printlogo


کد خبر: 277950تاریخ: 1402/12/22 00:00
دور دنیا

پرچم سوئد در مقر ناتو به اهتزاز درآمد
پس از سفر پنجشنبه گذشته «اولف کریسترسون» نخست‌وزیر سوئد به واشنگتن و امضای سند عضویت این کشور در ناتو توسط آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، دیروز پرچم این کشور در مقر ناتو در بروکسل به اهتزاز درآمد و این کشور رسما سی‌ودومین عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد. به گزارش ایسنا، در مراسم اهتزاز پرچم سوئد، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از سفیر جدید سوئد در این سازمان استقبال کرد. نخست‌وزیر سوئد در واشنگتن عضویت کشورش در ناتو را «یک پیروزی برای آزادی» خوانده بود. بر اساس گزارش اسپوتنیک، روسیه پیش‌تر متعهد شده در واکنش به الحاق استکهلم «اقدامات متقابل» اتخاذ کند که به شرایط و میزان ادغام سوئد در ناتو بستگی دارد. الحاق سوئد پس از پیوستن فنلاند در سال گذشته، به این معناست که همه کشورهای همسایه دریای بالتیک، به ‌استثنای روسیه، اکنون عضو پیمان آتلانتیک شمالی هستند. 
***
هزینه سنگین جنگ با حزب‌الله لبنان روی دست صهیونیست‌ها
تنش در مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین در حالی تشدید شده است که رسانه‌های عبری‌زبان به هزینه سنگینی که جنگ در این جبهه روی دست صهیونیست‌ها گذاشته، اذعان کرده‌اند. رسانه‌های عبری هزینه‌های عمومی و امنیتی‌ای را که رژیم صهیونیستی در نتیجه رویارویی با حزب‌الله لبنان می‌پردازد «گزاف» ارزیابی کرده‌اند. «امیر بوخبوط» تحلیلگر امور نظامی صهیونیست در گفت‌وگو با وبگاه «واللا» گفت: این هزینه‌ها شامل تلفات سربازان، اختلال در ساختار زندگی، آسیب‌های اقتصادی و تخریب زیرساخت‌های امنیتی، نظامی و غیرنظامی است. وی گفت: از جمله زیرساخت‌های نظامی مهمی که تاکنون آسیب‌ دیده‌اند، پایگاه ارتش اسرائیل در منطقه «مِرون»، مقر فرماندهی شمال، لشکر الجلیل و دیگر مواضع در خط تماس با حزب‌الله هستند. این هزینه گزاف بار سنگینی بر دوش ارتش اسرائیل است، چراکه باید نیروهای منظم و ذخیره را در دریا، هوا و زمین مستقر کند تا برای غافلگیری‌ها و سناریوهای احتمالی آماده باشد. در همین راستا و در پی حملات شدید یکشنبه حزب‌الله لبنان به مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین، رسانه‌های رژیم اشغالگر این روز را یکی از دشوارترین روزهای تل‌آویو در جبهه شمال ارزیابی کردند. 
***
زاخارووا: مخاطب اصلی پیشنهاد صلح پاپ فرانسیس غربی‌ها هستند
روسیه تاکید کرد مخاطب اصلی پیشنهاد اخیر رهبر مسیحیان کاتولیک جهان برای «داشتن شجاعت بالا گرفتن پرچم سفید» در درجه اول کشورهای غربی هستند. به گزارش ایسنا، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایتالیایی «آنسا» به صحبت‌های اخیر «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان که در آن توصیه به از سر گرفتن مذاکرات صلح اوکراین کرد و از کی‌یف خواست «شجاعت نشان دادن پرچم سفید» را داشته باشد، واکنش نشان داد. 
زاخارووا در این مصاحبه با ابراز اینکه روسیه «هرگز جلوی مذاکرات صلح در اوکراین را نگرفته است» گفت: هر کسی هم‌اکنون درک می‌کند وضعیت در این کشور جنگ‌زده در «بن‌بست» قرار گرفته است. این مقام ارشد وزارت خارجه روسیه اضافه کرد: «به همین دلیل خیلی از دیپلمات‌ها و کشورها برای مذاکرات درخواست می‌کنند». پاپ فرانسیس در مصاحبه‌ اخیر با یک رسانه سوئدی که روز شنبه منتشر شد، گفت معتقد است «قوی‌ترین» طرف در وضعیت اوکراین کسی است که «شجاعت بالا بردن پرچم سفید و مذاکرات را داشته باشد». 
***
گرسنگی جان 2 کودک دیگر فلسطینی را گرفت
همزمان با ادامه محاصره نوار غزه و حملات نظامیان اسرائیلی، منابع رسانه‌ای خبر دادند 2 کودک دیگر فلسطینی در نتیجه گرسنگی جان‌شان را از دست دادند. گرسنگی همچنان در حال قربانی گرفتن از فلسطینیان است و شمار شهدای گرسنگی در غزه به 27 نفر رسیده است. شبکه الجزیره روز دوشنبه به نقل از منابع محلی گزارش داد 2 کودک فلسطینی در بیمارستان «کمال عدوان» واقع در بیت لاهیا به دلیل سوءتغذیه شدید و کم آبی بدن به شهادت رسیدند. طبق این گزارش، تاکنون 27 فلسطینی که اکثر آنها کودک هستند، در نتیجه فقدان یا کمبود مواد غذایی جان‌شان را از دست داده‌اند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، شمال غزه به طور خاص با قحطی مواجه است و حملات اسرائیل مانع ورود کمک‌های بشردوستانه شده و از هر 6 کودک در شمال غزه، یک کودک دچار سوءتغذیه است. 
***
شکنجه کارکنان آنروا برای اعتراف‌گیری علیه حماس
آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل) اعلام کرد برخی کارمندانش پس از آزادی از زندان‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند «تحت فشار مقامات اسرائیلی بودند تا به دروغ اعلام کنند این آژانس با جنبش حماس ارتباط دارد و کارکنان آن در حملات 7 اکتبر 2023 شرکت داشتند». خبرگزاری رویترز با دسترسی به گزارش آنروا که فوریه گذشته در پاسخ به اتهامات تل‌آویو علیه این آژانس تدوین شده، به نقل از مدیر ارتباطات آنروا «ژولیت توما» نوشت این آژانس قصد دارد اطلاعات مندرج در گزارش 11 صفحه‌ای منتشرنشده خود را به آژانس‌هایی در داخل و خارج از سازمان ملل متخصص در مستندسازی نقض احتمالی حقوق بشر تحویل دهد. وی با بیان اینکه «ضرب و شتم، غرق مصنوعی، تهدید به آسیب رساندن به اعضای خانواده» از جمله شکنجه‌های اسرائیل علیه کارمندان آنروا بوده، تاکید کرد «وقتی جنگ پایان یافت، باید یک سری تحقیقات برای بررسی همه موارد نقض حقوق بشر انجام شود».

Page Generated in 0/0090 sec