printlogo


کد خبر: 277884تاریخ: 1402/12/20 00:00
پلکانی واقعی تعرفه‌ها برای عبور از ناترازی

موضوع پلکانی کردن تعرفه گاز مصرفی خانگی چندین سال است که مطرح می‌شود و ۲ مرحله آن نیز در سال‌های گذشته انجام شده است. با این وجود این موضوع به گونه‌ای اجرا  نشده که مصرف‌ مشترکان پرمصرف با نرخ جهانی انجام شود یعنی باز هم این افراد یارانه گاز دریافت می‌کنند.
مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در توضیحاتی از بالا بودن مصرف انرژی در بخش خانگی انتقاد کرد و اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی را شیوه‌ای برای کاهش مصرف دانست.
عباس کاظمی درباره طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی و میزان اثرگذاری این شیوه در کنترل مصرف گاز گفت: بحث انرژی در کشور متأسفانه از ابتدا دارای اهمیت شناخته نمی‌شد و به عنوان منابعی که هیچگاه به پایان نخواهد رسید به آن نگاه می‌شد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: به علت حاکم بودن همین شیوه نگاه و نگرش به انرژی، مردم هم هیچگاه بر مصرف خود کنترل نداشتند و مصارف انرژی در کشور ما غیربهینه بوده است.
مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: در حال حاضر در کشور ما مصرف گاز در بخش خانگی و حتی بخش صنعت کاملاً غیرمتعارف است؛ راندمان مصرف در نیروگاه‌ها و در بخش خانگی و در کارخانه‌های فولاد و سیمان خیلی بالاست.
این کارشناس انرژی گفت: به عنوان مثال در ساختمان‌های مسکونی ما هر یک متر مربع در سال ۴۵۰ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند، این عدد در کشور سوییس ۵۰  و در ژاپن ۹۰ است. هدر رفت انرژی در ساختمان‌های مسکونی ما به‌شدت بالاست. وی در ادامه بیان کرد: مبحث ۱۹ ساخت‌وساز در ساختمان‌ها که از ۲۰ سال قبل در کشور تصویب شده به هیچ وجه اجرایی نمی‌شود و همین عدم اجرا باعث شده هدررفت انرژی در منازل فوق‌العاده بالا باشد.
مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: شهرداری‌ها روی این ماده نظارتی نمی‌کنند؛ اگر این ماده در ساخت‌وسازها رعایت شود حداقل مصرف ساخت انرژی در ساختمان‌های ما ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.
وی در ادامه اظهار کرد: مصارف انرژی در ساخت‌وسازهای غیراستاندارد بالا می‌رود. از سوی دیگر برخی خانوارها هم وجود دارند که مصارف لاکچری از گاز دارند.
کاظمی بیان کرد: در حالی که به گاز یارانه پنهانی تعلق می‌گیرد تا مردم برای پرداخت قبوض خود به مشکل برنخورند اما برخی خانوارها که عمدتاً هم از اقشار مرفه هستند، مصارفی مثل استخر، سونا و... دارند و با گاز یارانه‌ای از این امکانات برخوردار می‌شوند.
مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: برای جلوگیری از این شیوه مصرف طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی اجرایی شد تا مصارف پلکانی شود و افرادی که بیش از اندازه مصرف دارند هزینه بیشتری بپردازند و به عبارتی از گاز یارانه‌ای برخوردار نشوند.
وی با بیان اینکه این شیوه اقدامی مناسب است، افزود: با توجه به اینکه شدت مصرف انرژی در کشور ما به نسبت متوسط جهانی بالاست، باید در نحوه تخصیص انرژی دقت شود.
مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران توضیح داد: این شیوه باید برای صنایع، فولادی‌ها، تولید‌کنندگان بزرگ و کارخانجات هم اجرایی شود تا آنها خود را ملزم به اصلاح شیوه مصرف خود کنند.
***
یارانه برق صنایع بزرگ کاهش یافت
افزایش 2 برابری تعرفه قبض برق صنایع فولاد و پالایشگاهی با قدرت قراردادی ۲ مگاوات و بیشتر برای بهمن‌ماه سال جاری که به ۱۲۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت رسیده، به‌معنای کاهش یارانه برق صنایع بزرگ است.  قبض برق صنایع فولاد و پالایشگاهی که از اردیبهشت تا دی‌ به صورت علی‌الحساب صادر شده بود، با صدور دستورالعمل جدید با نرخ‌های اصلاح شده باید محاسبه شود. طبق مصوبه وزارت نیرو، بهای برق مشترکان صنایع فولاد و پالایشگاهی با قدرت قراردادی 2 مگاوات و بیشتر در کل این دوره باید بر اساس تعرفه 1200 تومان به ازای هر کیلووات ساعت پرداخت شود. پیش از این، بهای برق این صنایع 600 تومان به ازای هر کیلووات ساعت بوده است. در واقع، بخشنامه تعرفه برق صنایع عطف‌بماسبق شده و صنایع پتروپالایشگاهی باید بهای برق از اردیبهشت تاکنون را بر اساس نرخ جدید پرداخت کنند. قبض برق صنایع فولاد و پتروپالایشگاهی با قدرت قراردادی 2 مگاوات و بیشتر برای بهمن‌ماه سال جاری بر اساس نرخ‌های قطعی صادر شد و تعرفه برق این صنایع به 1200 تومان به ازای هر کیلووات ساعت رسید. این مساله به معنای کاهش یارانه برق صنایع بزرگ است. پیش‌بینی می‌شود سودهای کلان چند ده هزار میلیارد تومانی این صنایع که به دلیل دریافت انرژی یارانه‌ای است، تا اندازه‌ای تعدیل شود اما با توجه به سهم ناچیز هزینه مصرف برق نسبت به کل هزینه‌های صنایع انرژی‌بر، هیچ تأثیری در قیمت تمام‌شده تولید این صنایع نخواهد گذاشت.

Page Generated in 0/0050 sec