printlogo


کد خبر: 277885تاریخ: 1402/12/20 00:00
اخبار

مشکلی در حوزه تبادلات پولی و بانکی با عراق نداریم
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: ایران و عراق به گسترش روابط تجاری، پولی و بانکی علاقه‌مند هستند و این اقدام با توافق بانک‌های مرکزی 2 کشور قابل انجام است. یحیی آل‌اسحاق درباره توقف تعلیق فعالیت بانک ملی ایران در عراق توسط بانک مرکزی عراق، اظهار کرد: چند بانک ایرانی در عراق مجوز داشتند و فعالیت می‌کردند اما به‌ دلیل مسائل ارزی و مسائل تحریم‌های آمریکا فعالیت این بانک‌ها در عراق کمتر شده بود و بانک مرکزی عراق پیشنهاد تعلیق فعالیت این بانک‌ها را داده بود. وی در ادامه گفت: اما اخیراً بانک مرکزی عراق اعلام کرده است فعالیت بانک ملی ایران در عراق ادامه پیدا می‌کند. ما به‌ دنبال این هستیم که شرایطی را به وجود بیاوریم که علاوه بر ادامه فعالیت بانک ملی در عراق، میزان فعالیت‌ها نیز افزایش پیدا کند؛ این امکان با همکاری و توافق بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی عراق انجام می‌شود. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در ادامه تأکید کرد: بنابراین فضایی که در رابطه با تعلیق فعالیت بانک ملی ایران در عراق ایجاد شده بود با اطلاعیه بانک مرکزی عراق منتفی شده است. آل‌اسحاق با اعلام اینکه «در زمان حاضر میزان روابط تجاری ایران و عراق حدود 10 میلیارد دلار است»، اظهار کرد: بر این اساس تعامل‌ها و فعالیت‌های بانکی ایران و عراق می‌تواند بسیار افزایش یابد اما به ‌دلیل مساله تحریم‌ها و دلار آمریکا این تعاملات کمی محدود شده است‌. ایران و عراق علاقه‌مند به افزایش بیشتر روابط پولی، بانکی و تجاری هستند و برای این اقدام هر 2 طرف باید برای ایجاد شرایط مناسب جهت افزایش مناسبات تلاش کنند. رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در پایان گفت: فعالیت یا عدم فعالیت بانک‌های ایرانی در عراق آنچنان اثری بر روابط تجاری فعلی 2 کشور ندارد اما گسترش فعالیت بانک‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد. حجم تعاملات تجاری ایران و عراق بالغ بر 10 میلیارد دلار است که بخش عمده آن توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و در زمان حاضر در این بخش هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.
***
عرضه آجیل عید به قیمت پارسال
رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران با بیان اینکه آجیل در مقایسه با سال قبل افزایش قیمتی ندارد، گفت: قیمت پسته در مقایسه با سال قبل ۲۰ درصد کاهش یافته است. غلامرضا خدامی اظهار داشت: برای آجیل شب عید نمی‌توان قیمت مشخصی را اعلام کرد، زیرا بر اساس اختلاط مغزهای مختلف و کیفیت، نرخ‌های متفاوتی دارد اما در مقایسه با سال قبل افزایش نداشته‌ایم و حتی نرخ برخی از مغز‌ها کاهش‌ یافته است. وی افزود: قیمت پسته در مقایسه با سال قبل 20 درصد کاهش یافته است، همچنین تخمه جابانی شور نیز افت قیمت دارد اما نرخ تخمه کدو و مغز بادام تغییری نداشته است. رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران ادامه داد: پسته بر اساس سایز و اندازه، قیمت‌های مختلفی دارد اما در 8 گروه این محصول شاهد کاهش قیمت در سال جاری هستیم به طوری که پسته اکبری در نمایشگاه بهاره تهران از 300 هزار تومان تا 770 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. وی تصریح کرد: مغز بادام نیز بر اساس سایز و کیفیت خود قیمت متفاوتی دارد به طوری که در نمایشگاه حداکثر 650 و حداقل 470 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. خدامی  افزود: همچنین هر کیلوگرم فندوق با پوست  470 تا 530 هزار تومان  به فروش می‌رسد که در مقایسه با سال گذشته با کاهش قیمت این محصول روبه‌رو هستیم. وی در ادامه اظهار کرد: همچنین هر کیلوگرم تخمه جابانی ممتاز 320 هزار تومان و تخمه جابانی معمولی 250 تا 270 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. تخم کدوی ممتاز نیز 270  تا 280 هزار تومان به فروش می‌رسد. وی اظهار داشت: در نمایشگاه بهاره آجیل چهارمغز 600 تا 700 هزار تومان به فروش می‌رسد، همچنین آجیل سلامت 280 هزار تومان به فروش می‌رسد که شامل اقلامی مانند شاهدانه، نخودچی و مغز تخمه است.
***
صندوق توسعه ملی در میدان نفتی آزادگان سرمایه‌گذاری می‌کند
به گفته عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی،‌ این صندوق بر اساس لایحه برنامه هفتم در میدان مشترک نفتی آزادگان سرمایه‌گذاری می‌کند. مهدی غضنفری، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی پیش از این گفته بود برای دریافت‌ طلب 150 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی از دولت‌، در قالب لایحه برنامه هفتم توسعه، قرار است در میادین مشترک نفت و گاز سرمایه‌گذاری کنیم و بعد از بهره‌برداری از محل برداشت نفت و گاز ‌به میزان ‌طلب صندوق برداریم و این را هم تاکید کرده بود که قرار نیست صندوق توسعه ملی وارد کارهای اجرایی شود،‌ بلکه از طریق شرکت‌های پیمانکار داخلی و فقط از طریق تامین مالی،‌ این سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد. علیرضا صالح، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: هنوز برنامه هفتم تبدیل به قانون نشده است‌ اما مذاکرات صندوق توسعه ملی ادامه دارد و حتی شرکت پیمانکار برای بهره‌برداری میدان نفتی آزادگان تشکیل شده است و تلاش می‌شود تا قبل از پایان سال جاری عملیات اجرایی این میدان نفتی آغاز شود. وی افزود: میادین نفتی که توسط رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید، مربوط به وزارت نفت و با همکاری بانک‌های داخلی است. طی 16 سال فعالیت صندوق توسعه ملی، دولت حدود 150 میلیارد دلار به صندوق بدهی دارد و چون منابع صندوق توسعه ملی ثروت بین‌نسلی است،‌ در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شده از طریق سرمایه‌گذاری در میادین مشترک مرزی نفت و گاز و برداشت محصول آن، ‌طلب صندوق توسعه به تدریج تسویه شود و از طرفی سهم ایران از میادین مشترک نیز افزایش می‌یابد. البته به گفته مدیران صندوق توسعه ملی،‌ این صندوق نمی‌خواهد وارد بنگاهداری شود،‌ بلکه از طریق تامین مالی در پروژه‌ها و نیز اسپانسری پیمانکاری به شرکت‌های داخلی این کار را انجام می‌دهد.

Page Generated in 0/0051 sec