printlogo


کد خبر: 277820تاریخ: 1402/12/19 00:00
انتقاد تند وزیر خارجه چین از سیاست‌های ایالات متحده در قبال جنگ غزه
این جنگ «ننگ تمدن» است

وزیر خارجه چین پنجشنبه گذشته با بیان اینکه آمریکا باید در قبال پکن منطقی رفتار کند، گفت: «دیگر نمی‌توانیم اجازه دهیم صاحب سنگین‌ترین مشت، حرف آخر را بزند».
وانگ یی، در کنفرانس خبری سالانه خود در حاشیه دومین نشست چهاردهمین کنگره ملی خلق چین که از ۵ تا ۱۱ مارس در پکن برگزار می‌شود، گفت: اصل چین واحد به اجماع جامعه بین‌المللی تبدیل شده است و کسانی که از استقلال تایوان حمایت می‌کنند، حاکمیت چین را به چالش می‌کشند.
رئیس دستگاه دیپلماسی چین گفت: «پس از انتخابات تایوان، شاهد هستیم که بیش از ۱۸۰ کشور و سازمان بین‌المللی بر تعهد خود به اصل چین واحد و حمایت از چین در دفاع از حاکمیت دولتی و تمامیت ارضی تاکید کردند». وانگ گفت: «سیاست پکن در قبال تایوان روشن است؛ یعنی دنبال کردن اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز و چین هرگز اجازه نخواهد داد این جزیره جدا شود. ما اتحاد مجدد صلح‌آمیز را با نهایت صداقت ادامه خواهیم داد. خط قرمز چین هم بسیار واضح است؛ تایوان هرگز اجازه نخواهد داشت از سرزمین مادری جدا شود». در اشاره به مساله دریای جنوبی چین، وانگ یی گفت: «ما در برابر نقض عمدی حقوق خود طبق قوانین کشور از حقوق‌مان دفاع خواهیم کرد. در برابر اقدامات تحریک‌آمیز بی‌اساس هم بی‌درنگ به اقدامات بازدارنده دست می‌زنیم. ما به برخی کشورهای خاص خارج از منطقه توصیه می‌کنیم در دریای جنوبی چین اخلالگر یا مشکل‌ساز نباشند».
* چین و آمریکا
وزیر خارجه چین همچنین گفت ایالات متحده همچنان به اشتباه چین را درک می‌کند. به گفته او، آمریکا باید درباره چین منطقی باشد. وانگ گفت: «باید توجه داشته باشیم که برداشت نادرست آمریکا از چین همچنان پابرجاست». او گفت: «وعده‌های آمریکا عملی نمی‌شود، در حالی که اقدامات متنوع‌تری برای فشار بر چین انجام می‌شود و فهرست تحریم‌های یک‌جانبه همچنان در حال افزایش است. اگر ایالات متحده بر سرکوب چین تمرکز کند، قطعا در نهایت به خود آسیب خواهد رساند». وانگ تاکید کرد: «اگر ۲ کشور بزرگ مانند چین و ایالات متحده با هم درگیر شوند، عواقب آن غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل تصور خواهد بود. ما معتقدیم هر ۲ طرف می‌توانند راه درستی برای همزیستی ۲ کشور بزرگ مهم در این جهان بیابند». وانگ یی در این نشست اظهار کرد: «دیگر نمی‌توانیم اجازه دهیم صاحب سنگین‌ترین مشت، حرف آخر را بزند».
* جنگ غزه
وزیر خارجه چین همچنین با تاکید بر حمایت کشورش از عضویت «کامل» کشور فلسطین در سازمان ملل، بار دیگر خواستار «آتش‌بس فوری» در اراضی محاصره‌شده و توقف حملات بی‌وقفه رژیم صهیونیستی شد. وانگ خواستار «آتش‌بس فوری» در غزه شد و جنگ رژیم صهیونیستی علیه حماس را «ننگ تمدن» خواند که به‌رغم تلاش‌های میانجی‌ها برای دستیابی به آتش‌بس وارد ششمین ماه خود شده است. وزیر خارجه چین طی کنفرانس مطبوعاتی در پکن گفت: «این واقعیت که امروز، در قرن بیست‌ویکم نمی‌توان جلوی این فاجعه انسانی را گرفت، یک تراژدی انسانی است، حتی بیشتر از آن، شرم‌آور برای تمدن است». وانگ در این نشست درباره درگیری فلسطین و رژیم صهیونیستی گفت جامعه بین‌الملل باید آتش‌بس فوری و پایان دادن جنگ در غزه را اولویت اصلی خود بداند، چرا که مردم غزه هم مثل همه انسان‌های جهان حق زندگی دارند. او همچنین گفت چین از عضویت رسمی فلسطین در سازمان ملل متحد حمایت می‌کند.

Page Generated in 0/0056 sec