود. از طرفی آکسیوس روز گذشته گزارشی را منتشر کرد که نیکی هیلی قصد دارد بدون حمایت از ترامپ از دور رقابت‌ها کناره‌گیری کند. یکی از شگفتی‌های دیگر این دوره رقابت‌های درون‌حزبی آمریکا در جبهه دموکرات‌ها اتفاق افتاد. جیسون پالمر که جوان‌ترین کاندیدای تاریخ حزب دموکرات است، در جزایر ساموآی آمریکا توانست بایدن را شکست دهد. مهم‌ترین نکته دیروز انتخابات آمریکا رقیب بایدن بود. رئیس‌جمهور فعلی آمریکا با آرای اعتراضی رقابت کرد. چندین آرای الکترال درون‌حزبی به رای سفید یا اعتراضی اختصاص یافت و رتبه دوم را کسب کرد. در 2 ایالت‌ مهم ماساچوست و مینه‌سوتا، نزدیک 50 هزار نفر و در ایالت مهم کارولینای شمالی نیز نزدیک 88 هزار نفر به گزینه «Uncommitted» که به نوعی رای اعتراضی محسوب می‌شود، رای دادند. بیشتر آرای اعتراضی مربوط به جوانان اقلیت‌های دینی مانند مسلمانان بوده است. جنگ غزه تاثیر بسیار زیادی بر انتخابات آمریکا گذاشته است و بسیاری از ترقی‌خواهان آمریکا که همان نسل z یا جدید آمریکا محسوب می‌شوند، از حمایت‌های بی‌دریغ بایدن از اسرائیل بشدت عصبانی هستند. همین موضوع باعث شده است برخی نظرسنجی‌ها روی این موضوع تکیه کنند و آن را دلیل این بدانند که ترامپ هم اکنون 4 درصد بایدن در رقابت‌ها جلو است. به هر شکل بسیاری از ایالت‌های آمریکا روز گذشته در «سه‌شنبه بزرگ» شاهد برگزاری انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری بودند. بر اساس نتایج حاصل از شمارش تقریبا ۹۰ درصد آرا، پیداست ۱۹ درصد رای‌دهندگان دموکرات در ایالت مینه‌سوتا به جای رای‌ دادن به بایدن یا دیگر نامزدهای دموکرات، گزینه «هیچ‌کدام» را انتخاب کرده و رای اعتراضی داده‌اند. 
انتخابات‌های ریاست‌جمهوری آمریکا در 2 مرحله ایالتی و ملی برگزار می‌شود؛ بدین شکل که در مرحله مقدماتی نامزدهای هر حزب در درون حزب با یکدیگر رقابت می‌کنند و در نهایت از هر یک از احزاب (که جمهوری‌خواه و دموکرات 2 حزب اصلی هستند) تنها یک نامزد به انتخابات سراسری راه می‌یابد. به این مرحله از این فرآیند، انتخابات مقدماتی یا انتخابات درون‌حزبی گفته می‌شود. 
از سویی به گزارش خبرگزاری رویترز، جنبش «هیچ‌کدام» یا «عدم تعهد» از طرفداران حزب دموکرات آمریکا خواسته بود در برگه‌های رای به‌ جای انتخاب نامزد مورد حمایت خود، گزینه «هیچ‌کدام» را انتخاب کنند تا بدین ‌وسیله اعتراض خود را به سیاست‌های رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا در قبال جنگ غزه نشان دهند. این جنبش که هفته گذشته در انتخابات درون‌حزبی ایالت میشیگان سروصدای زیادی به پا و بیش از ۱۰۰ هزار رای‌دهنده را مجاب به رای‌دهی اعتراضی کرد، در سه‌شنبه بزرگ ۶ ایالت دیگر آمریکا را نیز درگیر کرد. 
علاوه بر مینه‌سوتا، در ایالات آلاباما، کلرادو، آیووا، ماساچوست، کارولینای شمالی و تنسی هم شرکت‌کنندگان در انتخابات به جنبش «هیچ‌کدام» یا «عدم تعهد» پیوستند. با شمارش ۸۵ درصد از آرا این ۶ ایالت، می‌توان دید حمایت از این جنبش از 3.9 درصد در آیووا تا ۱12.7درصد در کارولینای شمالی متغیر بوده است.  
گروه «بایدن را رها کن» در مینه‌سوتا پیش از برگزاری انتخابات گفت این ایالت حدود ۲۵۰ هزار مسلمان دارد و هدف این است دست‌کم ۱۰ هزار تن در برگه‌های رای گزینه هیچ‌کدام را انتخاب کنند. با این‌حال، با اعلام نتایج مشخص شد اقبال عمومی به این جنبش بسیار فراتر از انتظارات بوده است. سازمان‌دهندگان این جنبش در مینه‌سوتا گفته بودند انتظار ندارند این اعتراض با همان سطح حمایتی مواجه شود که در میشیگان جلب توجه کرد اما در عمل حمایت بیشتر هم بود. 
نکته بعدی حائز اهمیت در انتخابات آمریکا موضوع اقتصاد و مهاجرت است. دعوای مهاجرت از مکزیک به آمریکا در چند ماه اخیر بشدت داغ بوده است. در همین رابطه نیمی از مستاجران آمریکایی زیر بار سنگین هزینه مسکن قرار دارند. بر اساس گزارش مرکز مطالعات مسکن هاروارد، هزینه اجاره خانه به بالاترین حد خود در آمریکا رسیده و در حال حاضر آمریکایی‌ها بیش از هر زمان دیگری زیر بار اجاره خانه هستند. 22.4 میلیون نفر در آمریکا با مشکل اجاره‌ خانه مواجهند که از این میزان بیش از نیمی از آنها، بالای 50‌درصد درآمد خود را صرف اجاره خانه می‌کنند. سال 2022 حدود 83 درصد خانوارهای کم‌درآمد تحت فشار هزینه مسکن بودند. گرانی مسکن باعث افزایش 12 درصدی  بی‌خانمانی در سال 2023 نسبت به 2022 شده است. 
شبکه بی‌بی‌سی با بیان این مطلب، در گزارشی به اظهار نظر برخی رای‌دهندگانی که اشتیاقی نسبت به رقابت دوباره بایدن و ترامپ ندارند، دیدگاه آنها درباره انتخابات ۲۰۲۰ و تغییرات انجام شده از آن زمان پرداخته است. در این گزارش آمده است: «کتلین مک‌کللان» ۶۲ ساله و اهل لوییزیانا امیدوار بود «ران دسانتیس» نامزد جدید حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ۲۰۲۴ شود اما او دوباره قرار است به ترامپ رای بدهد. مک‌کللان می‌گوید سال ۲۰۲۰ به ترامپ رای داده بود، چرا که از عملکرد او در دولت رضایت داشت. از سوی دیگر در یک نظرسنجی مشخص شد تعداد قابل توجهی از آمریکایی‌ها تردید دارند که بایدن حافظه و دقت لازم را برای سمت ریاست‌جمهوری داشته باشد. 
در این نظرسنجی که توسط آسوشیتدپرس و مرکز تحقیقات روابط عمومی(NORC) انجام شده، مشخص شد ۶ نفر از هر ۱۰ آمریکایی می‌گویند به ظرفیت و توانمندی جو بایدن برای سمت ریاست جمهوری این کشور یا اعتماد کامل ندارد یا اصلا اعتماد ندارند. 
به گزارش خبرگزاری رویترز، همچنین همین تعداد اعلام کردند به توانمندی ذهنی دونالد ترامپ نیز اعتماد کمی دارند. 
این نظرسنجی از آن جهت مهم است که جو بایدن قرار است روز پنجشنبه در سخنرانی برای عموم حاضر شود و باید مردم را متقاعد کند مستحق سمت ریاست جمهوری آمریکاست. 
در این میان، فقط ۳۸ درصد بزرگسالان ایالات متحده نحوه عملکرد بایدن به عنوان رئیس‌جمهور را تایید می‌کنند، در حالی که ۶۱ درصد مخالفند. دموکرات‌ها (۷۴ درصد) بیشتر از مستقل‌ها (۲۰ درصد) و تعداد کمی از جمهوری‌خواهان (۶ درصد) هم از عملکرد او حمایت می‌کنند اما نارضایتی گسترده‌ای از نحوه رسیدگی بایدن به مسائل مختلف از جمله اقتصاد، مهاجرت و سیاست خارجی وجود دارد. 
همچنین از هر ۱۰ آمریکایی، تنها ۴ نفر با شیوه برخورد بایدن با هر یک از مسائل یعنی مراقبت‌های بهداشتی، تغییرات آب و هوایی، سیاست سقط جنین و درگیری بین روسیه و اوکراین موافق هستند. 
مردم از نحوه برخورد بایدن درباره مهاجرت (۲۹ درصد)، درگیری بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها (۳۱ درصد) و اقتصاد (۳۴ درصد) رضایت کمتری دارند. 
در این نظرسنجی همچنین مشخص شد تقریبا ۶ نفر از هر ۱۰ آمریکایی (۵۷ درصد) فکر می‌کنند وضعیت اقتصاد ملی تا حدودی یا بسیار بدتر از قبل از روی کار آمدن بایدن در سال ۲۰۲۱ است. تنها ۳ نفر از هر ۱۰ بزرگسال می‌گویند اوضاع اقتصادی با ریاست جمهوری او بهتر شده است. با این حال، مردم نسبت به وضعیت حساب‌های بانکی خود خوشبین‌تر هستند؛ ۵۴ درصد می‌گویند وضعیت مالی شخصی آنها خوب است. 
در ادامه این نظرسنجی آمده است حدود یک سوم دموکرات‌ها گفتند در نظرسنجی جدید به توانایی ذهنی بایدن خیلی یا اصلا مطمئن نیستند، در حالی که ژانویه ۲۰۲۲، این میزان ۱۴ درصد بود. فقط ۴۰ درصد دموکرات‌ها گفتند به بایدن بسیار یا خیلی مطمئن هستند. 
جمهوری‌خواهان عموما با توانایی‌های ذهنی ترامپ راحت‌تر از دموکرات‌ها با بایدن هستند. در این نظرسنجی ۵۹ درصد جمهوری‌خواهان بسیار یا خیلی مطمئن هستند که ترامپ توانایی‌های ذهنی برای رئیس‌جمهور شدن را دارد. ۲۰ درصد دیگر تا حدودی به او اطمینان دارند و ۲۰ درصد چندان یا اصلا مطمئن نیستند. 
بریت هیوم، تحلیلگر ارشد سیاسی فاکس‌نیوز از نگرانی‌های فزاینده درباره سن و قدرت ذهنی رئیس‌جمهور بایدن شگفت‌زده شده است. وی معتقد است او یک بمب ساعتی است. از طرفی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم و احزاب چاره‌ای ندارند و از رقابت مجدد بایدن و ترامپ لذت نمی‌برند. حتی برخی اعتقاد داشتند رای سفید در دموکرات‌ها و رای به هیلی در جمهوری‌خواهان، رای اعتراضی به بایدن و ترامپ بوده است.

Page Generated in 0/0043 sec