printlogo


کد خبر: 277955تاریخ: 1402/12/22 00:00
بررسی تغییرات قطعی تیم‌ ملی ایران برای نوروز ۱۴۰۳
جانمایی برای جوانان

پوست‌اندازی در رختکن تیم‌ ملی بزرگسالان ایران با حضور 5 بازیکن زیر ۲۳ سال در نوروز ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد. کادر فنی تیم‌ ملی فوتبال ایران در حالی مشغول شد عملکرد بازیکنان شاغل در لیگ برتر ایران است که امیر قلعه‌نویی و آنتونیو مانیکونه - دستیار ایتالیایی‌اش - نگاه ویژه‌ای به لژیونرها دارند. ناکامی تیم‌ ملی ایران از صعود به فینال جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا با شعار جوانگرایی امیر قلعه‌نویی همراه شد تا فدراسیون فوتبال نیز از این موضوع حمایت کرده و کادر فعلی به کار خود ادامه دهد. حالا قرار است نخستین بخش از ورود بازیکنان جوان با میانگین سنی زیر ۲۳ سال از اردوی نوروز ۱۴۰۳ برای ۲ دیدار با ترکمنستان در مقدماتی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ شکل بگیرد. اخبار منتشرشده نشان از حضور قطعی 5 بازیکن جوانی دارد که امیر قلعه‌نویی نگاه مثبتی نسبت به حضور آنها در دور جدید اردوهای تیم‌ ملی ایران دارد تا در کنار سایر بازیکنان باتجربه در مسیر جام‌جهانی ۲۰۲۶ حضور داشته باشند.
سرمربی تیم‌ ملی فوتبال ایران که با خداحافظی رسمی امید ابراهیمی پس از پایان جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا روبه‌رو شد، حالا تصمیم دارد پا به سن گذاشته‌ها را نیز کنار بزند تا در تمام پست‌های زمین غیر از دروازه‌بانی، جوانگرایی انجام شود. او که با عدم دعوت از محمدامین حزباوی به لیست نهایی بازیکنان تیم‌ ملی ایران برای جام ملت‌های آسیا تحت فشار رسانه‌ها قرار گرفته بود، تصمیم خود را برای دعوت دوباره از او گرفته است. یکی از اعضای کادر فنی تیم‌ ملی ایران در ۲ هفته اخیر ۲ بار با حزباوی تماس تلفنی داشته و با او درباره آخرین شرایط جسمانی و روحی‌اش صحبت کرده است. حزباوی نیز آمادگی خود را برای حضور دوباره در اردوی تیم‌ ملی اعلام کرده است تا بار دیگر در جمع ملی‌پوشان برای بازی‌های مقدماتی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ قرار بگیرد. دستیاران امیر قلعه‌نویی با اللهیار صیادمنش، مهاجم این روزهای وسترلوی بلژیک نیز صحبت کرده و آخرین وضعیت او را از زبان خودش جویا شده‌اند؛ اتفاقی مشابه با آنچه برای محمد قربانی رخ داده است. او که به تازگی از سپاهان اصفهان به فوتبال باشگاهی روسیه رفته است، دیگر گزینه مد نظر کادر فنی برای حضور در اردوی بزرگسالان است. از سویی کادر فنی تیم‌ ملی ایران با بررسی عملکرد چند بازیکن جوان شاغل در لیگ برتر ایران توانسته‌اند نظر قلعه‌نویی را برای ورود نفراتی همچون محمدجواد حسین‌نژاد، سعید سحرخیزان، حسین گودرزی و... به اردوی تیم‌ ملی ایران در نوروز ۱۴۰۳ جلب کنند. قلعه‌نویی به هیچ‌وجه قصدی برای تغییرات کلی در بدنه تیم‌ ملی بزرگسالان با توجه به نداشتن مهره‌های دارای تجربه در سنین پایین ندارد. از این رو پروسه انتخاب بازیکنان جوان قرار است با حضور قطعی 5 بازیکن نامبرده از بین نفرات فوق شکل بگیرد. ضمن اینکه آریا یوسفی نیز به دلیل مصدومیت در این اردو حضور نخواهد داشت و با بهبود شرایط خود و حضور مجدد در ترکیب تیم باشگاهی، دوباره مورد ارزیابی برای حضور در جمع ملی‌پوشان قرار می‌گیرد. شایان ذکر است اردوی تیم‌ ملی ایران از ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ برای برگزاری ۲ بازی رسمی مقابل ترکمنستان در مقدماتی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ در تهران آغاز می‌شود که تا هفتم فروردین‌ ادامه خواهد داشت. بازی نخست شاگردان امیر قلعه‌نویی دوم فروردین‌ در تهران و بازی برگشت هفتم فروردین در ترکمنستان برگزار می‌شود.
* مصدومیت مدافع تیم‌ ملی طولانی شد!
مدافع تیم‌ ملی ایران به دلیل پارگی رباط صلیبی مچ پا ۲ ماه و نیم است شرایط بازی ندارد. سیدمجید حسینی که در نخستین مسابقه تیم‌ ملی ایران در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا مقابل فلسطین به ‌عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد و در دقیقه 44 جای شجاع خلیل‌زاده مصدوم را گرفت، در دومین دیدار در این رقابت‌ها حضور ثابت برابر هنگ‌کنگ داشت ولی نتوانست تا پایان در زمین بماند و هنوز هم نمی‌تواند برای باشگاه خود بازی کند. این مدافع لژیونر آخرین بازی خود را 29 دی‌ برای تیم‌ ملی ایران مقابل هنگ‌کنگ انجام داد و به ‌خاطر آسیب‌دیدگی در دقیقه 65 آن مسابقه تعویض شد و دیگر هم نتوانست بازی کند و هنوز هم شرایط حضور در میادین را ندارد.
سیدمجید حسینی پس از اینکه غایب تیم‌ ملی ایران در 4 مسابقه پیاپی مقابل امارات، سوریه، ژاپن و قطر بود، در بازگشت به ترکیه تحت مداوا قرار گرفت و رباط مچ پای چپ او که پارگی داشت، جراحی شد تا این بازیکن دوران نقاهت را پشت سر بگذارد. مدافع ایرانی کایسری اسپور در بازگشت به ترکیه نتوانسته در 5 مسابقه متوالی سوپرلیگ این کشور به میدان برود و یکشنبه هم در جدال مقابل هاتای اسپور که همبازیانش نتوانستند به برتری برسند و به تساوی یک - یک رضایت دادند، غایب بود. باشگاه کایسری اسپور با تایید مصدومیت مجید حسینی از ناحیه رباط مچ پای چپ در مسابقه تیم‌ ملی ایران مقابل هنگ‌کنگ، اعلام کرده این بازیکن در حال سپری کردن دوران توانبخشی در این باشگاه برای بازگشت به میادین است. مجید حسینی تنها مصدوم تیم‌ ملی ایران در جام ملت‌های آسیا نبود و صادق محرمی نیز به ‌خاطر پارگی رباط صلیبی این رقابت‌ها و البته ادامه فصل را از دست داد.
***
تکلیف احمد نوراللهی برای بازگشت به تیم‌ ملی مشخص شد
فقط «عذرخواهی رسمی»
بازگشت هافبک ملی‌پوش الوحده امارات به جمع بازیکنان مدنظر امیر قلعه‌نویی به موضوعاتی خارج از مستطیل سبز بستگی دارد. جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا در حالی با حذف تیم‌ ملی ایران در مرحله نیمه‌نهایی همراه بود که لیست بازیکنان منتخب امیر قلعه‌نویی بدون حضور احمد نوراللهی بود. هافبک موفق فصل جاری الوحده امارات به دلیل ترک اردوی تیم‌ ملی ایران در بازی با هنگ‌کنگ در مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۶ - که قبل از جام ملت‌های آسیا برگزار شد - از فهرست نهایی امیر قلعه‌نویی خط خورد تا دیگر کسی سراغ این هافبک گلزن و بازی‌ساز موفق فعلی فوتبال امارات نرود. با این حال عملکرد درخشان نوراللهی در لیگ فوتبال باشگاهی امارات پس از جام ملت‌های آسیا نیز ادامه داشت تا این بازیکن سوژه اصلی برای پرسش از سرمربی تیم‌ ملی ایران شود. قلعه‌نویی با وجود تاکید بر توانایی‌های فنی نوراللهی درباره زمان بازگشت او و احتمال دعوت مجدد به اردوی تیم‌ ملی ایران لبخند زد تا نشان دهد بازگشت این بازیکن همچنان با پیچیدگی‌هایی همراه است. از قرار معلوم سرمربی تیم‌ ملی ایران در راستای حفظ انضباط در تیم‌ ملی ایران تنها در صورتی حاضر به بازگشت نوراللهی خواهد شد که هافبک الوحده امارات عذرخواهی رسمی در این باره از کادر فنی کند تا بتواند بار دیگر پیراهن تیم‌ ملی ایران را تا زمان حضور قلعه‌نویی در رأس کادر فنی بر تن کند. حالا باید منتظر ماند و دید نوراللهی که تا حالا هیچ صحبتی درباره اتفاقات حاشیه‌ای رخ داده نکرده است چه واکنشی به این موضوع خواهد داشت.

 


Page Generated in 0/0057 sec