printlogo


کد خبر: 277967تاریخ: 1402/12/22 00:00
اتمام‌حجت بانک مرکزی با مدیران ۶ بانک متخلف در زمینه نقض نرخ سود سپرده‌های بانکی
نتیجه تخلف در سود: اخراج

معاون نظارت بانک مرکزی از اتمام‌حجت این بانک با مدیران ۶ بانک متخلف در زمینه نقض نرخ سود سپرده‌های بانکی مصوب شورای پول و اعتبار خبر داد.
فرشاد محمدپور، معاون نظارت این بانک پیرو اخطار بانک مرکزی در 3 اسفند سال جاری خطاب به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی درباره لزوم رعایت دقیق نرخ سود سپرده‌ها وفق مصوبه شورای پول و اعتبار تصریح کرد: با توجه به نتایج بازرسی‌های انجام‌شده در شبکه بانکی کشور، مشخص شد همچنان 6 بانک، بیشترین تخلفات را در زمینه رعایت نرخ‌های سود سپرده‌ها داشته‌اند.
وی افزود:‌ بر این اساس و وفق مفاد مصوبه شورای پول و اعتبار درباره نرخ‌های سود تسهیلات و سود علی‌الحساب انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار موضوع بخشنامه شماره 280373‏/01 مورخ 10‏/11‏/1401 که طی آن مقرر شده بود در صورت عدم رعایت نرخ‌های سود ابلاغی، علاوه بر اتخاذ اقدامات نظارتی مقتضی از جمله ارجاع خارج از نوبت و به ‌قید تسریع موضوع به هیات انتظامی بانک‌ها، صلاحیت حرفه‌ای مدیرعامل و تمام اعضای هیات مدیره بانک و یا مؤسسه اعتباری غیربانکی مربوطه در کمیسیون احراز و لغو تأییدیه صلاحیت حرفه‌ای مدیران مؤسسات اعتباری بانک مرکزی برای اتخاذ تصمیم درباره تداوم تصدی سمت مدیریتی آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی افزود: گزارش مدیریت‌کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی درباره نقض نرخ‌های سود سپرده‌ها در 6 بانک، در جلسات کمیسیون احراز و لغو تأییدیه صلاحیت حرفه‌ای مدیران مؤسسات اعتباری با حضور مدیران عامل و عضو هیات‌مدیره ذی‌ربط بررسی و پس از بحث و بررسی و استماع توضیحات ایشان و تذکر جدی و اتمام‌حجت با ایشان در این باره مقرر شد:
بانک‌های مورد بررسی موظف شدند موارد عدم رعایت نرخ سود و نرخ شکست سپرده‌ها و سایر ضوابط مطروح در بخشنامه شماره 208373‏/01 مورخ 10‏/11‏/1401 را ظرف ۲ هفته اصلاح و نتیجه رفع تخلفات مزبور را به‌ همراه مستندات در فاصله زمانی مذکور به بانک مرکزی ارسال کنند.
وی گفت: همچنین بانک‌های مورد بررسی موظف شدند اقدامات اصلاحی لازم درباره ضوابط انتشار گواهی سپرده سرمایه‌گذاری خاص موضوع نامه 276180‏/02 مورخ 10‏/11‏/1402 را طی دو هفته انجام دهند و نتیجه را به‌همراه مستندات در فاصله زمانی مذکور به بانک مرکزی ارسال کنند. محمدپور اضافه کرد: بانک‌های مورد بررسی موظف شدند سازوکار مناسب برای ارتقای نظامات کنترل داخلی به ‌منظور پیشگیری از وقوع تخلفات در بانک‌های مذکور تعبیه نمایند و نتیجه را طی یک ماه آینده از تاریخ این صورت‌جلسه به بانک مرکزی اعلام کنند.
وی گفت: بانک‌های مورد بررسی موظف شدند اقدام لازم جهت انجام بازرسی‌های موردنیاز درباره رعایت مفاد بخشنامه‌های بانک مرکزی با موضوع رعایت نرخ سود سپرده‌ها را اتخاذ کنند و نتیجه پس از تأیید در هیات مدیره محترم آن بانک‌ها برای بانک مرکزی ارسال شود.
معاون نظارت بانک مرکزی در خاتمه تأکید کرد: در صورت عدم اقدام مؤثر به‌ شرح فوق، درباره تمدید صلاحیت حرفه‌ای اعضای هیات مدیره بانک‌های مذکور تصمیم‌گیری خواهد شد.

Page Generated in 0/0059 sec