گروه بینالملل: اسرائیل هیوم در گزارشی نوشت بر خلاف گزارشهای قبلی، هدف اصلی راهاندازی بندر برای اسرائیل در قبرس انتقال کمکها به نوار غزه نیست، بلکه مقابله با وضعیتی است که در صورت وقوع جنگی همهجانبه بین اسرائیل و حزبالله، کار در بندر حیفا مختل شود.
در همین زمینه یک رسانه اسرائیلی اعلام کرد راهاندازی بندر اسرائیل در قبرس تدارک اسرائیل برای آغاز جنگی همهجانبه در شمال است و این بندر یک ضرورت فوری برای جلوگیری از وضعیتی است که در آن کالاها و تجهیزات در طول جنگ به اسرائیل نرسد. تحت هدایت میری رگو، وزیر حملونقل اسرائیل هیاتی از این وزارتخانه دیروز عازم قبرس شد تا یک بندر اسرائیلی که سناریوهای امنیتی را با هزینهای بالغ بر صدها میلیون شیکل شبیهسازی میکند، راهاندازی شود؛ قرار است این کار فوری اجرا شود. یک روز پس از آنکه جو بایدن، رئیسجمهور آمریکا از قصد ایالات متحده برای ایجاد اسکله دریایی در نوار غزه خبر داد، روزنامه یدیعوت آحارانوت اخباری مبنی بر قصد رژیم صهیونیستی برای خرید یکی از بنادر جزیره قبرس منتشر کرد. وزارت حملونقل رژیم صهیونیستی عصر یکشنبه اعلام کرد یک هیات این رژیم به سرپرستی عوزی اسحاقی، رئیس شرکت بنادر اسرائیل روز دوشنبه (دیروز) عازم قبرس شد تا درباره خرید یکی از بنادر این جزیره که سومین بندر بزرگ در دریای مدیترانه محسوب میشود، گفتوگو کند.
این اقدام اشغالگران سوالات زیادی را به وجود میآورد، بویژه در زمانی که تلآویو در حال تشدید محاصره غزه است و با وجود قحطی گسترده در نوار غزه و وضعیت فاجعهبار انسانی، اجازه ورود کمکهای بشردوستانه از طریق گذرگاههای زمینی را نمیدهد؛ پرسشهایی همچون: اهداف این اقدام اشغالگران چیست؟ رابطه آن با برنامههای صهیونیستها پس از جنگ و اسکلهای که آمریکا در نظر دارد در غزه ایجاد کند، چیست؟
یدیعوت آحارانوت اشاره کرد تلآویو با خرید یک بندر در قبرس به دنبال دستیابی به ۲ هدف اصلی است: نخستین مورد، استفاده از این بندر برای بازرسی کشتیهای حامل کمکهای بشردوستانه قبل از رسیدن به اسکله یا بندری است که ایالات متحده برای ایجاد آن در سواحل غزه تلاش میکند.
مورد دوم، رفع محاصره بنادر اشغالگران است. این روزنامه مینویسد این اقدام بخشی از تلاشهای تلآویو برای یافتن مسیرهای دریایی برای انتقال کالا به اراضی اشغالی در پاسخ به چالشهای کنونی و چالشهایی است که ممکن است در آینده برای امنیت داخلی اسرائیل ازجمله درباره خدمات لجستیک دریایی به وجود بیاید.
به گزارش این روزنامه، در سایه حملات مداوم انصارالله به کشتیهایی که به سمت بنادر اراضی اشغالی حرکت میکنند، اسرائیل به دنبال جایگزینهایی برای اطمینان از انتقال کالا به این اراضی است که گزارشها اشاره دارند این حملات به اقتصاد آن آسیب زده است.
ساری عرابی، نویسنده و پژوهشگر سیاسی معتقد است ایده خرید بندری در قبرس به منظور گشودن کریدور دریایی به غزه، گامی بسیار جلوتر از تفکر کنونی آمریکا مبنی بر ایجاد اسکله دریایی برای دریافت کمکهای بشردوستانه در نوار غزه است. وی در اظهاراتی به الجزیره نت گفت اسرائیل از این طریق به دنبال دستیابی به 4 هدف است: مهندسی مجدد نوار غزه با ایجاد شرایط جدید سیاسی، اجتماعی و اقتصادی؛ این شرایط ممکن است بیانی باشد از آنچه صهیونیستها «روز پس از جنگ» مینامند البته به گونهای که با دیدگاههای اسرائیل و آمریکا سازگار باشد. در این زمینه میتوان به تشدید کنترل کامل امنیتی و اقتصادی بر نوار غزه اشاره کرد، به طوری که اسرائیل تنها طرفی باشد که هر چیزی را که وارد نوار غزه یا از آن خارج میشود، کنترل کند.
رژیم صهیونیستی متوجه شده است این جنگ نگرش جدیدی را نسبت به نوار غزه ایجاد کرده است و هیچ کس دیگر نمیتواند درباره محاصره مداوم نوار غزه به مدت ۱۷ سال سکوت کند و اکنون همه متوجه شدهاند یکی از دلایل عملیات 7 اکتبر، محاصره اسرائیل بوده است، بنابراین اسرائیل پس از پایان این جنگ ممکن است خود را مقابل مطالبات درباره رفع محاصره نوار غزه ببیند و بدون اینکه اظهار نظر نهایی و قاطع در این باره داشته باشد، آن را نمیپذیرد.
رژیم صهیونیستی همچنین میخواهد بار این شرایط یا شرمساری را بر دوش مصر بگذارد، چرا که اکنون خودش پس از انباشته شدن هزاران کامیون کمک در گذرگاه رفح، بدون اینکه به دلیل بازرسیهای اسرائیل قادر به ورود به نوار غزه باشند، در شرمندگی به سر میبرد. خرید بندر لزوماً به معنای لغو نقش مصر نیست، بلکه بیشتر ممکن است آن را از شرمساری خلاص کند تا زمانی که برخی از ترتیبات مربوط به گذرگاه رفح انجام شود.
عرابی همچنین بر این باور است که از دیگر اهدافی که اسرائیل به دنبال آن است، جریان امدادرسانی به نوار غزه از طریق دریا و نه از گذرگاه رفح است تا بتواند ضمن بهبود وجهه خود، این جنگ را تداوم بخشد که این امر بشدت با چشمانداز آمریکا درباره سیر وقایع در نوار غزه همخوانی دارد.
بر اساس گزارشی که توسط تایمز اسرائیل منتشر شده، نکته قابل توجه این است که ایده گشایش کریدور دریایی به سمت غزه از طریق بنادر قبرس جدید نیست، زیرا اسرائیل پیش از این سال ۲۰۱۸ در جریان مذاکرات با جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در توافقی که شامل بازگرداندن جسد ۲ سرباز اسرائیلی نزد این جنبش بود، آن را پیشنهاد کرده بود. اما تلآویو در آن زمان درباره اهداف خود برای ایجاد کریدور دریایی کمتر ابهام داشت.
آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل در آن زمان گفت این طرح مستلزم ایجاد «یک سیستم نظارتی اسرائیلی است که تضمین کند حماس از بندر برای قاچاق اسلحه به نوار غزه استفاده نکند».
کانال اسرائیلی «حداشوت» در آن زمان به نقل از یکی از مقامات وزارت جنگ رژیم صهیونیستی - که آن را یک مقام عالی رتبه توصیف کرد - گزارش داد طرح اسرائیل مستقیماً به ساکنان غزه ارائه میشود و حماس را دور میزند.
این مقام اسرائیلی گفت: «ما این طرح را مستقیما ارائه خواهیم کرد و به آنها توضیح خواهیم داد: این ایده ممکن است و بهایی دارد، چه آن را قبول کنید چه رد کنید».
ناظران بیم آن را دارند احیای طرح قدیمی، بخشی از تلاشهای صهیونیستها برای جابهجایی اجباری مردم غزه از این باریکه است.
حسن ایوب، استاد سیاست بینالملل در دانشگاه نجاح معتقد است این اقدام خطرات واقعی مربوط به جابهجایی اجباری خاموش و سیستماتیک جمعیت نوار غزه را به دنبال دارد. او میگوید موضوع در چارچوب یک طرح سیستماتیک قرار میگیرد که با استفاده از سلاح گرسنگی و تخریب زیرساختهای نوار غزه و تبدیل آن به مکانی نامناسب برای زندگی و سپس واگذاری موضوع کمکهای بشردوستانه به اسرائیل آغاز میشود و به معنای دور زدن قوانین بینالمللی و تصمیمات دیوان بینالمللی دادگستری و تسهیل کار تلآویو و متحدان اروپایی و آمریکایی آن برای اقدام در کمک به کسانی است که میخواهند نوار غزه را از طریق کریدور دریایی ترک کنند.
ایوب بر این باور است این طرح آوارگی اجباری، دلیل اصلی برهم خوردن مذاکرات با هدف دستیابی به آتشبس در غزه است. او همچنین معتقد است خودداری اسرائیل از بازگرداندن ساکنان به شمال نوار غزه و عدم عقبنشینی از آنجا نشان میدهد تلآویو همچنان به برنامه اصلی خود با هدف تخلیه نوار غزه از ساکنانش متعهد است.