گروه فرهگ و هنر: سال 1399 با اپیدمی کرونا و با توجه به شیوهنامههای ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، تمام فعالیتهای هنری بویژه در حوزه تئاتر و سینما به دلیل تجمع در سالنها و فضاهای سربسته عملا تعطیل شد، از همین رو بسیاری از هنرمندان و دستگاههای فرهنگی تلاش کردند با ارائه ایدههای خلاقانه خلأ تعطیلی سالنها را به نوعی جبران کنند به همین سبب با پیشنهاد مدیر دفتر مطالعات و پژوهشهای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و موافقت کورش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری جشنوارهای با عنوان «چهارراه» که اختصاص به نمایشنامهنویسی اقتباسی داشت برگزار شد؛ رویدادی که با معرفی متون اصیل و کلاسیک ایرانی برای هنرمندان تئاتر و مطالعه و نگارش نمایشنامه براساس اقتباس از آنها به نوعی سعی داشت خلأ ارائه تولیدات هنری و بسته بودن فضاهای تئاتری را جبران کند. رویدادی که در آن سال با استقبال غیرقابل پیشبینی هنرمندان رو به رو شد و همین امر باعث شد با اهتمام ویژه مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری دوره دوم و سوم آن نیز برگزار شود و اکنون این رویداد به نوعی به یکی از جشنوارههای ثابت و مورد استقبال اهالی تئاتر تبدیل شده است، آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره «چهارراه» روز گذشته با حضور جمعی از مدیران و مسؤولان حوزه هنری با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد تا خود را آماده برگزاری چهارمین دوره کند. در آیین اختتامیه این دوره که با حضور محسن سوهانی مدیر مرکز هنرهای نمایشی رادیو و مدیر رادیو نمایش، شهرام زرگر نویسنده و رامتین شهبازی استاد دانشگاه در سالن صفارزاده برگزار شد، ایوب آقاخانی، مدیر دفتر مطالعات و پژوهش حوزه هنری با اشاره به روند برگزاری 3 دوره جشنواره سراسری نمایشنامهنویسی اقتباسی «چهارراه» گفت: وقتی اپیدمی کرونا در ایران رخ داد، ما در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری وارد طراحی مسائل و مقولههایی شدیم که به هشتک «در خانه بمانیم» اعتبار دهد، در این راستا اتفاقات بزرگی رقم خورد که یکی از آنها مسابقه «تئاتر مان» بود که هنرمندان تئاتری را ترغیب به تولید اثر به صورت خانوادگی میکرد، همچنین مسابقهای طراحی شد که در بزنگاهی که بر ترمیم و بازیابی زبان فارسی تاکید شده بود نوقلمان و صاحبان قلم را که پیش از این جایگاه شایستهای کسب کرده بودند وارد مسابقه ملی نمایشنامهنویسی «چهارراه» میکرد. وی با یادآوری اینکه در جشنواره سراسری نمایشنامهنویسی اقتباسی «چهارراه» شرکتکنندگان موظف به نمایشنامهنویسی براساس منابع معرفیشده هستند، بیان کرد: فراخوان دور اول مسابقه در سال ۱۳۹۹ منتشر و به زعم خودمان جوایز نسبتا درخوری هم برایش تدارک دیده شد تا افراد در خانه بمانند و به پژوهش و تولید اثر بپردازند. آقاخانی ادامه داد: در نخستین دوره دفتر مطالعات و پژوهشهای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به عنوان دبیرخانه این رویداد معرفی شد و ۴ منبع گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی، مثنوی مولانا و جوامع الحکایات و لوامع الروایات برای اقتباس در نظر گرفته شد که آشنایی افراد با این آثار باعث شد تا با استقبال بسیار گستردهای مواجه شود و همین امر روند قضاوت را پیچیده کرد. اقبال عموم افراد، این مسابقه را به دور دوم کشاند و در حالی که این رویداد صرفا برای اپیدمی کرونا طراحی شده بود با حمایت کورش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری دور دوم جشنواره سراسری نمایشنامهنویسی اقتباسی «چهارراه» با انتشار فراخوانی آغاز شد.
وی اضافه کرد: در دوره دوم از شرکتکنندگان خواستیم ۴ اثر «سمک عیار»، «اقبالنامه یا خردنامه»، «مرزباننامه» و «بهارستان یا روضهالاخیار» را بخوانند؛ در این دوره تعداد آثار کاهش پیدا کرد، اگر چه آثار قابل اعتنایی هم ارائه شد. فراخوان دوره سوم این رویداد در شرایطی تغییر یافت که شرکتکنندگان مکلف به تذکرهنامهنویسی یا تولید اثر با زندگینامه براساس ادبیات کهن شدند. به عبارت دیگر شرکتکنندگان درباره زندگی ادیبانی که تاریخ ادبیات ایران را رقم زدند دست به تولید زدند.
مدرس دانشگاه همچنین افزود: دفتر مطالعات و پژوهشهای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برای ایجاد دامنه و وسیعتر شدن تولیدات، ۸ شخصیت ادبی شامل فردوسی، سعدی، خیام نیشابوری، نظامی گنجوی، شیخ بهایی، مولانا، عطار نیشابوری و ناصر خسرو را معرفی کرد؛ در این دوره ۶۳ اثر از ۲۰ استان به دستمان رسید و در ۲ دوره مورد بررسی قرار گرفت.